1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Koelvloeistoftemperatuur laag 1.0 ECOboost

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Martin123t, 4 nov 2022.

  1. Sinds kort rijd ik in een 1.0 ECOboost met 125 PK. Het valt me op dat het lang duurt voordat de koelvloeistoftemperatuurmeter op de middenpositie komt, vanmorgen pas na 23 km. Vroeger zou ik geconcludeerd hebben dat de thermostaat open blijft staan maar ik realiseer mij dat dit bij deze motoren minder eenvoudig ligt.


    Nu las ik op dit forum het volgende:
    Bij mij is dus het omgekeerde aan de hand dan omschreven, in mijn ogen duurt het (te) lang voordat de motor op temperatuur komt. De link naar het verbruik heb ik nog niet kunnen leggen, daarvoor rijd ik eenvoudigweg nog te kort in de auto.

    Mijn vragen:


    • Moet ik mij zorgen maken?
    • Zijn de thermostaten te kalibreren?
    • Is er een methode om effectief storing te zoeken?
    • Is het veel werk om de thermosta(a)t(en) preventief te vervangen?
    • Heeft iemand tips voor mij?

    Ik ben benieuwd naar de reacties.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. Misschien zit er een luchtbel in je systeem. Lijkt me niet dat je motor pas na 23 km warm begint te worden.
     
  3. Je auto eerst eenslaten uitlezen kijken of daar iets uit komt. Er zijn genoeg forumleden die je daarbij kunnen/willen helpen waaronder ikzelf.
    Aan de hand daarvan kun je verder kijken. Verder je koelvloeistof niveau even in de gaten houden.
     
  4. Hier een 100 pk 1.0 en daarvan staat de meter met een kilometer of 5 al in het midden.
    Dat het ding nog niet volledig op temperatuur is spreekt voor zich, maar het laat wel duidelijk zien dat dit ruimschoots binnen jouw 23 kilometer gebeurd.

    Zou eerst kijken of het systeem goed is ontlucht, volgens mij zou dit ook gewoon tijdens het rijden moeten gebeuren dus het lijkt me sterk als het niet zo is.
    Daarna kijken naar actieve storingen. Kan zijn dat er een sensor van slag is, maar een hangende thermostaat is ook gewoon mogelijk.
    Meter blijft wel in het midden staan als je bijvoorbeeld snelheid mindert of enige tijd stil staat?
     
  5. Ik had hetzelfde met mijn fiesta met 1.0 ecoboost. Heb vervolgens via het tripknopje in de tellercluster de actuele koelvloeistoftemperatuur tevoorschijn gehaald en gecontroleerd hoe warm deze werd na verschillende ritten. Misschien kan dat jou nog helpen bij diagnose. Op YouTube vind je wel video's hoe je de menu's (voor het uitlezen van data) via het instrumentencluster te voorschijn kunt halen.

    Na het vervangen van de thermostaat was alles weer in orde en werd de koelvloeistof weer warmer dan 75 graden bij lange ritten
     
    Martin123t en SjeeleBrik vinden dit leuk.
  6. Dank voor de reacties. Afgelopen vrijdag, het was rond het vriespunt, bereikte deze storing een dieptepunt: na ± 50 km lag de naald van de meter nog onderin. Dat is dus niet goed!

    Ik wilde niet meer rijden met de auto. Hierom gisteravond beide thermostaten vervangen. De thermostaat voor op het blok opent volgens opgave bij 50 graden Celsius en de thermostaat links opent bij 92 graden Celsius. Ik heb originele Fordonderdelen toegepast.

    Vanmorgen zag ik een groot verschil, na 8-9 km stond de meter keurig in het midden. Operatie geslaagd en diagnose blijkt juist. Het valt me op dat de meter nu een realistische waarde lijkt aan te geven.
    Waar ik eerst vreesde dat dit wel eens een ingewikkeld probleem zou kunnen zijn, immers de meter geeft geen exacte waarde maar een waarde dat berekend wordt, blijkt de oplossing old school: thermostaten vervangen! De onderdelen zijn relatief goedkoop. De storing kun je niet uitlezen, de thermostaten zijn gewoon mechanisch en zien er nog net zo uit als 50 jaar geleden.

    Ik ben blij dat de ingenieurs van Ford de koelvloeistoftemperatuurmeter op het dashboard hebben toegepast, anders had ik dit probleem nooit zo snel ontdekt. Ik hoop dat anderen iets aan deze feedback hebben.
     
  7. Hier hetzelfde probleem. Auto stond toch bij de dealer dus aangegeven dat de temperatuur niet verder komt dan 70 graden. Werd gebeld door de monteur: niets geconstateerd, dus uitgelegd dat als de buitentemperatuur onder de 5 graden is de temperatuur niet verder komt dan 70 graden, als het warmer is komt hij keurig op 90 graden. Advies van de dealer: vervangen thermostaat en het thermostaathuis . Kostenindicatie: 300 euro :(.
    Kan ik er nu mee doorrijden tot de winter en het weer kouder wordt?
    Waarom niet alleen de thermostaat vervangen?

    Is trouwens een mk3.5 1.0 140pk ecoboost.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. Als de thermostaat niet opengaat komt er geen kvs in je blok en loopt je blok heet dus doorrijden is niet aan te raden want een oververhit blok gaat stuk. Maar wat jij beschrijft is anders. Bij koud weer is het vrij normaal dat hij minder snel warm wordt maar ook dat de temperatuurmeter een lagere waarde aangeeft. Doe je raampje maar eens open met 100km/h en voel zelf hoe koud de wind is die door je radiator komt. Bij warm weer voelt dat echt anders aan en zal bij je ventilator op de radiator veel sneller aanslaan omdat er niet hard genoeg gekoeld kan worden. DUs er wordt wel degelijk gekoeld bij jou. Je zou, als je een beetje handig bent, de thermostaat zelf zelf kunnen vervangen, dat kost waarschijnlijk een stuk minder.
     
  9. Gelukkig gaat een defecte thermostaat 9 van de 10 keer open maar een motor die niet op temperatuur komt is ook niet goed.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. Helemaal waar maar ik begrijp dat zijn blokje 70 grade wordt bij koud weer, dat lijkt mij op zich niet heel erg. Momenteel is het overigens al een stuk warmer, @Michiel0203 wat doet je temperatuurmeter nu met dit weer?
     
  11. Dat kan niet hè… je blok blijft ook met een dichte thermostaat gewoon koelvloeistof krijgen, daarom zit er immers een waterpomp op. Met name je kacheldeel zal bij een gesloten thermostaat amper warmte ontwikkelen omdat er geen warme vloeistof doorheen pompt.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  12. De thermostaat regelt de doorstroming naar de radiateur
    De waterpomp zorgt wel voor de doorstroming in de motor en kachel radiateur als de temperatuur hoog wordt zal de thermostaat openen en water door laten naar de radiateur

    met de huidige lage temperaturen is de koeling hoog

    een thermostaat die kapot gaat blijft bijna altijd open staan.
     
    Edgar Focus en Koen_ vinden dit leuk.
  13. Helemaal waar, maar een defecte thermostaat is hoe dan ook niet goed voor de temperatuur-huishouding in je motor.
    Ik zou hem gewoon snel (laten) vervangen
     
  14. Een defecte thermostaat is het snelst te zien als de temperatuur netjes oploopt naar bedrijfstemp. En snel inzakt als je gaat rijden
    Ook als je de kachel op heet zet en de ventilator hoog zal dan de temperatuur zakken, maar niet zo snel (kleine radiateur)

    de kachelaanvoer zit voor de thermostaat en zal altijd warm water circuleren. Tenzij er een kachelkraan in de aanvoer zit zoals vroeger normaal was.
     
  15. Misschien is t zo duur omdat, zover ik kan zien in 7zap, 2 thermostaten in de EcoBoost 1.0 zitten. De ene kom je makkelijk bij, de andere zit op een minder fijne plek.


    Zoals ik kan zien
    De ene (makkelijke) is voor het blok algemeen. De andere voor het kleine systeem (uitlaat systeem).
    https://www.scribd.com/document/348162759/Ecoboost-1-0-L
     
  16. Heren dank voor de reacties.

    Vorige week met een buitentemperatuur van 4 graden was na 40 kilometer (provincialeweg en snelweg) de temperatuur met moeite gestegen tot 90 graden, vandaag met 16 graden buitentemperatuur was de temperatuur na 7 kilometer snelweg gestegen naar de 90 graden. Dit lijkt me normaal.

    Denk dat ik de thermostaten maar laat vervangen, zelf ben ik best handig en had er 30 jaar terug met de 'simpele' auto's me hand niet voor omgedraaid, maar dit durf ik niet aan.

    Maar goed, ben al blij dat de temperatuur laag blijft in plaats van te hoog.
     
  17. Ik had dus precies hetzelfde. Heb beide thermostaten vervangen en het probleem was op gelost!
     

Deel Deze Pagina