1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

distributieriem en o-ring :-(

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door jweetje, 8 nov 2022.

  1. Helaas, helaas. Ook ik ben aan de beurt voor de slechte o-ring achter het distributie deksel.:? Bij de reguliere beurt aangegeven dat hij wat koelvloeistof leek te verliezen. Lekkage bij pomp geconstateerd maar 2000km later stond de KV weer laag. Nu staat de auto weer bij de dealer en sinds vanochtend ligt de dikke offerte op de mat voor verhelpen van de o-ring lekkage en tegelijk vervangen van distributieriem. Dit is bijna 2 jaar en 120000km te vroeg helaas. Het gaat om een focus 1.0 ecoboost uit 2014. Bij navraag of ook de riem van de olie pomp meteen vervangen wordt bij de standaard distributie vervanging werd er gezegd: ik denk het wel. Bij verder doorvragen bleek dit dus niet het geval. Tot mijn stomme verbazing kon de medewerker mij niet vertellen welke vervangings interval er staat voor de wetbelt van de olie pomp. Alsof dit de eerste 1.0 ecoboost is waarbij ze dit doen.:loco:

    Wat ik hier gelezen heb is het slim deze tweede wetbelt meteen te vervangen als de boel toch open ligt. De dealer is traag met offertes, de hele dag hebben ze blijkbaar nodig om hier een antwoord op te geven dus wil ik het hier even vragen. Weet een slimme kop hier het antwoord op de vervangins termijn van de tweede wetbelt? En misschien ook of er nog extra werkzaamheden gedaan moeten worden om te voorkomen dat de o-ring weer voortijdig kapot gaat? Ik zag wat youtube filmpjes waarbij dit het geval leek.
     
  2. 8jaar en dan nieuwe distirubutieriem is niet verkeerd. Met 120.000 te vroeg. Doet me denken dat je op 80.000km zit. Want interval was toch 200.000km?
    Ieder geval is het tijd en/of km stand. Dit geval zit tijd. Het dichts bij dus op zich ok.

    Wat betreft prijs heb ik 960euro gehoord bij bosch garage. De grote vraag is dan doen ze echt de distributieriiem van oliepomp mee vervangen.
    Bijd dealer heb ik keer iets voorbij zien komen van 1500a1700euro dacht ik.
    Exact weet ik niet. Is dus bij benadering ieder geval
     
  3. #3 Bertus 7, 8 nov 2022
    Laatst bewerkt: 8 nov 2022
    Beide riemen horen om de 10 jaar of 240000 km vervangen te worden een ritje en een dag uit in Groningen naar autoborg kost distriebutie beide riemen €865 voor waterpomp komt er nog €125 bij
     
  4. Die intervallen voor beide riemen verwacht ik ook. Daarom begrijp ik er echt niets van dat die niet in de standaard offerte zit en ze er niet zo 123 een antwoord op hebben. De kosten(zonder olie pomp riem maar incl diagnose kosten) in de huidige offerte zijn 1330 euro. Heb dagje Groningen ook overwogen maar met die O-ring die op scherp staat weet ik niet of ik vanuit Utrecht zo’n ritje aandurf. Als die ring gaat zijn we verder van huis.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  5. Ik heb hier een Ford dealer die als de auto bij hun in onderhoud is geweest vanaf nieuw,dan vervangen ze ook de oliepompriem niet volgens mij niet normaal.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  6. Verklaar op scherp staan. De ring lekt bedoel je? Dat doet ie vast al een poosje, maar nu je het weet staat ie voor je gevoel op scherp?
     
  7. Ja, precies dat. Heb nu in 2000km meer dan 150 ml bij moeten vullen. Diverse dealers gesproken en zeggen allemaal dat er geen vervangings interval in de systemen staat voor de riem van de oliepomp. Over de extra kosten voor wel vervangen lopen de meningen van de 3 dealers ver uiteen. De een zegt wat extra werk carter eraf, pakking verwijderen en aanbrengen. De ander zegt tot 6 a7 uur extra werk omdat er dieper in de motor gewerkt moet worden en deze op tijd moet worden gezet. Dat laatste vond omdat raar klinken omdat dat ook voor distributie moet volgens mij maar heb niet de kennis in dat goed te weerleggen.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  8. Het materiaal van beide is het zelfde dus gelijk vervangen.
     
  9. Ze kunnen wel hetzelfde zijn.
    Enige waarom ik denk dat de oliepompriem niet bij zit omdat er weinig weerstand op de aandrijving zit. Gevolg dat het nauwlijks echt slijt.
    Vandaar dat er ook geen interval voor is.
    Nokkenas hebben elke keer een dode punt waar de nok de klep induwt. Dit levert meer klappen en stress op in de riem.

    Want heb dieselmotor gehad waar je dieselpomo op tijd moest zetten. Niet omdat het verdeelpomp is. Maar omdat higedrukpomp is en de nokken niet gelijk met een van de nokkenas moest staan.
    Want is voorgekomen dat na vervangen riem. De riem voortijdig brak.
     
  10. Dan zou ik wel zwart op wit willen hebben dat hij niet stuk gaat in de volgende 10 jaar of 240000 km,maar wat @JW zei ze horen beiden vervangen te worden.
     
  11. Denk dat het samen staat met natte riem die door de olie loopt. Verminderd geluid en slijt niet eerder door olie.

    Waarvan wij weten dat olie echt moet zijn. Door 1 specifieke speciaal ontwikkeld voor natte riem olie.
    Andere olieen kunnen de riem wel aantasten.
     
  12. Ik heb net nog even wat zitten studeren binnen de tools die ik heb. Ik snap echt niet waarom dealer x zegt dat het vervangen van de riem van de oliepomp 6 tot 7 uur extra werk is en dat de motor op tijd moet worden gezet. De video's en tekeningen die ik gezien heb daar lijkt het er op dat het carter los gehaald moet worden (misschien uitlaat ook) en dan ben je al vrij snel bij het kleine riempje. Ik denk dat de krukas en nokkenassen voor de distributie vervanging toch al vast gezet zijn en dat is dus geen extra werk. Anders kan deze riem er niet af lijk mij. Weet iemand of deze aanname klopt? Begin het gevoel te krijgen dat ze er geen zin in hebben omdat het niet ford zijn richtlijn is deze riem ook te vervangen. Dat is wat de 3 gecontacteerde dealers wel met elkaar eens waren, het is geen standaard voorschrift gek genoeg.:shrug:
     
  13. #13 Bertus 7, 9 nov 2022
    Laatst bewerkt: 10 nov 2022
    Het is wel ford voorschrift maar ze hebben er geen zin in verhaal van optijd is gelul want het staat al optijd bij demonteren het extra werk is aircopomp en dynamo losmaken van motor en uitlaat los dan kan carterpan er onder uit.
     
  14. Vraag eens wie de rekening betaald, onder het motto die betaald bepaald.

    het lijkt me niet meer dan logisch om de oliepomp riem meteen mee te nemen ongeacht het extra werk beide riemen hebben in dezelfde olie gedraaid en zijn dus net zo aangetast
     
  15. Nou, we hebben een offerte waar ook de riem van de oliepomp in vervangen wordt. Wat een moeilijk gedoe zeg. Kleine garage waar je meteen iemand met technische kennis aan de telefoon krijgt heeft zo zijn voordelen. Flink bedrag maar hoop eind van de maand weer te rijden, dan hebben ze pas tijd :weird:
     
    meeder vindt dit leuk.
  16. Beter laat dan nooit zeggen we dan maar he ;)
     
  17. Zit dit topic ook een beetje te volgen.
    Van de Focus hier is een aantal maanden terug de distributieriem wel vervangen, maar die van de oliepomp weet ik haast zeker dat dit niet is gebeurd.
    Op het moment van aanschaf (en de riemwissel) wist ik nog niet dat de oliepomp ook zo'n riem heeft in plaats van een gebruikelijke ketting en heb ik hier dus niet specifiek om gevraagd.

    Volgens mij is het vervangen inderdaad een kwestie van het carter los en gewoon vervangen, ook als je niet bezig bent met de distributie.
    Ding hoeft volgens mij niet op tijd te staan en in principe hoeven de tandwielen niet te bewegen tijdens het vervangen.
    Wordt toch een dingetje voor de volgende onderhoudsbeurt denk ik, olie moet er dan toch uit en dan toch het carter maar los schroeven.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  18. #18 Bertus 7, 11 nov 2022
    Laatst bewerkt: 11 nov 2022
    Dat gaat niet de oliepompriem zit op de krukaspoelie achter de distributieriem.
    Screenshot_20221103-180632_YouTube.jpg
     
    Fredhead vindt dit leuk.
  19. Helder, ik dacht elders gelezen te hebben dat deze via het carter wel bereikbaar was.
    In dat geval gaat het carter er alsnog onderuit, kunnen we en de zeef van de oliepomp inspecteren en de riem bekijken.
     
    Edgar Focus en Bertus 7 vinden dit leuk.
  20. ben toevallig bezig met een 1.0 ecoboost, als jullie er belang bij hebben wil ik wel wat foto,s plaatsen.
     

Deel Deze Pagina