1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Spanning achteruitverwarming

Discussie in 'Electronica' gestart door RobertP, 25 nov 2022.

  1. Hallo,
    Kan iemand zeggen hoeveel spanning er op de aansluiting van de bedrading achterruitverwarming moet staan.
    Ik heb de indruk dat de achterruitverwarming niet veel doet.
    Bij draaiende motor meet ik een spanning van 8 volt bij de aansluiting op het raam,
     
  2. Dat zal toch 12 v zijn lijkt mij.
     
  3. Moet idd accuspanning zijn. Dus bij lopende motor ergens rond 13 a 14volt.
    8volt wil dus zeggen dat je elders dik 6volt verliest. Kan alleen door weerstand gebeuren en dit zal dan ook warm worden.
    Van ene aansluiting naar de andere aanasluiting zijn het weerstanddraden die op de raam zitten.
    Deze bieden weerstand en dus hoe verder je met de meetpen van de aansluiting meet hie verder de spanning zal dalen.
     
  4. Ok, ik heb gemeten aan beide zeiden van de weerstandsdraden, dan zou de 8 (het is precies 8,9) volt dus kunnen kloppen, omdat de spanning wordt gebruikt om de draden te verwarmen, of zie ik dan iets over het hoofd?
     
  5. Aan 1 kant moet je de accu spanning meten (12-14 volt bij lopende motor
    Aan de andere kant moet je geen spanning kunnen meten op de aansluiting , is namelijk de massa kant en massa naar massa is 0 meet je hier wel spanning zit er ergens een extra weerstand in de aansluiting of kabel

    Egin dan maar de kijken in de kabeldoorvoer van de achterklep naar de auto
     
  6. Overgangs weerstand in een van de contacten. meet eerst even de spanning met de aansluitingen los van het element op de ruit die spanning moet met draaiende motor zeker 13 volt zijn.
     
  7. Als je de meetpennen omdraait meet je idd ook 8.9v alleen staat er dan een - voor.
    Beste is van massa punt meten en dan de rode prove aan beide kanten keer tegen aan houden. Waar de spanning het hoogst is. Is dus de kant waar de plus op zit en andere kant zou 0v moeten zijn. Alleen in praktijk meet je vaak 0.1v. Als dat veel hoger zit heb je dus een weerstand zitten in de massa draad van de verwarming.

    Anders heb je aan de plus kant issue zitten.
     
  8. #8 2 Fast 4 U, 25 nov 2022
    Laatst bewerkt: 25 nov 2022
    Meet, met de motor aan, vanaf de aansluitpunten naar massa bij een contact zal je minstens 12 Volt moeten meten en vanaf de andere contact 0 Volt, meet dit ook als de aansluitdraden niet op de achterruitverwarming zijn aangesloten. Als je weet welke aansluitdraad de 12 Volt is dan steek die weer op de achterruitverwarmingsaansluitpunt en meet aan de andere aansluitpunt van de achterruitverwarming of je daar ook 12 Volt meet dan weet je dat dat zover in orde is meet je minder dan is er een fout of in de aansluitdraadstekker of in de achterruitverwarming.
    Alleen zo kan je erachter komen of er ergens een slechte verbinding is.
     

Deel Deze Pagina