1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Trilling en brom Focus 1.5 fase 3.2 (2016)

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Edson58, 5 feb 2023.

  1. #1 Edson58, 5 feb 2023
    Laatst bewerkt: 5 feb 2023
    Op het gevaar af dat dit al eens eerder is besproken ( ik heb het echter niet kunnen vinden) hierbij mijn 'probleem'.
    In 2016 kocht ik mijn splinternieuwe Focus 1.5 - 4 cilinder - 150 pk. Daarvoor had ik een Focus 1.0 uit 2013.
    Wat mij direct opviel was dat de 1.5, ondanks de 4 cilinders, trilleriger (is dat Nederlands?) liep dan mijn vorige 1.0. Die roffelde wat bij toeren maken, maar dat was wel charmant.

    Ach, nieuwigheid van deze 1.5, denk je dan, zal na inlopen wel beter gaan. Ik heb het wel gemeld aan de garage, maar die stelden mij op één of andere manier wel gerust.
    Maar het bleef bestaan die brom en trilling. Daarna heb ik het bij élke beurt opnieuw aangekaart, echt tot vervelens toe; men heeft bij de garage zelfs nieuwe motorsteunen aangebracht, er iemand van Ford Nederland er mee laten rijden, maar het 'euvel' is nooit verdwenen.

    Kortgezegd komt het hier op neer: bij de koude start gaat er een siddering door de hele auto, vervolgens is er een donkere onaangename brom te horen. De trilling is dan goeddeels weg, de brom blijft. Ook gedurende het rijden, hij sterft pas langzaam uit, zodra je de koppeling intrapt.
    Na het doorschakelen en rijden is de brom er weer. Het lijkt wel wat op een kapot spruitstuk, maar of het de uitlaat betreft betwijfel ik. Het is ook heel lichtjes in het gaspedaal te voelen. Omdat het verder een puike en mooie auto is heb ik er maar mee leren leven, maar plezierig voor je lol een eindje rijden doe ik niet.
    Nee, dan de vorige 1.0 die ik had, die reed vergeleken hiermee, lekker stil, aangenamer.
    Mijn vragen:
    1. Zijn er meer 1.5 rijders die dit ook ervaren?
    2. Zou een andere uitlaat helpen. (kan die er onder zonder de computer in de war te sturen?
    3. Iemand andere ideeën, oplossingen?

    Groet,
    Edson58

    NB
    Als ik niet direct terug reageer dan komt het omdat ik niet constant aanwezig kan zijn.
    Alvast jullie begrip daarvoor.
     
  2. Blijft je koelvloeistof goed op niveau?
    Wij hebben een C-Max gehad met de 1.5 Ecoboost en het was geen super stille motor maar trillingen waren er niet of nauwelijks.
     
  3. Hoe is de brom bij stilstand en de koppeling ingetrapt?
     
  4. Ja, de koelvloeistof blijft gewoon op niveau.
     
  5. Als de auto stilstaat met draaiende moter en ik trap de koppeling in, dan blijft de brom.
     
  6. #6 BlueWhale, 7 feb 2023
    Laatst bewerkt: 7 feb 2023
    Wat was het oordeel van Ford Nederland hierin? Product-eigenschap of..? Wordt mij niet echt duidelijk uit de tekst. Ik herken dit namelijk niet van mijn 1.5 Ecoboost (2017)
     
  7. Het zou ook een slechte motorsteun kunnen zijn.
     
  8. ik denk ook iets van een motorsteun.
     
  9. De motorsteunen zijn vervangen maar welke? toevallig ook de achterste motorsteun, onder de auto? Zo niet dan zou ik die als eerste gaan vervangen.
     
  10. Ik was daar niet persoonlijk bij, ik moet ook werken natuurlijk. De man zou hebben gezegd, volgens de dealer, dat het inderdaad hoorbaar was. Nieuwe motorsteunen (voor) zouden helpen. Een paar weken later zijn die aangebracht.
    Nou, nu is het een stuk beter, zei de man bij de garage toen ik de auto ophaalde.
    Aanvankelijk geloof je daar ook in, toen ik wegreed dacht ik, mwoah, is wel iets beter geworden. En als je dan een paar dagen later de auto weer probeert, dan denk je, nou ... Echt veel verschil maakt het niet, of ben ik nu misschien een zeikerd. Van een auto met een nieuwprijs van bijna 30.000 verwacht ik wat meer comfort dan van een 2e hands Dacia. De Focus rijdt niet echt slecht, maar de brom en de grommerige uitlaat maken het rijplezier er niet beter op.

    Over jouw 1.5, is dat de 150pk versie of de 160pk? Daar kan ook verschil in ziten, natuurlijk.
     
  11. #11 Edson58, 9 feb 2023
    Laatst bewerkt: 9 feb 2023
    De voorste motorsteunen zijn vervangen, volgens de dealer. Ik weet niet of daar de onderste ook bij inbegrepen was.
    Heb je trouwens enig idee wat zoiets gaat kosten. Want de auto is inmiddels uit garantie en ik laat het onderhoud vanaf vorig jaar doen bij KwikFit. Beetje moeilijk om dan terug te gaan naar de dealer, die overigens inmiddels al jaren op de hoogte is van mijn 'klacht'.
     
  12. 150 PK met 182PK software.
     
  13. Zie voorgaande reactie.
     
  14. Oké. Ik heb de 'gewone' standaard versie. En als jij 'm start hoor je dus geen brom?
     
  15. Nee, totaal niet. Ook geen siddering bij koude start.
     
  16. En kan het de uitlaat ook zijn, of het spruitstuk misschien? Is dat een bekend euvel?
    Ja, ik weet, 'tuurlijk kan het van alles zijn, maar soms denk ik wel eens zou de uitlaat ergens contact maken met de carosserie, dat het daardoor bromt, resoneert, want bij gas loslaten (rijdend) hoor je het langzaam in volume afnemen. Bij gasgeven is het weer terug.
     
  17. Oké. Duidelijk. Ik heb ook nog nooit eerder een Focus of ander merk auto gehad die dit doet. Het blijft wel apart. En jammer, want het is verder een vlotte, fijne wagen.
     

Deel Deze Pagina