aansluiting brandstofpomp focus 2001

Discussion in 'Electronica' started by bertus62, Mar 5, 2023.

  1. #1 bertus62, Mar 5, 2023
    Last edited by a moderator: Mar 5, 2023
    hallo mijn ford doet het niet meer ik heb de brandstofpomp al een keer vervangen maar nu weer niets ik heb de stekker er afgehaald maar welke van de 6 ( er zitten maar 4 kabels aan ) zijn de + en - van de brandstof pomp ? van links naar rechts zijn q en 2 en 3 en 4 aangesloten
    [​IMG]

    het is een focus station van
    31-05-2001
     
  2. ik zie een multimeter dus die plus heb je er zo uit. De rest weet ik helaas echt niet.
     
  3. klopt alleen heb ik 2 maal plus een keer 12 volt en een keer 7 volt weird ik dacht een keer plus en min voor de pomp dan nog 2 draden voor de weerstand van de niveau vlotter maar ik kan geen goed el schema vinden van dit model alleen met een speciaal brandstof module onder achterbank en dat heeft deze niet ( ik denk dat dat amerikaans is ofzo )
     
  4. maar als je dus al plus hebt gemeten doet de schakelaar het dus zal daar het probleem niet zitten denk ik?
    Gekke vraag maar tank je euro 95 en staat hij echt lang stil?
     
  5. hij is van de zoon maar hij tankt inderdaad 95 maar gebruikt hem dagelijks mijn probleem is dat ik alleen op el schemas zie dat er een zekering voor de pomp onder motorkap zit met relais die gaan naar de bots sensor rechtsvoor bij passagieskant dan naar achter naar een "brandstof power unit " die kan ik niet zien en vermoed dat die er niet is dat deze op een andere ( 2 liter dit is een 1.6 ) zit dus meten word lastig ik haal morgen de pomp eruit en dan kijken wat wat is
    de spannig word afgegeven door de ecu en die kijkt ook eerst naar de brandstof druk sensor en krukas sensor ( om het makkelijker te maken :-)
    ook schijnen die pompen het te begeven als de brandstoffilter verstopt zit ( deze zou er wel eens heeeeel lang onder kunnen zitten ) en hij ( de zoon ) heeft het motto ik heb niet veel geld dus rijd vaak met bijna lege tank is ook niet handig maar ach ja ik word oude soepkip :-) word vervolgd
     
    Edgar Focus likes this.
  6. Ja vaak met bijan lege tank rijden betekend vaak ook dat eventuele residu in je brandstof filter terecht komt, dus als dit al de tweede keer is zou ik die sowieso eerst vervangen.
    Voplgens mij ook makkelijker dan de pomp, misschien dat dat het probleem al verhelpt.
     
  7. Naast de pomp voeding zit daar ook de niveau meter. Gewoon even een test lampje op de pennen zetten. Als de bots schakelaar goed is krijg je bij op contact zetten een korte periode spanning op de pomp en moet je lampje aan gaan

    De niveau meter zal op contact altijd spanning krijgen.
     
  8. allleen krijgt de plus bij contact aan 12 volt en zakt na 2 tellen terug naar 7 volt maar dat kan zijn omdat de drukmeter natuurlijk niets ziet nogmaals bedankt !
     
  9. Je krijgt maar x seconden 12v als de ecu geen kruk of nokas signaal ziet stopt die ermee. Dit is om te voorkomen dat bij een ongeluk of lekkage er brandstof weglekt.

    Als je gewoon zelf 12v op de pomp zet moet die het gewoon doen.
     
  10. dank je ik heb de pomp eruit gehaald en met een kabel plus en min gedaan via accu en was kapot dus nieuwe besteld en meteen nieuw brandstoffilter
     
  11. Misschien ook een idee om de tank eens leeg te maken en te reinigen, kan goed zijn dat daar een hoop rommel in zit waardoor je filter steeds dicht gaat zitten en dus je pomp kapot gaat.
     

Share This Page