1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

MK3.5 2018 PDC en katalysator storing

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door KvD, 17 nov 2022.

  1. Goedemiddag,

    Graag jullie mening over het volgende:

    Focus MK3.5, maart 2018, 90.000km. 4 jaar verlengde garantie, dus net een half jaartje eruit.
    - Storing parkeersensoren. Dealer heeft de boel uitgelezen (70 euro) en een uur besteed aan storingszoeken (125 euro). Kan niets vinden, moeten verder zoeken a 125 euro/uur.
    - Storing katalysator, moet waarschijnlijk binnenkort vervangen worden.

    Afgezien van dat ik het uurtarief belachelijk hoog vind, ben ik ook van mening dat deze storingen (en kosten) niet mogen optreden bij een auto van 4,5 jaar oud. Wat is jullie mening hierover? Iemand ervaring met een van deze storingen?

    Alvast bedankt!
    K
     
  2. Zonder betreffende code is er niks van te zeggen.
    parkeersensoren kunnen storing geven als deze vuil zijn. of door te dikke verf. Dat is van hier uit niet te zien. Welke diagnose ze hebben gedaan geen enkel idee.
    Wat ze uur lang hebben gedaan geen enkel idee.

    Betrekking op katalysator, ga ik er van uit dat het op benzine auto gaat, dus 1.5ecoboost 4cil of 1.0l 3cil. Lambda sonde en katalysator komen wel eens naar voren.
    Kat die aangeeft veroudering van katalysator, is vaak defecte kat. Betrekking hierop heb ik het al gezien na 20.000km en binnen de 2jaar.
    Rede is vaak nooit echt helemaal op temperatuur geweest of laag in de toeren rijden. Vervanging ervan en nieuwe software loste bij de peugeot toen op.
    Nieuwere auto's staan strenger afgesteld en wordt deze katalysator strenger gecontroleerd op werking.

    uurloon van dealer kan idd 125euro per uur zijn tegenwoordig. Heb bij dealer prijzen 10jaar geleden voorbij zien komen van 140euro per uur voor volkswagen phantom. Dat was dan wel Ex btw. Toen waren van andere prijzen al 80euro ex voor kleinere volkwagens. universeel garage als bovag of kwikfit. Die zitten op 50euro ex btw al snel.
    Enige wat wel apart is dat er uitgelezen wordt en dan uur onderzoek.
    Is uitlezen ook als tijd genoteerd of niet. want dan is het wel makkelijk geld verdienen.
    Of is uitlezen inc 10-15min arbeid.

    wat betreft of het zou kunnen na 4.5jaar dat kan altijd.
     
  3. Bedankt voor je uitgebreide reactie!

    Ondertussen iets meer duidelijkheid gekregen; ze hebben de boel uitgelezen (70euro) en 20m besteed aan controleren van de bedrading en connectors (40euro). Helaas nog niets kunnen vinden, ze moeten verder zoeken a 125 euro/uur zonder garantie op succes. Ik heb er eigenlijk weinig vertrouwen in. Heeft iemand suggesties voor een (gespecialiseerde) garage die hier mee kan helpen?

    Hieronder de foutcodes. Betreft een 1.0 ecoboost. Mbt de katalysator vraag ik me af of het zin heeft me te beroepen op non conformiteit, ik denk dat ik wel mag verwachten dat deze langer meegaat? Vervanging kost 1015,- bij de dealer, mogelijk iets minder elders.

    Foutcode katalysator: p0420 00 ec

    Overige foutcodes:
    U0401 8180
    U0252 002b
    U0252 002f
    U0155 00 0a
     
  4. P0420 is bekende storing.
    Is veroudering van katalysator.
    Dit kan door zuinig rijden op den duur voort komen.
    Staat me bij dat enkele hier met euro98 en goed doortrappen het konden fixen. Maar grote deel heeft nieuwe katalysator gemonteerd.
    Zoals gezegd dit komt vaker voor ivm kat bij euro 5 en euro6 nog beter wordt gecontroleerd dan ervoor.

    Rest is alleen maar communicatie storing.
    U0252 lost communication with lightmodule
    U0155 lost communication whit ipc.
    U0401 dacht communicatie issue met pcm.

    Altijd deze storingen opslaan en wissen. Dan kijken wat er terug komt.
    Soms willen deze komen en na wissen komen ze niet terug.
    Echter zeggen ze me niet direct dat je probleem doorkrijgt van parkeersensoren
     
  5. Gekke vraag misschien, maar hoe is de staat van de accu?
     
  6. Die is vorig jaar vervangen, dan zie je inderdaad ook dat oa de parkeersensoren raar gaan doen.

    Wel raar dat de PDC storing niet uitgelezen wordt. Op display blijft storing continue in beeld, en ze werken ook niet meer. Overigens lijken ze nog wel te werken als ik de auto na het starten direct in zn achteruit zet. Na een aantal seconden is er waarschijnlijk een of andere systeemcontrole en wordt het systeem uitgeschakeld. Ik zal eens kijken of ik op deze manier kan uitvinden of een van de sensoren mogelijk kapot is. Weet iemand of ik deze makkelijk zelf kan vervangen?
     
  7. Je kan ze zelf vervangen. al zal de achterbumper er misschien wel af moeten.
    Je module kan ook zijn overleden.
     
  8. Vwb dat uurtarief en zoeken naar een oplossing, is dat dezelfde garage waar de auto al die tijd in onderhoud is geweest of waar jij zelf al (lang) klant bent? Want ja het uurtarief is hoog en net na de verlengde garantie zo een probleem hebben is erg zuur helemaal als er zulke kosten in rekening worden gebracht. Maar als je daar als nieuwe klant binnenkomt met ook een voor hun nieuwe auto kan dat een dingetje zijn. Als de auto of jij daar al langer klant zijn zou enige coulance wel op zijn plaats zijn.

    Vwb de PDC, een sensor of module die stuk is zal lastig te vinden zijn anders dan vervangen en testen. Wat @M.Blaak ook al zegt, grote kans dat je bumper er af moet maar als je daar zelf mogelijkheden voor hebt scheelt je dat wel flink in de kosten.

    Katalysator is inderdaad een gevoelig ding en de metingen al helemaal zoals @trucker0werner al aangeeft. Gooi eens de tank vol met euro98 en als hij warm is een paar keer flink doortrappen en een flink stuk rijden, grote kans dat hij dan schoon wordt geblazen en de storing niet meer voorkomt. IK blijf het zeggen, het nieuwe rijden is leuk maar eigenlijk slecht voor de motor. AF en toe flink doortrappen en een flink stuk snelweg doet wonderen.
     
  9. Kan best zijn dat een van de lambda sensoren kapot is. naar aanleiding van de P0420.
    Had ik nl ook toen ik mijn auto kocht. was toen 3 jaar oud met 45k km.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. Je kan parkeersensor horen tikken als deze werkt.
    Aangezien het even werkt en dan niet meer. Kan het zijn dat het puur niet communiceert meer met de ipc(instrumentencluster). En dat daardoor storing in je ipc krijgt. Anders kan ik zo niet direct een link keggen.
    Kans dat communicatie door de lichtmodule unit loopt. Waardoor deze ook stroing geeft.

    Kan ook iets anders zijn die op de communicatielijn issue geeft.
     
  11. Zomaar hè, PDC sensoren al schoongemaakt?
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  12. Even een update;

    Contact opgenomen met de oorspronkelijke verkoper. Dit was vroeger een Ford dealer, maar is ondertussen gestopt met het autobedrijf. Bedrijf bestaat nog wel dus mocht even langskomen. Parkeersensoren in 20m gefixt; inderdaad meerdere communicatie storingen oa met de trekhaak. Alles gereset en tot nu toe werkt het nog. Ik snap niet waarom ze bij de dealer, na meer dan 100 euro in rekening te hebben gebracht, niet even dezelfde diagnostische tests konden doen en de boel op zn minst konden resetten. Erg teleurstellend, kom daar niet meer terug.
    Nu hopen dat de storing niet meer terugkomt.

    Mbt de katalysator is hij wel van mening dat dit normaal is en dat ik gewoon pech heb. Op de site van de ANWB zie je meerdere soortgelijke gevallen met het advies dit toch op non conformiteit te gooien. Hier wilde hij niet in meegaan, maar hij wil wel wat coulance toepassen en krijg binnenkort een offerte. Even kijken wat hier uit komt en of ik dan nog verdere stappen ga ondernemen.
     
  13. Ik heb de katalysatorstoring ook gehad na 135k bij mijn 1.0 ecoboost 125pk. Garagehouder heeft de storing gewist en een fles WEPP 2036+ in de tank gegooid. Ik heb daarna een paar keer E98 getankt en een paar flinke ritten gemaakt en doorgetrapt. De storing is daarna niet meer terug gekomen. Ik zou dit eens proberen voordat je er een paar honderd euro tegenaan gooit. Zoals eerder gezegd luisteren de metingen nauw en krijg je deze storing relatief makkelijk. Misschien pas actie ondernemen als de storing weer terugkomt?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  14. Ondertussen offerte gehad voor vervanging katalysator met 40% "coulance" (op de Ford dealer prijs terwijl hij geen dealer meer is), komt totaal dan op EUR 660,-.Als ik zo even snel rondkijk zie ik vergelijkbare prijzen bij andere niet-merk dealers. Lijkt dus beetje een sigaar uit eigen doos..
    Weet nog niet wat ik ga doen, als ik zowiezo ergens anders terecht kan voor een vergelijkbare prijs dan misschien het nog even aanzien en de opties hierboven eens uitproberen.
     
  15. Als je een originele kan krijgen voor de prijs van een imitatie, zou ik dat toch doen.
     
    Bramzel vindt dit leuk.
  16. Ok, dat is een goede, niet aan gedacht. Zal een navragen of dit dan een orgineel onderdeel is.
     
  17. als ze dealerprijzen hanteren, neem ik aan van wel toch?
     
  18. Vandaag offerte gehad van een nieuwe kat . 1100 euro bij de dealer . Man wat een geld .

    Maar wat kunnen redenen zijn dat een kat kapot gaat? .

    Is het niet zo dat je een kat eigenlijks wel zelf kan vervangen mits je toegang hebt tot een brug. Lijkt me een uurtje werk .
     
  19. teveel korte stukjes rijden waardoor de kat niet warm wordt is de meest voorkomende.
     
  20. Met het vervangen van jou cat kan ik je eventueel wel helpen. Laat maar weten of je daar iets in ziet zitten.
     

Deel Deze Pagina