ophanging rechts voor geraakt

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door iljas63, 19 apr 2023.

  1. Hoi medefocusrijders, ben moeten uitwijken voor een kinkel die mij afsneed en waardoor ik moest uitwijken om een ongeval te voorkomen maar knalde wel volop tegen de hoge stoeprand. Waarschijnliijk wielgeleider, schokdemper, antirolstang, homokinetische aandrijfkoppeling, bovenarm & onderarm geraakt.
    Laten we de worst case scenario nemen, kan iemand mij helpen aan onderdelen of een raming van de kosten geven ? Alvast dank voor de informatie, Greets, Thierry (Iljas63).
    Stoeprand.jpg
     
  2. Als het verzekeringswerk wordt, dan denk ik economisch totalloss.

    2e hands, zal wel iets van 800 euro zijn alles bij elkaar.

    Succes ermee.
     
  3. 1geluk bovenste draagarm heeft betreffende veersysteem niet (mcpherson)
    Aangezien ik met me MK2 hetzelfde heb gehad. uitwijken ongeval vermijden maar paal langs de weg stond in de weg.
    wat ik had vervangen was onderste draagarm, binnenste en buitenste stuurkogel. dit was puur om hem rijdend te krijgen.

    wat verder is gedaan was namelijk velg vervangen ivm ik toch bezig was met alle 4 de velgen vervangen. had ik dus nog twee liggen.
    zijscherm vervangen en uitgedeukt/gespoten.
    voorbumper vervangen en voorframe gefixed ivm ook gescheurd was.

    op basis van jouw foto zou ik verwachten.
    onderste draagarm en beide stuurkogels.
    band en velg zouden dan ook mee vervangen mogen/moeten worden.

    IVM ik alles op werk heb gedaan was ik totaal nog geen 1000euro kwijt.
    via waarborgfonds heb je dacht ik 250euro eigen risico.
    Dit is buiten de deuk in zijscherm.

    Dit is meer uit ervaring wat ik zelf heb gehad. pas als wiel eraf is en alles beter bekeken kan worden heb je een beter idee hoe en wat.
    ergste geval komt stuurhuis nog erbij als deze te grote klap heeft gehad en inwendig/uitwendig kapot is gegaan. Maar daarvoor moet je echt diagnose doen en de wagen goed inspecteren.

    antirolstang, deze zit niet direct aan je schokbreker vast, maar met koppelstang. deze heeft twee kogels en kans is aannemelijk dat deze verdraaien en dus niet defect zijn (nieuwe is nog geen 20euro, koppelstang)
    wiellager, je moet hem daarvoor vrij rond draaien en luisteren of je iets hoort of vibratie op fusee voelt. ze zijn behoorlijk sterk en als kracht recht erop is gekomen dan acht ik kans klein dat deze defect is.
    aandrijfas. zolang je er niet meer mee rijdt is kans dat het zelfde als koppelstang heeft overleeft. die ruimte zit er wel in.
    dus je komt dan uit op het volgende.
    band 100euro
    velg 100euro
    draagarm 250euro
    binnenste en buitenste stuurkogel 100euro
    uitlijnen 70euro
    arbeid 4x120euro

    totaal 1040euro

    wil je het zelf gaan doen of laat je hem afslepen naar een garage om het te laten doen
     
  4. Goed bedoeld van Werner, maar ik zou het eerst eens goed (laten) inventariseren, kan ook meevallen en van de mk1 is op de sloop heel veel te vinden !
    Succes !
     
  5. Het ging bij hem ook voor worst case situatie. Prijzen zijn ook bij benadering.
    Want je hebt a merk en b merk onderdelen.

    Als je het zelf doet en onderdelen van de sloop haald dan kun je idd voor 400euro al klaar zijn
     
  6. Als je een complete ophanging linksvoor kan weghalen ergens, heb je het meeste al getackelt.
     
  7. Bij Venyard staat een blauwe met dezelfde velgen en een zilvergrijze. De zilvergrijze is een sedan, maar dat zal voor het voorscherm niet uitmaken. Hier moet je het alleen wel zelf demonteren, maar de prijzen zijn er doorgaans erg netjes. Er staat op de site ook een prijslijst. Ik denk dat je qua onderdelen voor rond de 100 euro alles wel hebt.
     
    gerardTDCI en M.Blaak vinden dit leuk.
  8. En dan moet de draagarm niet uit het subframe zijn gescheurd.
     
  9. In dat geval neem je het subframe ook mee van de sloper.
     
  10. Begin met de auto omhoog krikken en het wiel te verwijderen. Kan alleen een draagarm zijn en stuurkogel, of idd erger en de rest. Kijk ook even in de motor ruimte of de veerpoot niet dusdanig veel schade heeft aangebracht, dat je ophangpunten krom is.

    Ziet er altijd erg uit zo, maar meestal in de praktijk zijn het slechts een paar stangen. Hoe dan ook succes met de afhandeling.

    Greetz Emiel
     
  11. Veel onderdelen vind je nieuw ook voor een schappelijke prijs. Ik geloof dat een draagarm voor een mk1 ergens rond de 45 euro ligt (niet origineel Ford natuurlijk)
     
  12. Hello Focus Fellows, veel dank voor de informatie !
    Ben al enkele dagen aan het rond zoeken voor bits & pieces en het levert echt wel iets op.
    Effe iets vermelden, zou het werk graag zelf doen maar daar hebben ze in 2001 anders over beslist... werkongeval met als resultaat 60 % + invalide en niveau 12 punten.
    Uiterlijk is mijn loetswerk nog redelijk maar van binnen is het een rommeltje met protheses, bouten enz..., ik begin zowat op mijn Focus te gelijken :D.
    Een station wagon in moondust silver met de juiste wielen en dan nog een Ghia, dat is hier toch een zeldzaam beestje en daarom wens ik hem op de baan te houden., langs de andere kant is het hier in België met een invalide uitkering niet ideaal om de eindjes aan elkaar te kunnen knopen.
    Rekening houdend met vorige, zal het wel zijn tijd nodig hebben om deze wagon te renoveren maar uiteindelijk zal het wel lukken en vooral, je bent zeker dat je auto oké en betrouwbaar is (zelfs met de aanschaf van een jonge occasie weet je niet wat je in handen hebt, daar heb ik genoeg ervaring mede).is het terug op punt zetten van wat ik heb de beste richting.
    Reacties zijn nog altijd welkom, je kan onmogelijk alles weten en mijn glazen bol is defect !
    Greets, ILJAS 63 (Ford verslaafd). :ford: :D .
     
  13. Veel van de onderdelen die je nodig hebt zijn niet ghia specifiek, zelfs niet station specifiek. Volgens mij aan de voorkant
     
  14. Hoi Focus Drivers, de herstelling verloopt voorspoedig alleen blijft er nog wel één situatie die mij grijs haar bezorgd.
    De velg die geraakt is hebben we effe nagekeken en die is door de klap een buikdanseres geworden + dat die serieus beschadigd is.
    Dus ben ik op zoek naar deze originele Ford 16 inch velg ( 5 X 2 spoke ) en dat blijkt geen eenvoudige taak te zijn.
    Wie er hier of daar een gezonde velg weet of een set die ben ik eeuwig dankbaar !
     
  15. Lees de eerste zin van mijn post nog eens;)
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  16. En als je dat doet vind je dit bij venyard in Roosendaal :
    https://www.venauto.nl/ford-focus-i-wagon-combi-1.8-16v-(eydf).html
     
  17. Hallo John_mk2_RS , dank om mij er nog eens op te wijzen en heb de nodige stappen gezet om een set velgen aan te schaffen via Venyard, Veel dank bij deze !
     
    John_mk2_RS vindt dit leuk.
  18. Anders heb ik wel een setje 16” lichtmetaal komende van een Fiesta MK8 (ja dat past onder de Focus I), dat voor een zachtprijsje weg mag. Eventueel met bijpassende goeie Vredestein all seasons banden.
     
  19. #20 iljas63, 7 jun 2023
    Laatst bewerkt: 7 jun 2023
    Hoi Mede Focus rijders, mijn FoFo is terug op de baan (vleugel wordt nog vervangen maar later).
    Heb op Ebay Duitsland bij een handelaar de nodige velg tweedehands gevonden en is haast in nieuwe staat.
    Heb niet enkel de rechterband vervangen ( Hankook winter I*cept Rs2 W452 205/50/R16 91H XL 3PMSF ) maar gelijker tijd ook de linkse, nu nog sparen en de achterste banden vervangen.
    Waarom winterbanden... voor de weinige kilometers dat ik doe speelt dat geen rol (vervang elke 4 jaar men banden en het overige is rijstijl aanpassen indien nodig ).
    Mijn bandenkeuze is steeds ofwel Uniroyal of Hankook en qua prijs - kwaliteit kies ik meestal ,voor Hankook (altijd tevreden over geweest).
    Voor het overige mag dit topic afgesloten worden en nogmaals zeer veel dank voor de vele tips welke ik zeker bij houd.
    Greets Iljas63.
     

Deel Deze Pagina