1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Heb ik een unieke Focus? 200pk ipv 150pk?

Discussie in 'Performance' gestart door Basjuh1987, 9 apr 2023.

  1. Goedenavond allemaal,

    Sinds een aantal maanden de trotse eigenaar van een Ford Focus ST-Line X Business automaat uit 2021, deze is jong gebruikt vanuit Duitsland naar Nederland gekomen, en is voorzien van bijna alle opties.
    De vorige eigenaar zou werkzaam zijn bij Ford Duitsland.

    Het gaat om een 1.5L Dragon met 205ps deze informatie komt uit eTis.
    Volgens het RDW heeft mijn Focus 150pk, maar de dealer kon dit in de eerste instantie niet bevestigen. Het oude systeem gaf aan 150pk en het nieuwe (eTis) gaf aan 205ps, hier heb ik ook een uitdraai van.

    De aftersales manager gaf ook aan dat deze niet in NL is geleverd, een unieke auto dus?
    Doormiddel van GPS apps 0 - 100 km/u gedaan en die liggen allemaal rond de 8 seconden, als ik dit naast de fabrieksopgave leg van de 150pk sterke motor is er duidelijk een verschil.

    Kan het zijn dan de RDW een aanname heeft gedaan bij het invoeren, normaal gesproken zou het CVO toch de juiste pk’s / kW moeten aangeven.

    Kortom ben ik erg benieuwd of er andere leden zijn met de zelfde Specs als onze Focus.

    Met vriendelijke groet,
    Bas
     
  2. Welkom Bas!

    Ik kan je er geen antwoord op geven.

    Wat wellicht wel een optie is, naar een rollenbank gaan, en je PK's uitlaten zoeken.
     
  3. Het originele aantal pk's staan toch ook op het typeplaatje in de deurstijl?
     
  4. dat is inderdaad het gekke hier staat 150Pk.
     
  5. welkom Bas,

    omdat de Focus geïmporteerd is, kun je achterhalen welke dealer de Focus heeft verkocht?
    wellicht is bij aflevering een 'speciaal' pakket gemonteerd waardoor die deze naam en meer Pk's heeft gekregen?
     
  6. Grote kans dat die "dealer"de Ford fabriek in DE is (aangezien de vorige eigenaar bij Ford werkte).

    Basjuh, als je zeker wil weten of hij 205pk uitpoept moet je hem op de vermogensbank (dyno) zetten. Dan weet je de exacte waarden!
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  7. Grote kans dat deze gewoon een tune heeft gehad en die niet vermeld is.
    Meten is weten, op naar de rollenbank!
     
  8. 200pk origineel is volgens mij nooit geleverd. Alleen met een gunstige tune is dit mogelijk.
     
  9. #9 Iodokus, 11 apr 2023
    Laatst bewerkt: 11 apr 2023
    Voor zover ik weet bestaat de Dragon als een 1.5L 3 pitter variant die in de Fiesta ST is gebruikt en produceert een kleine 200 PK. Ik heb geen idee of deze variant ook echt in de Focus is geplaatst, het gelinkte artikel maakt daar wel melding van.
     
    Tom91, gerardTDCI, Koen_ en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. #10 Koen_, 12 apr 2023
    Laatst bewerkt: 12 apr 2023
    Mooi gevonden van Joost !
    Wrs heeft jouw auto bij de RDW de kwalificatie 150pk gekregen omdat er voor deze zeldzame uitvoering geen NL-type-goedkeuring bestaat.
    Ik heb hetzelfde gehad bij invoer van een Citroën Xantia vanuit CH (van/voor mijn vader), die had ook een motor die in NL nooit was geleverd, daar kozen ze voor de dichtstbijliggende motor-versie.

    Ik zou verder geen slapende honden wakker maken, een nieuwe type-goedkeuring kost een boel moeite en … geld ;)
     
  11. dat zou ook heel goed kunnen Koen :thumbup:
    mijn diesel(ST) is ook nooit geleverd in NL en dan gaan ze uit van de 2.0 TDCI met de hoogste KW, ongeacht de uitvoering (Titanium, Trend of ST)

    en ik denk dat die slapende hond niet eens wakker gemaakt wil worden ;)
     
    Koen_ vindt dit leuk.
  12. 1.5L driepiiter met 200PK, die wil ik ook wel in mijn Focus :mrgreen:
     
  13. Motorswap?:lol:
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  14. ik denk dat er wel iets meer bij komt kijken dan alleen de motor maar ja, wel een uitdaging.

    Terug on topic, is het feit of er een Dragon blok inligt niet terug te vinden op basis van de VIN of motor code?
     
  15. :think: Persoonlijk zou ik dan toch gaan voor een 4 pitter 2.0L of 2.3 L met 250, 280 of 350 PK ;)
     
    Ecobeast, gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  16. Of het 5 cilinder (Volvo) RS blok, ondanks dat de 4 pitter potenter is wel het heerlijke 5 cilinder geluid :rock:
     
    Iodokus, gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  17. Eens, maar of dat gemakkelijk gaat passen in een MK3 durf ik te betwijfelen :mrgreen:
     
    Fredhead vindt dit leuk.
  18. Past wel, maar makkelijk? verre van :schater:
     
  19. Maar waar een wil is...:mrgreen:
     
    Edgar Focus en Iodokus vinden dit leuk.
  20. in de UK hebben ze het geflikt :mrgreen:
     
    Strikkie, Romlau, gerardTDCI en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina