1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motor loopt soms niet lekker - Ford Focus ST 2015

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Tom91, 4 jan 2023.

  1. Nog onduidelijk. Ik laat het even voor wat het is. Tenzij die tijdens rijden er mee gaat stoppen of er echt niet meer mee te rijden valt.

    Later, lees als ik zin heb, wat "desk research" :roll: doen en misschien andere sensoren loggen
     
  2. Er is geen moment geweest dat de motor te warm is geweest of dat er geen koelvloeistof meer in zat?
    Ik denk ff hardop en misschien heeft ie een keer een warmloper gehad?
     
  3. Nee, bij mij heeft er altijd koelvloeistof ingezeten. Wel tegen de minimum markering, maar nooit eronder. Wat er in het verleden is gebeurd is mij onbekend. Enkel de standaard jaarlijkse dealer bezoekjes volgens de papieren
     
    Henry-ST vindt dit leuk.
  4. Het onregelmatig lopen met koude motor is beetje het eigenschap van de 2.0 ecoboost.
    Dat schokken met rijden ken ik ook ikzelf heb toen de inlaatkleppen gereinigd deze koeken aan en dan blijft je inlaatkleppen iets hangen. Daarnaast heb ik de injectoren laten testen deze waren bij mij alle 4 defect dus alle 4 vervangen. En zijn goeie bougies en brandstof euro 98 erg belangrijk.
     
    Tom91 en R.Zwiers vinden dit leuk.
  5. Goed om te weten, bedankt daarvoor. Het blijft alleen raar dat het slecht lopen er soms wel is, dan weer niet. Heb wel het idee dat het vaker voorkomt wanneer het vochtig is buiten.
    Eind februari gaat een garage de auto ook controleren op interne vervuiling, zal na zo'n 120.000 km wel iets te zien zijn.
     
    Henry-ST en Edgar Focus vinden dit leuk.
  6. Dat klopt idd heb zelf het idee dan het kwa buiten temperatuur gepaard gaat. Rond het vriespunt en de 10 graden is het probleem er met warmer weer niks aan de hand. Zal wel aan de garage vragen of ze de inlaat er dan even afhalen om de inlaatkleppen te beoordelen. Dat is zo gebeurd en dan heb je het beste beeld hoe ze vervuild zijn.
     
    Tom91 vindt dit leuk.
  7. Ja precies dat had ik ze gevraagd, samen met controleren van accu, massapunten en de auto verder echt goed nalopen (dus niet de standaard dealer afvinklijst). Dus ook motorsteunen, rubbers, andere lekkages etc.
     
    Henry-ST vindt dit leuk.
  8. Mocht je over willen gaan tot het vervangen van sensoren of injectoren, ik heb dit allemaal liggen voor de 2.0 Ecoboost daar ik een blok gewisseld heb.
     
    Tom91 vindt dit leuk.
  9. Bedankt voor het aanbod. Volgende week weet ik waarschijnlijk meer
     
  10. Injectoren... ja die zouden ook gewoon vies/verstopt kunnen zijn. Zijn die er al eens uit gehaald/getest?
     
  11. Nee niet eerder vervangen of getest. In november gaven ze nog geen problemen bij het chiptunen op de rollenbank. En nu bij volgas ook niet. Het zou nog kunnen dat ze bij deellast niet goed werken
     
  12. Ook hier even een update:
    Auto een tijd terug dus weggebracht voor de kabelboomreparatie. Ik met volle vertrouwen een heel document gemaakt en PDF file van de USA TSB uitgeprint. De man is aan de slag gegaan en belde mij de volgende dag terug: 'Er zijn helemaal geen splices/verbindingen van kabels te vinden op de omschreven locatie uit de USA TSB. Moet ik verder zoeken of laten we het voor wat het is?' Gaan zoeken naar iets dat er niet is heeft wat mij betreft weinig zin, dus alles weer dicht laten maken en de auto weer opgehaald.

    Blijkbaar is de kabelboom van een 2015 model uit Europa dus anders dan:
    - 2015 USA model
    - Pre-facelift model (EU en USA)

    Conclusie: bespaar de moeite om de kabelboom te laten maken wanneer je last hebt van dezelfde symptomen als mijn auto.

    De bougies zijn laatst nog vervangen ook al zaten deze er net 1 jaar in. Ik merk iets verschil in de loop van de motor, maar het schokken is er soms nog. Niet in dezelfde heftige mate, maar lang niet zoals Ford het bedoeld heeft. Ik ga voorlopig alleen premium brandstof tanken van de grote merken. Misschien helpt dit nog.
    Helaas kon de garage geen interne vervuilingscheck uitvoeren, dus dat komt nog een keer.
     
  13. Ik wil niet echt heel l*lig doen maar volgens mij had ik al aangegeven dat een US ST niet hetzelfde is als een EU ST. Kortom bijna alles wat je op een US forum vindt aangaande de ST gaat niet op voor een EU uitvoering. Voor de RS ligt dat echter anders aangezien de RS alleen in Saarlouis geproduceerd is.
     
  14. Klopt Lodokus, maar ik ben voor jouw eerste post bij de elektronica man geweest.
     
  15. Aha duidelijk :thumbup:


    Iodokus met een i niet met een L, Grieks voor de Bretonse naam Jodocus wat weer een afgeleide is van Joost vandaar :mrgreen:
     
    gerardTDCI en Tom91 vinden dit leuk.
  16. Goed dat je het zegt, nu zie ik het pas ;)
     
    Iodokus vindt dit leuk.
  17. Het probleem is stukken minder aanwezig na het vervangen van de diverter valve en door het tanken van premiumbrandstof. Dus geen E98 van de Tango, TinQ, Argos merken meer voor mij (al zitten ze wel om de hoek).

    Binnenkort is het weer de bedoeling om de inlaatkleppen op vervuiling te laten checken, was de vorige keer namelijk niet gelukt door de garage.
    Afhankelijk van het resultaat daarvan bepaal ik of het zin heeft om het probleem verder te aan te pakken.
     
    Kludrex vindt dit leuk.
  18. Yo mijn mk3 pfl met destijds 63k op de teller had ook een extreem vervuilde inlaat. Sws het advies om deze te laten walnut blasten (alleen deze vorm van reiniging werk 100%) het beste is om hierna ook een oil catch can te installeren, wat verminderd de vervuiling in de toekomst.

    Het probleem wat jij heb, en vele andere hebben allebei de modellen pfl en fl. Niemand weet waardoor het komt en mensen hebben er al veel onderzoek in gestopt om het te vinden.

    Ik ga binnenkort me inlaat laten reinigen en me injectoren laten vervangen. Heb al meerde injectoren gezien die er sterk vervuild uit kwamen dus dat zou het ook goed kunnen zijn.

    Wat de brandstof betreft hou ik dat toevallig de laatste tijd ook in de gaten. Het leek wel alsof dit probleem minder was met 98 van bp met 98 shell was het iets meer aanwezig en met 98 van ok was het duidelijk aanwezig. Maar dit kan natuurlijk door meerdere factoren veranderen zoals de temperatuur etc.


    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
     
    Tom91 vindt dit leuk.
  19. Ik ben benieuwd naar de vervuiling ja. Catch-can is zeker een optie als de inlaat sterk vervuild is.
    Ik tank alleen nog BP 98, Shell nog niet geprobeerd.

    Aan de ene kant goed om te horen dat jij het ook hebt (gehad). Aan de andere kant jammer dat het nu eerder een producteigenschap lijkt te zijn, dan een oplosbare afwijking.
     
  20. Jaa het is bij ook nog niet weg hoor en ik verwacht ook niet dat het weg gaat als ik andere paginas lees. Ik hoop het alleen te verminderen.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina