1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

MK 4 1.o P2096 foutmelding, lambda sensoor vervangen probleem nog steeds niet weg

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door soheilmd, 1 okt 2022.

  1. PCM P2096 heeft te maken met de verbandingzuurstof maar dat wist je natuurlijk al. de 0027 toevoeging kan ik ook niet echt vinden.
    Miscchien helpt dit een beetje : OBDII fault code P2096. How to fix, diagnostics ⋆ I Love My Car (i-love-mycar.com) mocht je die nog niet zijn tegengekomen in je zoektocht
     
    soheilmd vindt dit leuk.

  2. Hoe je freeze frame moet uitlezen en welke sensoren je moet monitoren heb ik nooit gedaan. Ik moet me echt in verdiepen hoe dat werkt en welke sensoren ik in forscan moet "aanzetten"
    heb je tips welke sensoren van belang zijn? lijstje is best lang
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  3. Edgar Focus vindt dit leuk.
  4. Alle sensoren die met je verbranding en uitlaat te maken hebben als ik geloof wat ik lees. Welke dat voor jouw motor zijn weet ik helaas niet.
     
  5. [​IMG]
    Zoals hier zie je perfect een issue en kun je direct uit freeze frame data halen wat er mis is.
    zelf heb ik in verleden ook bij zulke soorten isues via forscan app opgeslagen en direct dit verstuurd naar me email.
    zo krijg je ook alles te zien met freeze frame data

    Code:
    ===IPMA DTC U0422:82-28===
    Code: U0422 - Invalid Data Received From Body Control Module
    
    Additional Fault Symptom:
     - Alive/Sequence Counter Incorrect/Not Updated
    
    Status:
     - Previously Set DTC - Not Present at Time of Request
     - Malfunction Indicator Lamp is Off for this DTC
    
    Module: Image Processing Module A
    
     Freeze Frame  #1:
    -EVENT_TIME: 120819063 s (Sat Jul  9 09:33:06 2022) - Event time
    -TOTAL_DISTANCE: 55340 km - Total Distance
    -MODULE_VOLTAGE: 12.0 V - Control Module Voltage
    -OUTDOOR_TEMPERATURE: 30 °C - Outside temperature
    -ECU_POWER_SUPPLY: 11.9 V - ECU Power Supply Voltage
    -ECU_INTERNAL_TEMPERATURE: 46 °C - ECU Internal Temperature
    
    ===END IPMA===
    
    
    Code:
    ===ABS DTC U0100:00-68===
    Code: U0100 - Lost Communication With ECM/PCM A
    
    Status:
     - Previously Set DTC - Not Present at Time of Request
     - Malfunction Indicator Lamp is Off for this DTC
     - Test not complete
    
    Module: Antilock braking system
    
     Freeze Frame  #1:
    -EVENT_TIME: 12222947 s (Thu Jul 28 04:04:40 2022) - Event time
    -TOTAL_DISTANCE: 55921 km - Total Distance
    -MODULE_VOLTAGE: 11.8 V - Control Module Voltage
    -POWER_MODE: Crank  - Power Mode Status
    -ABS: Inactive  - ABS
    -AYC: Inactive  - AYC
    -BTCS: Inactive  - BTCS -201D
    -RSC: Inactive  - RSC
    -BTC: Inactive  - BTC
    -VAC_BST_ST: Inactive  - Active Vacuum Booster State
    -BST_REL_SW: Inactive  - Booster Release Switch State
    -HYD_PMP_ST: Inactive  - Hydraulic Pump State
    -ROLL_RATE: -0 1/min - Roll Rate Value
    -VAC_PRS_S1: -81.1 kPa - Vacuum/Pressure Sensor Signal  1
    -BOO_ABS: Off  - Brake ON/OFF
    -BRK_FLUID: NORMAL  - Brake Fluid Level
    -PRK_BRAKE: Off  - Parking brake Switch
    -TC_SW_STAT: On  - Traction Control switch status
    -TC_SYS_STAT: Off  - Traction Control system status
    -LF_WSPD: 0.0 km/h - Left front wheel speed sensor
    -RF_WSPD: 0.0 km/h - Right front wheel speed sensor
    -LR_WSPD: 0.0 km/h - Left rear wheel speed sensor
    -RR_WSPD: 0.0 km/h - Right rear wheel speed sensor
    -YAW_RATE: 0 1/min - ABS Yaw Rate Value
    -LAT_ACCL: 0.00 G - Lateral accelerometer
    -BRKHYDPRESS: 0.0 kPa - Brake Fluid Line Hydraulic Pressure
    -LONG_ACCL: 0.00 G - Longitudinal Accelerometer Sensor Input
    -PBRK_SW: Neutral  - Electric Park Brake - Switch Input Status
    
    ===END ABS===
    zo zie je dat je andere dingen kunt hebben bij diverse ecu's of zelfs niks. dat kan tuurlijk ook.
    heb ook keer gehad dat alleen km-stand vermeld staat als freeze frame data.

    welke sensoren je moet monitoren is moeilijk te zeggen.
    zou hetzelfde doen als het lijstje die je bij de pcm ziet. en verder belangrijke zaken.
    al selecteer je alles van pcm als dit mogelijk is. De sensoren die niet werken ivm niet aanwezig (zoals status EV batterij) kun je tuurlijk weglaten.
    via de app kun je alle sensoren uitlezen, bij storing kun je hem direct op stop drukken en als je veilig geparkeerd staat. doe je save, save CSV, send and send CSV. dan heb je ieder geval alles.

    mooiste maar moeilijkste is via de app zelf. want scherm klein maar wel alle info die je kan openen. forscan windows kan maar tot max eerste 10 sensoren weergeven. Dat was goei jaar of 2 zo. alleen had voor hun geen haast om dit te fixen dat het ook meerdere signalen kan weergeven
     
  6. Welke lambda sensor heb je vervangen de voorste of de achterste?
     
  7. Vanmiddag alles weer gereset en naar @bws723 gereden om de auto met een MS-HS module uit te lezen . De P2096 kwam niet terug maar nu ineens de P2195!
    Auto loopt als en tractor, loopt onregelmatig maakt veel lawaai, klinkt bijna als een diesel. En zeer slechte verbranding. Je ruikt het gewoon als je naast de auto staat.



    @trucker0werner

    Bedankt voor je uitgebreide info. Helaas staat er allen P2096 post Catlyst fuel trim system to lean bank 1

    status:
    DTC present at time of request
    Malfunction indicator light ks on
    Test not complete

    Module : Powertrain control unit

    verder niks
     
  8. De eerste, dus voor de cat
     
  9. Meestal is de lambda na de cat stuk.
     
  10. Met post catalyst bericht zou ik sneller denken aan de achterste. Anders was het pre catalyst.

    Aangezien je nu code hebt en meer issues. Komt alles neer op te weinig benzine dat erin gaat.
    Anders is het niet te arm.

    Je zou dan beste signalen van de inspuiting per cil en alles over brandstofdruk kunnen pakken. Kijken of er iets geks te zien is.
    Voorste en achterste lambdasinde bij pakken. De voorste zal veel veranderen ivm normaal motor arm naar rijk en weer terug gaat constant. Dit puur om de 3weg katalysator te laten werken. En erna zal haast altijd stabiele signaal zijn.
    Tenzij kat niet goed werk kan leveren ivm voor wat erin gaat niet correct is. En dus kat overzadigd wordt door arm mengsel in dit geval.

    Als het als tractor loopt is deels ook logish dat je storing hebt. Maar dan zou je haast verwachten dat 1 cilinder niet meedoet en dus op de verstuiver of op cilinder daadwerkelijk storing te hebben.

    Ik had in begin ook dat het niet goed liep de motor. Bleek dat cilinder 1 bobine defect te zijn. Na vervanging is het weer goed.
     
  11. Tijd om de auto bij een garage neer te zetten en serieus te laten repareren.
    Als je motor in de soep draait kost het je meer.
     
  12. Kijk anders eens of je een rookgenerator kan vinden en zet je inlaat traject eens vol rook, kijken of hier echt geen lekken in zitten.
    Visueel en met de hand controleren kan je gerust iets over het hoofd zien. hoeft maar een kleine scheur te zijn.
     
  13. Lijkt wel alsof de distributie versprongen is.. Ik zou er geen meter meer mee rijden.
     
  14. Ik zou achterste lambda nog vervangen en de bobine en als het dan niet over is naar de garage brengen, liefst voordat de boel de soep in draait.
    Wellicht is het iets totaal anders, via het forum is het gewoon erg lastig in te schatten waar het probleem zit.
     
  15. Klopt, hij heeft een 1.0. Maar zou die dan niet een specifiek foutmelding moeten krijgen op de hogedrukpomp?
     
  16. Dat zou er idd moeten zijn. Alleen weet ik uit ervaring dat je ook problemen ermee kan hebben zonder direct een storing te hebben.
    Ieder geval is het een signaal dat je ook graag zou willen inzien om achter te halen waar dit probleem wordt veroorzaakt
     
  17. Sorry voor de late update, ben een poosje ziek geweest.

    Nu ook de tweede sensor vervangen, foutmelding gerest en ben gaan rijden. En tot mijn verbazing geen fouten meer :cheer:
    Het schudden en niet lekker lopen lag aan de bougies. Had tegelijk met de Lambdasensor de bougies vervangen en op een of de ander manier waren de nieuwe bougies niet goed. De oude bougies erin en motor liep ook stuk rustiger.

    Iedereen bedankt voor jullie hulp en adviezen!
     

Deel Deze Pagina