Mk3 1.6 ecoboost

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Gerjan, 22 apr 2023.

  1. Ik heb een mk3 1.6 150 PK ecoboost uit 2012.
    Deze auto is koelvloeistof gaan gebruiken en volgens de garage (dealer) zou het de koppakking zijn.
    Hoe waarschijnlijk is het dat het de koppakking is en niet een schuurtje in de kop oid?
    De olie is schoon, en het expansie vat zitten geen olie resten oid in.
     
  2. Ruik je een "zoete" lucht rond je auto of uitlaat? Of constant waterdamp uit uitlaat?
     
  3. Hij damt / rook wel iets. Ruik rond om de auto niks bijzonders.
     
  4. Voor de koppakking moet de kop eraf en dan is een inspectie van de kop en cilinders eenvoudig eerder heb je geen zekerheid als er vloeistof niet naar buiten lekt en ook niet naar de olie

    maar als er koelvloeistof naar de verbrandingsruimte lekt moet er ook druk op het koelsysteem komen en is het te meten met een sniffervloeistof lijkt me
     
  5. Ondertussen aan het inventariseren wat wijsheid is. Of de kop er af en zien wat we tegen komen, de auto verkopen of er een ander blok in hangen uit een sloop auto.

    Nu was ik aan het neuzen naar een andere motor. Weet iemand het verschil tussen een JQDB en JQDA motor en wat is het verschil tussen een 150 en 180 pk versie. Buiten de software om. Heb me laten vertellen dat de motoren identiek zijn maar de software anders is.
     
  6. Hoe komt de garage bij de diagnose van een kapotte koppakking?
    Lekkages kun je proberen op te sporen door het koelsysteem onder druk te zetten en uitlaatgasdetector op je expansievat te zetten bij warme draaiende motor.
     
  7. 100 procent zeker zijn ze er niet van, die zekerheid heb je pas als het blok los is. Hij verbruikt / verbrand de koelvloeistof. Ben er niet bij geweest met diagnose stellen, maar heb begrepen dat ze met een camera naar binnen zijn geweest via bougie gat.
     
  8. Denk niet dat een lekke koppakking zichtbaar is vanaf de binnenzijde een gescheurde kop ook niet.
     
  9. Koppaking kun je achterkomen door cilinderlektest te doen. Dan zet je zuiger in bdp met kleppen dicht. Door druk op te zetten kun je zien of het weglekt naar inlaat,uitlaat koelsysteem of oliesysteem.

    Compressietest meet je druk, wil niet altijd zo zijn dat je iets meet/merkt.
    Camera kun je lekke koppakking zien.
    Scheur in de kop zie je eigenlijk nooit. Dat moet je extern laten afpersen.


    Wat je onder de streep wil doen is net waar je het fijnste bij voelt. Zijn mensen die motor wisselen bij 2ton op teller, maar ook die hem dan inruilen voor een andere.

    Het is net de vraag ben je erop uitgekeken en wil je wat anders.
    Dat hierdoor de volgende eigenaar het nadeel krijgt om de keuze die je nu hebt dan te maken.
    Onder garantie zou de kop eraf gaan voor verdere diagnose. Is afpersen vannde kop, de kop goed. Dan wordt alles met nieuwe pakking teruggemonteerd.
    Hopende het opgelost is daarmee.
     
  10. Ik denk dat het een andere motor word. Verkopen als goed voelt niet fijn, verkopen als met kapotte motor levert niks op. Dus de beste / goedkoopste/ meest safe oplossing is dan denk ik een andere er in laten lepelen.

    alle opties kosten een bak met geld. En dat is best zuur voor een auto die gekocht is bij de dealer die hem nieuw verkocht heeft altijd met afgestempelde boekjes nog geen 2 jaar geleden met de bedoeling er nog vele jaren in te rijden.
     
  11. Pech kun je altijd hebben. Als er een gegronde reden is om er van uit te gaan dat de koppakking kapot is zou ik sowieso eerst de kop er af halen, misschien is het probleem opgelost met een nieuwe pakking en de kop vlakken. Een andere motor kun je er dan nog altijd in gooien als je ziet dat de schade toch te groot zou zijn.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  12. De auto gaat in juni naar mebu, zei zullen de kop er af halen en kijken wat het probleem is. Word vervolgd.
     

Deel Deze Pagina