Remmen maakt onzichtbaar

Discussie in 'Electronica' gestart door Karl, 11 apr 2023.

  1. Hey,

    van de week werd in door de politie stilgezet vanwege een apart verschijnsel bij het remmen.

    als ik mijn verlichting aan heb en ik trap op de rem, dan gaat mijn derde remlicht aan, en gaan beide achterlichten uit. Wanneer ik mijn verlichting uit heb staan en dan op de rem trap, gaat mijn derde remlicht aan, maar ook beide achterlichten gaan branden.

    in eerste instantie dacht ik: zal wel een kapot lampje zijn. Zodoende heb ik beide achterlampjes vervangen (21/5w met twee contactpuntjes per lamp) maar zonder resultaat. Ook de lampen drooggefeund, al waren ze naar mijn idee al helemaal droog. Ook al het vocht is er uit dus.

    vervolgens heb ik de zekeringen bekeken, wat nog een hele zoektocht was. Mijn focus mk2 uit 2007 heeft de zekeringkast van een mk2 facelift. Ik heb een 2.0 duratec titanium editie (voor het geval dat iets uitmaakt).

    Zonder resultaat dus toch maar de garage gebeld. De stappen doorlopen die hij mij zei en nog altijd geen verbetering.
    Na wat speuren bleek het ook aan de fitting van het rechter achterlicht te kunnen liggen. Met die wetenschap heb ik de fittingen verwisseld (links naar rechts en andersom, dus geen nieuwe) maar tevergeefs.

    weet iemand wat ik nu verder nog kan proberen?

    alvast bedankt!
     
  2. Zulke issues zie je vaak dat er een massa issue is.
    Althans dat je remlicht massa overbelast en dus te weinig voeding op de lamp komt.
    Gevolg lamp brand zwak.

    Beste is beide achterlichten eraf laten. Ledje pakken (die 12v aankan) of multimeter.
    Dan meet je achterlicht wat 5watt is. Dan druk je op rempedaal wat 21watt is. Meet je met multimeter wel 12v. Dan weet je dat bij belast meten. Dus met lampen eraan de weg anders wordt. Bij slecht massa kan het voorkomen dat de voeding andere weg zoekt.
    Als beide kanten van lamp 12v heeft dan brand het ook niet.

    Zelf nooit gehoord bij ford mk2. Maar wel bij peugeot waren toen altijd issues die na 15jaar pas naar boven komen.

    Schema bij pakken en meten.
    Dingen uitsluiten en zo kom je tot de oorzaak.
     
    VdR-HJD vindt dit leuk.
  3. Begin inderdaad maar met de massapunten te controleren en schoon te maken ook die in de verlichtingunits..

    dergelijke “feest” verlichting ontstaat door een slechte massa of een massadraad die ergens onderbroken is
     
  4. Ik dacht dat bij de Focus II fase II het massa punt zo'n 20cm achter het achterlicht aan de binnenkant achter
    de bekleding zit.....maar het is al weer wat jaartjes geleden dat ik een Fo II Fa II had
     
  5. Dank voor de reacties. Beide fittingen waren stuk! Gelukkig opgelost zonder zoeken naar losse draadjes, etc.
     

Deel Deze Pagina