Spanningssignaal puddle lights

Discussion in 'Electronica' started by eReSke, Mar 12, 2023.

  1. Kan iemand mij vertellen of het spanningssignaal voor de puddle lights (instapverlichting aan onderzijde buitenspiegels) gegenereerd wordt door de module die in de portieren zit of vanuit de auto zelf komt?

    De verlichte instapdorpels die in mijn auto zitten, zijn nu volgens de installatie aanwijzing aangesloten op de voetverlichting. Nadeel is dat deze dus blijven branden als de portieren dicht zitten en dat dit van buitenaf te zien is. Graag wil ik ze op het signaal van de puddle lights aansluiten, zodat zij uitgaan als het portier dicht zit (in mijn beleving zou dat ook zo moeten zijn). Het scheelt nogal wat werk als ik dit signaal vanuit de auto zou kunnen aftappen.
     
  2. Bij de mk2 zit er een constante voeding op de deurmodule.
    Het canbus systeem regelt de rest, aftakken van dit signaal kan dus alleen vanuit de deurmodule dus niet in de auto zelf.

    Ik verwacht dat dit bij de mk3 niet anders is.
     
  3. Anders draadje trekken vanuit de binnenverlichting voor de schakeling, wertk dat niet?
     
  4. Bedankt voor het antwoord, was er al een beetje bang voor.
     
  5. Thx, even kijken of dat gaat werken en wat uiteindelijk makkelijker aan te leggen is.
     
  6. Je zou het ook kunnen schakelen met je bagageruimte verlichting . Deze is geschakeld via contact!
     
    Edgar Focus likes this.
  7. Kan ook inderdaad maar heb je wel weer hele lange draadjes nodig.
     
    gerardTDCI likes this.
  8. Nee hoor! Kwestie van de juiste draad op zoeken bij het voor portier. De draden lopen toch van voor naar achter! In de kabelboom.
     
    eReSke and gerardTDCI like this.
  9. Dat zou ook nog een mogelijkheid kunnen zijn, hou ik in gedachten!
     
    rfocus likes this.
  10. Is niet zo moeilijk , tweeter kapje los halen en frame waar speaker in zit ook los maken daar kom je de stekker tegen die de spiegel in gaat daar zit in de onderste rij draad een spanning signaal op dan kom je al verder
     
  11. Dat klopt, daar heb ik ook de spanning vandaan gehaald voor verlichting van de rode reflector die aan het uiteinde van de deur zit, zodat deze aan/uit gaat met het openen/sluiten van de deur.
    Alleen als je daar vandaan de auto zelf in wilt, zal je een draad door de tule en het stekker blok van de deur/auto moeten trekken. En dan kom je in de auto op een moeilijk bereikbare plaats uit. Dus makkelijker als ik in de auto zelf het signaal kan aftappen.
     
  12. Inderdaad niet het makkelijkste om daar het punt te vinden , want ik had mijn dorpel verlichting op mijn voet verlichting aan gesloten maar toen ging nooit iets meer uit na sluiten auto ,en plek is moeilijk te bereiken , dan toch via je hemel verlichting wat ook niet te moeilijk is .
     
  13. Zonet even gekeken maar helaas (wel logisch trouwens) gaat de kofferbakverlichting alleen aan als de kofferbak geopend wordt en niet bij de deuren. Dus dat wordt aftappen vanaf de hemelverlichting. Nu nog even uitzoeken hoe ik daar het makkelijkst bij kan komen. Vanwege mijn elektrisch dakraam zitten deze aan weerszijden thv de b-stijl. Als iemand suggesties heeft dan hoor ik dat graag
     
  14. Deur rubbers b styl los maken en binnen verlichting los maken en vandaar met niet al te dikke slang die 2 punten ,b styl en hemel verlichting verbinden en dan door die slag bedrading door voeren en slang weg halen en bedrading aan sluiten en gaat goed komen .
    Tijd en geduld gaat het je lukken
     
  15. Zojuist even de hemelverlichting losgemaakt en doorgemeten. Blijkt dat deze velichting niet op 12 maar op 6 volt werkt. Gaat dus niet werken om hier de dorpelverlichting op aan te sluiten. Iemand nog een ander idee anders ben ik bang dat alleen het signaal uit de deur aftappen de enige optie is.
     
  16. De binnenverlichting werkt zeker niet met 6 Volt. De binnenverlichting wordt digitaal d.m.v. een LINbus netwerk aangestuurd.


    De voorste binnenverlichting wordt vanuit de BCM aangestuurd waarbij de BCM de master is en de voorste binnenverlichting de slave.

    De achterste binnenverlichting wordt op zijn beurt weer door de voorste binnenverlichting aangestuurd waarbij de voorste binnenverlichting de master is en de achterste binnenverlichting de slave.
     
    AKW likes this.
  17. Bedankt voor het meedenken. Het zit dus ingewikkelder in elkaar dan gedacht. De dorpelverlichting op de master aan sluiten zal dus waarschijnlijk niet kunnen gaan werken?
     
  18. Nee, dat gaat niet werken.

    LINbus is net als CANbus een digitaal communicatie netwerk. T.o.v. CANbus is LINbus veel eenvoudiger en vooral trager.

    Op basis van de berichten die de BCM (master) communiceert schakelt de voorste binnenverlichting (slave) de binnenverlichting aan of uit. De enige manier om deze communicatie te gebruiken voor het aansturen van de dorpelverlichting is door een programmeerbaar LINbus relais toe te passen.
     
    eReSke likes this.
  19. Dank je wel, op die manier gaat t dus niet lukken. Dan blijft als optie alleen het signaal in de deur over.
     

Share This Page