1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Acculampje soms aan, maar onduidelijke diagnose

Discussie in 'Electronica' gestart door Bear, 13 feb 2023.

  1. Ruim een week geleden is binnen een paar dagen mijn acculampje een paar keer aangegaan tijdens het rijden. Een van die keren is die weer uitgegaan na het uitschakelen van enkele stroomverbruikers (maar of dat de reden was, weet ik niet). Opnieuw starten hielp ook soms, maar een van de keren ging het lampje toch weer aan. Ik hou de spanning van de accu in de gaten via een spanningsmetertje op mijn telefoonlader, en die geeft 's ochtends voor het starten altijd iets tussen 12.0-12.2V aan. Tijdens het rijden is de spanning zo'n 14.5V. De auto start ook normaal, zonder moeite.

    Vandaag heb ik de foutcodes uit laten lezen en men zei in de garage dat het waarschijnlijk iets was met de dynamo (generator) en een onderbreking van het laden. Een tweede optie was dat er iets met het motormanagement systeem is. Een nieuwe dynamo kost hier 400 EUR, een module voor het motormanagmentsysteem rond de 1000EUR.

    Wat ik vreemd vind is dat de accuspanning normaal lijkt, en dat ik de laatste dagen geen rood lampje meer heb gezien, terwijl ik dagelijks rij (wel met zo min mogelijk stroomverbruikers).

    Nog misschien relevant om te weten: het gaat om een focus uit 2011, station, MK3 first edition, en er zit een 52Ah accu in, een stapje kleiner dan wat er eigenlijk in hoort. De garage heeft gecheckt of het intelligente laadsysteem goed is ingesteld op deze capaciteit.

    In het verleden heb ik ook wel eens een rood acculampje gehad, maar alleen incidenteel, en dan bleef die weer maanden weg.

    Ik vroeg me af of het niet eerder een probleem is met een slechte kabel of connector, die af en toe het lampje triggert.

    Bijkomend puntje is dat ik nu in Hongarije zit en over een week of twee terug rijd naar Nederlands. Liefst laat ik het probleem daarvoor nog oplossen.

    Advies is welkom, kan ik iets doen voor verdere diagnose, of gewoon dynamo laten vervangen en hopen dat dat het was?
     
  2. Kijken naar de massaaansluiting op carroserie of hij schoon is en goed vast zit.
     
  3. Meestal is het de spanningsregelaar, een teken dat de koolborstels zo goed als versleten zijn.
    Ik weet niet hoe het bij de dynamo van de Ford zit maar bij mijn vorige auto, Volvo 340, was het vrij makkelijk om deze te vervangen en koste niet meer dan een euro of 20.
     
  4. waarom zit er een lichtere accu in dan aanbevolen? dan is het niet zo raar dat bij veel verbruikers je acculampje gaat branden en dus ook je dynamo dan sneller stuk gaat.
    Zou beginnen met de juiste accu er in te plaatsen en dan meteen alle massa kabels nakijken op oxidatie.
     
  5. Bedankt voor alle comments, even een korte reactie:

    - De aansluitingen van accu en die van de kabels (/aan massa) zien er goed uit. Er is geen corrosie en ze zitten stevig vast. Er is wel wat groene corrosie aan het uiteinde van de kabels op de plek waar de kabelschoen er omheen is geklemd. Ik zou denken dat dat normaal is.

    - 2 Fast 4 U: Ik heb hier een offerte gekregen van 400 EUR voor de vervanging van de dynamo, nogal een verschil met die 20 EUR. Uit je bericht is het me ook niet duidelijk of je de koolborstels, spanningsregelaar, of de dynamo hebt vervangen voor die prijs. Maar ik heb helaas hier geen mogelijkheid om zelf te repareren.

    - De kleinere accu is in Roemenië erin gezet drieënhalf jaar geleden in een officiële Ford garage. Ze hadden niks beters op voorraad en de accu moest echt vervangen worden. Sindsdien rij ik daarmee, tot voor kort zonder problemen. De garage die nu de foutcodes heeft bekeken gaf aan dat het laden soms onderbroken wordt, en dat de accu goed lijkt.

    Eerste verdachte is dan toch de dynamo?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  6. Dan blijft de eerste verdachte inderdaad de dynamo en dat zou kunnen komen door de te lichte accu waardoor de dynamo stroom moet gaan leveren en je accu opladen, dat verklaart ook het onderbreken van het laden. Bij veel gebruikers heeft je accu te weinig capaciteit en moet alles van de dynamo komen die dan de accu niet kan bijladen. ALthans, just my 2cents, misschien heb ik het helemaal mis hoor.
    20 eur voor een dynamo zal denk ik 200 euro moeten zijn, meestal met inruil (statiegeld) van de kapotte dynamo die dan ook weer gereviseerd wordt. ALs dat echt 20 euro was zijn het alleen koolborstels geweets, kan bijna niet anders. Alleen geen idee of je diezelf kunt vervangen op de huidige modellen.
     
  7. Als het acculampje gaat branden geeft dat aan dat er geen laadspanning meer is en er dus geen spanning geleverd wordt aan het systeem.
    Ga er dan maar vanuit dat het probleem in de dynamo of de bedrading ernaartoe zit. Nu zijn er in een dynamo niet heel veel dingen die kapot kunnen gaan, de spanningsregelaar is er wel 1 van en de koolborstels deel 2 nu zijn bij veel dynamo’s de koolborstels en de laadregelaar 1 vervangings onderdeel en redelijk gemakkelijk te vervangen.
    verdere problemen in een dynamo zijn de lagers (hoorbaar) de collector kan verslijten (die draait tegen de koolborstels)

    normaliter was het vroeger zo dat de stroom die nodig was om alle apparaten te laten werken door de dynamo geleverd wordt totdat de capaciteit van de dynamo niet meer toereikend is dan gaat de accu bijspringen.

    tegenwoordig wordt er wel iets meer van de accu gevraagd en wordt de dynamo meer aangesproken om de accu op pijl te houden en bij een laag stroomverbruik dus ook geregeld uit geschakeld
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. De €20.00 was voor de spanningsregelaar, reparatie heb ik zelf gedaan
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Nogmaals dank voor alle reacties, ik heb een afspraak gemaakt voor de vervanging van de dynamo.
     

Deel Deze Pagina