1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Kleppenspeling 1.6 ti-vct checken?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Pertinax, 21 feb 2023.

  1. Aangezien mijn MK2.5 te veel problemen heeft en verkocht gaat worden, ben ik langzaam eens kijken voor een opvolger. Waarschijnlijk gaat het een mk3 1.6 ti-vct weer worden, omdat ik een beetje bekend ben met deze motoren en niet met grote kosten wil zitten met een EcoBoost motor met natte distributieriem. Nu wil ik uiteraard dezelfde problemen voorkomen wat mijn huidige Focus heeft: de kleppenspeling en nokkenasversteller. Hoe check ik bij deze motoren de kleppenspeling? De diagnose bij Ford zelf is toch weer 200 euro, als het makkelijk zelf gecheckt kan worden, wil ik dat liever doen. Kan dit met een simpele OBD scanner?
     
  2. Klepspeling doe je meten met voelermaten niet met een OBD stekker lijkt me
     
    Pibo_Focus_CC vindt dit leuk.
  3. Ah dankjewel. Is zo een voelermaat duur en moet je echt een specifiek hebben voor je motor? Ik heb een beetje gegoogled maar werd er niet veel wijzer van. Anders misschien toch maar een EcoBoost overwegen waarvan de riem al vervangen is.
     
  4. Zitten er in die 1.6 ti vct geen Hydraulische klepstoters.
     
  5. Durf ik niet te zeggen, maar kleppen stellen is tegenwoordig niet meer een klusje wat je zomaar even doet.
     
  6. Als ik kijk bij autodoc staan daar Hydraulische klepstoters
     
  7. Ja zelf afstellen gaat niet, Ford zei dat het nokkenas/distributieriem en alles er af moet om dit te kunnen doen. Dan is er ook geen makkelijke manier om de speling zelf te meten neem ik aan. Bedankt!
     
  8. Is wel makkelijk zelf te meten. Alleen t aanpassen moet alles los.

    Zolang je je kleppendeksel er af hebt kan je met voeler maatjes prima je speling meten.
    Moet je wel weten wat de marges zijn. Dus wat je minimaal moet meten.

    Goed setje lange voellermaatjes kan je bij toolstation wel krijgen.
     
    Pertinax vindt dit leuk.
  9. 1.6 ecoboost heeft een droge riem en als deze de modificatie heeft gehad met het koelvloeistof tankje/alarm is die volgens mij redelijk probleemloos en het is een heerlijk blok. Snel en relatief zuinig.
     
    Pertinax en gerardTDCI vinden dit leuk.
  10. let wel, de 1.6 Ti-VCT is alleen geleverd in de eerste modellen van de MK3, daarna kwam de EcoBoost maar dat zijn 4 cilinders en met een 'droge' riem zoals Ruud @Ecobeast al aangaf.
     
    Pertinax vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina