1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus Mk.I, 1,6 automaatbak probleem (lock up)

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Slimenslecht, 11 apr 2023.

  1. Beste Forummers,

    Het gaat om een Focus MK.1.1, 1.6 Zetec-S, automaat 4 traps, kent. jan. 2000 zal produktie 1999 zijn. Km.stand 161.500 oplopend.

    Vorige week paar sprintjes gedaan en de bak werkte nog feilloos, schakelde goed door en lockte ook goed. Was een lange rit en goed op temperatuur, gewoon vanaf stoplicht op een ringweg even flink doortrekken en een keer kick-down.

    Nu viel mij afgelopen week op dat de bak niet meer lockte, hij bleef slip houden in alle versnellingen. Beetje proberend met gas iets los etc. leid er toe dat de bak wel in de lock gaat in de hoogste versnelling bij ongeveer 80/85 km/u. De overige lagere versnellingen locken niet (meer). De bak schakelt wel soepeltjes op en terug zonder klappen, horten of stoten. Er branden geen waarschuwings/storingslampjes.

    Ik weet nu niet meer of de bak in zijn 1, 2 en 3 moet locken, wel is dit dat deze het zeker in zijn 4 moet doen.

    Vraag 1, kan iemand mij hierover duidelijkheid geven? (in welke trappen die lockt)
    Tweede vraagje, is deze bak uit te lezen en welk type bak is dit?

    Verder kan ik in de onderhoudshistorie wel terugvinden dat er af en toe een half litertje bakolie is bijgevuld, maar nergens dat de bak is ververst. Wat is de verversingsinterval? Ergens rond de 60.000km?

    Nu heb ik een afspraak staan voor de APK keuring op de 26e en wil ik deze eerste even afwachten voor ik geld aan de bak ga uitgeven. Mochten er hele dure grappen bijkomen dan zal ik keuzes moeten gaan maken (na eerder uitlaatspruitstuk, distributie + waterpomp kan dit toch de derde behoorlijke kostenpost worden).

    Maar wat is qua automaatbak wijsheid, zal spoelen (flushen) van de bak oplossing kunnen bieden? Of alleen verversen. Het eerste lijkt mij beter, maar ik hoor graag de ervaringen hiermee.
    Adres in Haarlem doet dit voor 185 ex btw, 280 incl filter en btw, en 30 extra voor uitlezen. Zou dus voor 310 uitgelezen en gespoeld zijn met vers filter.
    Of staan de solenoids in deze bakken bekend dat ze defect raken?

    Ik hoor het graag, en ben benieuwd.
     
  2. hier heb ik geen verstand van maar vraag me af wat ze uitlezen dan voor die 30 euro :shrug:
     
  3. Dat vraag en vroeg ik mijzelf ook af, is deze bak uit te lezen. Mede i.v.m. defecte solenoids.
     
  4. Weet je zeker dat hij in 1, 2 en 3 locked?
    Bij de latere automaten zoals de 6F35 werkte de lockup alleen in 4, 5 en 6.
    Het zou mij niet verbazen als de lockup alleen in 3 en 4 werkt bijvoorbeeld.
     
  5. Meeste gevallen dat ik 4bak automaat had was het luxe als hij lockte.
    Velen deden dit juist niet. Hierdoor mochten ze niet meer gemonteerd worden en kreeg je juist robot bakken. Handbak dat als automaat is omgebouwd.
    Maar goed elke bak is anders dis niet zo direct te zeggen.

    Keer flushen/verversen is nooit verkeerd. Vooral als het al 10jaar niet meer is gedaan.
    Zelf keer een gerobotiseerde handbak die issues had hierdoor juist gefixed
     
  6. Waar wordt je iets wijzer van?
    Instructieboekje, niets, zelfs peilen van de bak wordt verwezen naar de dealer.
    Vraagbaak van P.H.Olving, Focus 1998-2000, nog minder, de automaatbak wordt hierin helemaal niet genoemd...

    Haynes Service and Repair Manual, Focus 1998 to 2001 petrol&diesel, hier wordt ik vrolijker van, hun info is ruim:

    Electronisch gecontroleerde automatische 4 voorwaartse (1 overdrive) en achteruit. Overdrive is selecteerbaar, torque converter (koppelomvormer) lock-up in 3e en 4e versnelling.
    Alleen leverbaar op de 1.6 Focus is deze 4F27E automatische transmissie, electronisch gecontroleerd (geregeld/bestuurd) door de motor management ECU. 4 traps met overdrive als hoogste en een lock-up koppelomvormer.
    Bak is ontwikkeld door Mazda en gebouwd in de USA.
    Transmission control system is known as ESSC (electronic synchronous shift control) contained within a specially-modified EEC-V engine management system module, only used on Focus automatic models.

    Verder: Depending on throttle position and vehicle speed, the module can "lock-up" the torque converter in 3rd and 4th gear, eliminating torque converter "slip" and improving fuel consumption. (de module gebruikt alle info van de motor en bak gerelateerde sensoren om de optimale bakwerking te realiseren)

    Oh ja, ook nog: Filled for life (wordt je nooit vrolijk van, is bewezen dat dit niet werkt)

    Uitlezen is dus mogelijk vanuit de ECU, maar ik heb geen waarschuwingslampjes gezien, geen noodloop gehad (fail safe system), dus zal wel binnen de toleranties zijn gebleven. Donderdag even te rade bij een automaat specialist, zit op de route vanaf mijn werk.
     
  7. #7 Mansie, 12 apr 2023
    Laatst bewerkt: 12 apr 2023
    Deze bak heeft alleen een lock in z'n 4e versnelling volgens mij. Is volgens mij een FN4A-EL . In de mk2 wordt hij 4f27e genoemd. Ik heb hier 10jaar mee gereden. Kan niet herinneren dat mij in z'n 3 ook lockt.
     
    meeder vindt dit leuk.
  8. #9 Slimenslecht, 12 apr 2023
    Laatst bewerkt: 13 apr 2023
    Duidelijk bij Ford heet de bak 4F27E en bij Mazda heet deze FN4A-EL. Dus klopt wel Mansie.

    Hele mooie uitgebreide manual, bedankt hiervoor Meeder.

    Ik ga de bak zelf toch niet demonteren en repareren, dat is werk voor een bakkenspecialist. Maar het is wel prettig om over de info te beschikken en de werking te kunnen doorgronden voordat ze mij een oor aannaaien.
    Hij geeft nog geen foutmeldingen aan maar lockt gewoon moeilijk, ik denk dat spoelen wel zal helpen. Ik rij morgen langs een specialist en zal daar wat advies vragen en dan na de APK beslissen wat ik er mee doe.

    Al met al hoop ik dat het meevalt, zal ook de olie even peilen morgen als ie op temperatuur is. Was nog op zoek naar ATF, maar heb vermoedelijk alleen Dexron-II (of D-II). Dus ook maar Mercon V regelen.

    Edit: Ik kom er net achter dat de bak hetzelfde is als degene die in mijn vorige auto zat, Mazda Premacy... Die zaten dus ook in de 323 en die bakken konden fluitend de 3 ton draaien. Verder geven de Japanners aan in hun manual dat de bak ATF M-III en zelfs Dexron-II mag hebben.
     
  9. OPGELOST !!!

    Na wat zoekwerk binnen mijn bestanden kwam ik de fabriekshandleiding tegen van de Mazda Premacy van de automaatbak. Met heel veel pagina's "trouble shooting" en zo'n beetje alle mogelijke storingen met daarbij de stappenplannen voor het werken naar een oplossing.
    De meest genoemde eerste oplossing was "olieniveau op of onder minimum peil" dan "bijvullen".

    Bak moest warm en met lopende motor gepeild worden, dit gedaan op de rit van mijn werk naar de bakkenspecialist. En jawel, peil stond exact op het streepje minimum... (sukkel dat ik daar niet eerder naar gekeken heb).

    De bakkenspecialist hoorde mij aan, en wist direct te vertellen dat bijvullen of spoelen niet zou werken. Het zou wel een nieuwe koppelomvormer worden wat een eurootje of duizend ging kosten... De persoon die mij te woord stond kwam ongeïnteresseerd op mij over, alsof hij er geen zin in had.

    Ik ben daarna doorgereden naar de automaterialenzaak, heb een literfles geschikte ATF aangeschaft en zo ongeveer 300 ml bijgevuld. Ik ben gaan rijden en de bak schakelde na een paar honderd meter alweer alsof er niets aan de hand was, lockte goed en bij lagere snelheid ook. Nog even nagepeild en nog iets bijgevuld (ruim 100 ml) zodat de bak op streep maximum staat.

    Gelukkig is de oplossing zo simpel gebleken, maar ik kon mij wel voor mijn kop slaan dat ik niet eerder naar het olieniveau heb gekeken. Hiervoor verwijst de handleiding van de Focus overigens naar de Ford dealer (Mazda vermeld wel hoe te peilen evenals de Haynes repair manual).
     
  10. Het kan zomaar wat kleins zijn :mrgreen: mooi dat 't opgelost is.
    Bak zweet(te) niet? die olie moet ergens heen zijn gegaan.
     
  11. Nee, de bak zweet niet en lekt niet. Dat ding is helemaal kurkdroog, net als de rest van het blok.

    Maar ergens in het verleden heb ik op een factuurtje teruggevonden dat er ook eens een half litertje bakolie is bijgevuld, ergens rond de 80 a 90 duizend kilometer, staat nu op 161.000 km, het dubbele dus.
     
  12. Er zitten ook vluchtige delen in de olie en de bak heeft een ontluchting. Het is dus niet geheel vreemd dat er na dit soort afstanden een keer iets bijgevuld moet worden.
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  13. Mooi dat het gelukkig gewoon bijvullen was en niet direct een dure reparatie.
    Op naar de volgende 80dkm :mrgreen:
     
  14. genoeg info hebben is altijd fijn, al is het maar om te begrijpen waar ze het over hebben.
    maar om nou gelijk negatief te denken en oren aannaaien.....:think:

    en terecht dus :weird:

    fijn dat het opgelost is en niet je portemonnee leeg hoefde te schudden. :thumbup:
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  15. Probleem is volledig opgelost, ben nu een dikke 700 kilometer verder en de bak schakelt weer als vanouds !
     

Deel Deze Pagina