1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

MAP sensor

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Paulus_’80, 29 dec 2022.

  1. Hallo allemaal,
    Lang verhaald kort;
    Onlangs een map sensor besteld bij de ford dealer. In laten bouwen door mijn garage. De auto liep 3 weken als een zonnetje. Voorheen acceleratie waardeloos bij 2500 toeren en een luid motor geluid. Via dit forum mezelf ingelezen en daar kwam naar voren dat het wel eens een kapotte MAP sensor kon zijn. Ik blij natuurlijk want had al veel kosten gemaakt om te kijken wat het nou was ( zie bobine, bogies etc).
    Sensor in laten bouwen en 3 weken als een koning gereden. Totdat het hier 2 weken begon te vriezen. In de ochtend bij de start een zoemend geluid. Ik dacht aan een snaar of wat dan ook. Mijn auto deed dit 3 ochtenden elke keer na een nacht stil te hebben gestaan. De 4e ochtend hoorde ik een zoemend geluid en daarbij een mechanisch hard geluid wat niet best klonk duurde enkele seconden. Ging ook vanzelf weer weg.
    Tijdens het weg rijden merkte ik al direct dat mijn auto anders reed. Toen na een half uur de motor warm was nam ik de proef op de som. En ja hoor.. weer de problemen als voorheen. Slechte acceleratie, inhouden en rauw motor geluid.

    Mijn vraag. Kan een sensor zo maar ineens defect raken?
    Heeft het iets met de kou te maken gehad?
    Liggen er andere problemen aan ten grondslag?

    hopelijk kunnen jullie mij helpen want ik ben ten einde raad.
    mvg,
     
  2. Je schrijft in je voorstel topic dat het om een 1.8 Duratec motor gaat. Ik heb een paar duizend van deze auto's in onderhoud gehad. En bij dit type motor nog geen één de map sensor defect gehad. Zijn het niet gewoon je vacuümregelkleppen (5243591) die defect zijn? Of rammelende wervelkleppen, geen olie aan de peilstok, bevroren carterventilatie? Het beste lijkt me om hem gewoon naar jouw garage te brengen. En zeggen dat ze het moeten oplossen. Want van hieruit wat staan gokken werkt ook niet.
     
  3. Mijn garage weet het ook niet direct. Ik heb veelal zelf onderzoek gedaan op diverse fora omdat de auto slecht accelereerde en inhield als de motor warm was. Mijn garage heeft eerst de bobine’s allemaal na gekeken etc. Het probleem bleef. Iemand op dit forum schreef over de zelfde klachten en dat het aan de map sensor kon liggen, Zoals ik hier boven al beschreef heb ik 3 weken heerlijk gereden nadat die sensor vervangen was. Totdat ik het ging vriezen. De rest is geschiedenis.
     
  4. Vergeten te vermelden dat ik mijn auto ook heb laten uitlezen bij de ford dealer. Hieruit kwamen geen fout meldingen.
     
  5. ik heb ook een 1.8 duratec met precies hetzelfde beeld. heb ook een map sensor besteld omdat bijna al het andere al vervangen is behalve de knocksensoren.
    enige input is egt van harte welkom.
     
  6. Inmiddels het gehele inlaatspruitstuk vervangen want mogelijk lag het aan de wervel kleppen. Er zat enorm veel speling op de kleppen en as. Alles lag open dus ook flink wat schoongemaakt aan het gaskleppen huis. De auto rijd als een trein nu. Veel meer vermogen. Echter het inhouden blijft als de motor warm is. Ik heb ergens op een forum gelezen dat ook de ECU van dit model motor/ auto slecht zou zijn. Zeer storings gevoelig met name met de ontsteking en aansturing van de bonine’s. Hier zou dus ook het probleem kunnen liggen. Optie is om een complete Ecu te vervangen maar zie die maar eens te vinden met het zelfde serie nummer of de Ecu opsturen naar een bedrijf in de UK. Die zouden de Ecu kunnen herprogrammeren.
    Tot zover mijn zoektocht. Verder heb ik al het mogelijke gedaan en onderzocht aan mijn auto.
     
  7. Heb je een normale 1.8 of Flexifuel?
     
  8. Normale 1.8.
    Mijn optie’s zijn nu op waar te zoeken. Als iemand nog andere ideen heeft graag :)
    Het heeft trouwens ook niet aan de map sensor gelegen want die heb ik ook meteen vervangen.
     
  9. #9 Jaffes, 16 jun 2023
    Laatst bewerkt: 16 jun 2023
    Dat inhouden en uitvallen had ik ook met koude motor. Heb de ecu geupdate. Met forscan. Was nog best aardig te doen. Misschien kan je erachter komen welke versie PCM software er nu op zit. Anders even zoeken op het forum naar mijn of andere topics. Succes.
    https://www.focusclub.nl/index.php?threads/1-8-valt-wel-is-uit.121945/#post-1821931424
    Heb trouwens de MAP vervangen vandaag. Egt aanzienlijk verschil met optrekken alleen het hikken blijft nog.
     

Deel Deze Pagina