1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Roetfilter (DPF) vervangen: Orgineel Ford of aftermarket?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door GRdH, 11 jan 2023.

  1. Goedenavond Forumleden,

    Ik heb op dit forum al verschillende topics gezien die aansluiten op mijn vraag maar is zal voor de duidelijkheid het probleem schetsen:

    - Ford Focus 1.6 TDCI, 115pk, 2012, 250000km
    - GEEN waarschuwingslampjes op display die storing aangeven van disfunctioneren DPF. Ook nooit lampjes gezien die regenereren aangeven.

    Tijdens deeltjesmeting (APK) is de uitstoot te hoog bevonden.
    Volgens diagnose keurmeester moet de katalysator worden vervangen. Navraag leert dat met katalysator ook wel het roetfilter wordt bedoeld. Vanuit de Fordgarage wordt deze reparatie aangeboden voor een totaalbedrag van €1150,-

    Er zijn echter nog 2 opties:
    1. Het roetfilter demonteren en laten reinigen bij een professioneel bedrijf, kosten variërend tussen de €300- en €500,-
    2. Een alternatief roetfilter (aftermarket) kopen voor €300,- tot €800,-.

    Als ik kies voor optie 1, dan moet ik zelf de DPF verwijderen en opsturen of wegbrengen. Dit kan 1 tot enkele werkdagen duren voor ik de DPF terugkrijg. Al die tijd is de auto niet te gebruiken cq. verplaatsbaar.
    Ik zit hier met een vraag:
    Aangezien ik niet de 1e eigenaar ben, ken ik de geschiedenis van het DPF ook niet. Aangezien de APK een te hoog aantal deeltjes heeft uitgewezen, maar ik geen waarschuwingssignaal krijg m.b.t. het regenereren (ook nooit heb gezien), kan er dan sprake zijn van een een moedwillige aanpassing van het filter door een vorige eigenaar? In dat geval heeft opsturen voor reiniging geen nut, aangezien een schoon filter dan niet zal filteren.

    Als ik kies voor optie 2, is er dan een risico dat het motormanagement niet goed ingeregeld kan worden? Heeft iemand ervaring met aftermarket DPF?

    Val ik met deze vraag nu gelijk met de deur in huis?
     
  2. Dpf filter reinigen is geen garantie dat het goed blijft doen. Ja het help maar je kan, als je pech hebt, binnen no time hoog uitstoot hebben.

    Je kan met forscan je dpf handmatig laten regenereren. Dat zou moeten helpen.

    Wat ook kan zijn is dat je dpf leeg gehaald is en foutmeldingen uit systeem weggeschreven zijn. Dan heb je hoog uitstoot zonder foutmeldingen.

    Wat gebeurt er als je vol gas geeft? Krijg je veel zwarte rook en stinkt het enorm? Dan is de kans aanwezig dat je dpf leeggehaald is.

    PS: ik zou niet voor een aftermarket dpf gaan, liever een 2de hands origineel die weinig gelopen heeft.
     
  3. Inderdaad, het zou kunnen dat een vorige eigenaar de roetfilter heeft laten 'leegmaken'. Dwz de pijp zit er wel onder, maar het werkzame deel is uit de pijp verwijderd. In dat geval is waarschijnlijk ook in de motorcomputer de roetfilter controle en regeneratie uitgeschakeld. Montage van een nieuw roetfilter zou dit probleem dus (zeer) tijdelijk verhelpen, maar het gevolg is, als er geen regeneratie plaatsvindt, dat het roetfilter binnen no time verstopt zal raken. De optie die Solaire oppert is inderdaad zo gek nog niet, maar ook dan zou je nog aan enige criteria qua uitstoot moeten voldoen. Je kunt informeren bij de keurende garage of met het verwijderen van de roetfilter gegevens de auto wel aan de norm zou voldoen?
     
  4. Ik heb zelf geen ervaring met aftermarket roetfilters. Wel heb ik via de diverse fora al gelezen dat je met aftermarket roetfilters en katalysatoren moet opletten omdat er vaak inferieure componenten worden gebruikt vaak in combinatie met een kleinere hoeveelheid van de werkzame materialen. Hierdoor is de werking meestal niet zoals ze zou moeten zijn en gaan ze doorgaans niet zo lang mee.
    Maar zoals met veel aftermarket materiaal zal er ook hier wel fatsoenlijk spul tussen zitten, het is enkel de vraag welke goed zijn en welke niet.
     
  5. Hier helaas hetzelfde probleem.
    vanwege de nieuwe meting die ze per 1 januari doen komt hij niet door de keuring. Mag max 1 miljoen deeltejs uitstoten en die van ons doet meer dan 5 miljoen. Het vermoeden is dat de roetfilter verbrand is zelfs.
    Gaat bij ons om de 1.6 105 pk diesel.
    Lastige keuze want aanmelden bij rdw valt mee, maar wat gaat dat doen op langere termijn met de auto. De roetfilter moet er dan eigenlijk onderweg maar dan moet je hem ook laten wegschrijven.
     
  6. In mijn 1.6 diesel 115 pk (MK2) heb ik destijds het roetfilter laten reinigen/reviseren voor €300, enkele weken er na stond ik alsnog bij de garage voor een nieuwe, gelukkig wel wat korting gekregen wegens de misdiagnose. Ik zou hem dus meteen laten vervangen.
     
    GRdH vindt dit leuk.
  7. Ik ben bang dat alle diesels per definitie afgeschreven zijn. Bij inruil gaan ze toch in de export, en dan maakt het weinig uit wat er bij de RDW bekend is. Het roetfilter hoeft er in principe niet onderuit, het gaat er puur om dat in het kentekenregister bij "Af Fabriek Roetfilter APK" nee komt te staan, daarmee vervalt de roetmeting. Ik heb zelf ook een 1.6 TDCI (maar dan in een Volvo) en ik heb voor mijzelf uitgerekend wat een nieuw roetfilter zou kosten afgezet tegenover de kosten om het bij de RDW af te melden en de heffing van de wegenbelasting. Aangezien ik deze auto nog 2-3 jaar in mijn bezit denk te hebben is het verschil tussen reparatie en afmelden bij de RDW hoog (ca. 500 euro). Nu moet de mijne nog gemeten worden, maar ik zie zoveel auto's met dat blok afgekeurd worden dat ik er eigenlijk al vanuit ga dat hij het niet gaat halen. Vervangen van roetfilter en injectoren biedt zelfs geen garantie tot een positieve test, dus het risico dat het meer dan 1000 euro gaat kosten is groot.
     
  8. Bedankt voor alle reacties.

    De optie van Solaire ben ik ook al aan het beschouwen, en bij mij rijst dezelfde vraag die Ralley stelt: Zijn er andere normen waar de emissie dan wel aan moet voldoen indien het roetfilter wordt verwijderd/buiten werking gesteld? De RDW geeft alleen aan dat in dit geval de meting tijdens de APK met de deeltjesmeter niet wordt uitgevoerd.
    En moet zoals Underdogg hierboven schrijft daadwerkelijk het roetfilter worden verwijderd en er een alternatieve verbinding komen?

    Verder benoemd Ralley voor een andere optie hetzelfde waar ik nu ook mee zit: Is er door de vorige eigenaar dusdanig aan het motormanagment gesleuteld dat zelfs de vervanging door een orgineel filter bij de Fordgarage (die uitvoerder is van de APK) slechts een tijdelijke oplossing biedt? Het feit dat ik nog nooit eerder enig waarschuwingslampje heb gezien geeft te denken.

    Hollender bedankt voor jouw visie op aftermarket. Ben wat dat betreft dezelfde mening toegedaan dat de kwaliteit kan verschillen en om nu in het extreme elke 1 of 2 jaar jaar een nieuw aftermarketfilter te gaan aanschaffen om APK-gereed te zijn is ook een dingetje....:vingertje:

    En op de vraag van BWS723 terug te komen: De uitlaat rookt sterk bij vol accelereren tijdens bijvoorbeeld inhalen. Dat is waarneembaar in de achteruitkijkspiegel.
     
  9. #10 GRdH, 12 jan 2023
    Laatst bewerkt: 12 jan 2023
    Sorry Solaire, tijdens het schrijven van mijn verhaal had ik niet gezien dat je al had gereageerd op de vraag van verwijderen van het roetfilter.

    Heeft het aanpassen van de registratie/verwijderen van roetfilter ook gevolgen voor de huidige emmisieklasse waar de auto nu in valt? De Focus 1.6 TDCI van mij valt nu bij de RDW in emissieklasse 5.
     
  10. Nee, als het goed is niet, alles rijklaar onder de 1280 kg met een eerste toelating vanaf 1 september 2009 blijft Euro 5:

    https://www.rdw.nl/particulier/voer...gegevens-bij-de-rdw/emissieklasse-van-uw-auto

    Boven de 1280 kg is het 1 september 2010, ook geen probleem dus.
     
  11. Goedemiddag allen,

    Ik heb met de hier opgedane wijsheden nog een terugkoppeling gehad met de Fordgarage over opties.
    Bedankt voor het meedenken en delen.

    Ik heb besloten de RDW-registratie te laten veranderen. Deze handeling duurt 5 minuten en het resultaat is gelijk online zichtbaar.
    Er hoeven geen aanpassingen aan de auto plaats te vinden.

    Voornaamste overweging voor dit besluit:
    1. Hoge kosten voor vervanging bij garage, ZONDER garantie dat er na de vervanging niet een ander euvel de kop opsteekt die vervolgens de keuringsuitslag beinvloed.
    2. Herhaling van deze excercitie over 12 maanden (24 maanden, 36...) voorkomen op basis van de huidige regelgeving.
    3. De verwachte rest-gebruiksduur van de auto. Deze auto verwacht ik nog maximaal 3 jaar te gebruiken, waarna deze 14 jaar is en meer dan 300k op de teller heeft staan. De meer-kosten die dan gemaakt zijn i.h.k.v. de RDW-aanpassing en de fijnstoftoeslag van 15% wegen niet op tegen de kosten van een nieuw roetfilter en de eventuele bijkomende reparaties/vervangingen.

    En daarbij ook:
    Ik heb geen wetenschap wat men in de komende jaren nog in Brussel of bij de RDW gaan bedenken. Of men denkt met de extra toeslag op dieselauto's zonder roetfilter de negatieve effecten op het milieu de kop in te drukken... ik waag het te betwijfelen.
    De toekomst van diesel-auto's komt m.i. toch steeds meer onder druk te staan.

    Wellicht rijden er over 10 jaar alleen auto's met trap-ondersteuning rond :schater:
     
    gerardTDCI, Bramzel, bws723 en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. Meest verstandige besluit genomen dus.
     
  13. Ik heb zelf toch gekozen voor een nieuwe roetfilter om de volgende redenen.

    1e bij het aanpassen bij rdw betekend dat de auto als een oude diesel wordt gezien. Ik durf te wedden dat dit op korte termijn weer gevolgen gaat hebben over waar je met je auto nog mag komen. Ik weet niet of dit bijvoorbeeld ook gevolgen heeft voor rijden in het buitenland waar al meer pleken/steden regels hebben mbt oude diesels.
    2e als je het roetfilter laat zitten en alleen de melding doet zal het roetfilter nog steeds vol gaan lopen en/of verder stuk gaan. Hierdoor zul je dan alsnog iets met het filter moeten gaan doen. Vervangen of leeghalen en wegschrijven. Deze kosten zijn ook weer niet goedkoop.
     
    bws723 vindt dit leuk.
  14. bij mijn garage was ik trouwens al de 4e alleen deze week al met afkeuring vanwege roetfilter.
     
  15. Roetfilter er tussenuit en een rechte pijp ervoor in de plaats, of doorrijden zolang er geen storingen zijn en de boel laten voor wat het is.

    Ik ben in mei ook aan de beurt en ben erg benieuwd. Wil de auto eerder keuren en mocht deze afgekeurd worden meld ik hem ook "af" bij de RDW zodat de test vervalt.
    Kosten van een nieuw roetfilter zijn ongeacht het type auto al snel dusdanig hoog dat je heel wat jaren door kan rijden met een hogere wegenbelasting tegen dezelfde kosten.
    Overigens is een nieuw roetfilter nog geen garantie dat het dan op is gelost. Heb al verhalen over auto's in België voorbij zien komen waarbij een nieuw filter nog steeds afkeur was.
     
  16. Je hebt met de 1.6diesel verschillende gehad. Van ene waar 240.000k. Nieuwe gemonteerd moet worden of 180.000km

    Wat mij altijd opviel is dat roetmeting vaak faalde. Dit was de oude test met zwarte rookwolk tot gevolg. Daarna keer in zijn 2 doortrekken in zijn toerenbregenzer. Terug roetmeting en was het goed.

    Voor mij is dus dan ook de vraag was de uitstoot echt afkeur. Of was het opgehoopt deeltjes die bij de test allemaal eruit kwamen tegelijk.
    Want als er 4miljoen deeltjes in de uitlaat ligt en tegelijk met de 1miljoen uit de motor. Heb je idd teveel.

    Moet wel zeggen ken de roetmeting daar bleef de gemeten waarde gelijk. Deze test geen idee als het over tijd zakt je die waarde mag pakken.

    Mijn advies keer goed doortrekken met warme motor dat uitlaat schoon geblazen word. Dit hielp bij de oude roetmeting.

    En ja diesel is er over paar jaar helemaal niet echt mee. Prijs is bij de tank nagenoeg gelijk. Wat wegenbelasting weer de belangrijke rol geeft met brandstofverbruik.
     
  17. Echt een wetmatigheid is het ook niet, de vervanging van het roetfilter.
    Mijn Focus Econetic heeft 252000km gedraaid en dat was met het eerste roetfilter. Nu werd de auto bij mij wel altijd goed warm door de lange afstanden dus dat zal zeker geholpen hebben.
     
  18. De oude roetmeting is niet te vergelijken met deze test.
    Wil je je roetfilter schoon hebben zal je deze ofwel geforceerd moeten laten regenereren ofwel echt langdurig (minstens een halfuur tot een uur) flink hoog in de toeren moeten blijven rijden om deze echt heet te krijgen.
    Keertje doortrekken maakt geen verschil.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  19. @Fredhead
    Vandaar dat ik zei nooit exact met deze test gewerkt heb.
    Kijk je naar 4 gas tester bij benzine. Daarzit wel ppm indicatie op. Die gebruikte we voornamelijk om lpg lekkage op te sporen. Bij meting voor apk kijk je daar niet naar. Alleen ook daar is bij oudere motoren het hoger. Maar kan idd niet met zekerheid zeggen of keer goed doortrappen verschil maakt.
    Wel met co. Want dan was de katalysator weer goed warm gedraaid en deed het wel correct zijn werk
     

Deel Deze Pagina