1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 1999 rammel aan de achterkant

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Dannydaboy, 19 aug 2022.

  1. Beste mensen,

    Ik plaats niet vaak iets op het forum maar na jaren zit ik nu met een probleem en weet even niet waar ik het moet zoeken.

    Ik heb een Ford focus 1,6 uit 1999 sedan en die heeft sinds kort een schuurend geluid als ik naar rechts draai. De laatste tijd hoor ik het ook af en toe met rechtdoor rijden op de autobaan lijkt het of er een rammelend geluid vanuit achter komt
    Met naar lings rijden totaal geen geluid.


    Het geluid komt van achter links of rechts is niet te traceren. Ik heb het volgende al gedaan
    -wiellagers vervangen beide kanten
    -remschoenen vervangen incl. Montage set aan beide kanten
    -schokbrekers vervangen
    - vering gekontroleerd op breuk
    -achterklep bijgesteld
    - kofferbak leeggehaald
    -uitlaat vervangen (demper) en geken of die nergens tegenaan kwam
    -hitteschild gecontroleerd
    -nieuwe banden gemonteerd
    -uitgelijnd


    Tot heden heeft dit alles niet de oplossing gebracht ik merk wel dat het geluid erger is met een volle kofferbak.

    Het geluid is schurend met tussenpauzes hoe sneller ik de Bocht neem hoe sneller het schuurend geluid klinkt. Geluid blijft aanwezig ook als ik de handrem tijdens de bocht aan trek.

    Auto is op de brug gezet buiten wat roest geen rare dingen kunnen vinden.

    Iemand nog tips?
     
  2. Ivm nagenoeg alle is vervangen is zonder geluid te horen of mee te rijden vanachter toetsenbaord niet echt te zeggen waar je nog naar kan kijken
     
  3. Daar was ik al bang voor ik wil nog kijken of ik alle rubbers kan vervangen maar volgens mij zijn dat er erg veel verder dacht ik aan remtrommels. Enig idee of er complete revisie sets te krijgen zijn van de rubbers?
     
  4. Soms lijken geluiden ergens vandaan te komen waar ze eigenlijk helemaal niet vandaan komen.
    Als je zelf veel kan, zoals ik opmaak uit wat je al allemaal gedaan hebt, zou ik eens naar je stuurstangen kijken, vooral ook omdat je aangeeft dat het vooral in bochten aanwezig is.
     
  5. Of de aandrijfassen.
    Alles wat logisch klinkt is al vervangen of naar gekeken en zo vanachter een scherm ga je toch denken dat het iets aan de voorzijde is.
     
  6. Ik heb hem vandaag op de brug gehad en specifiek aan de voorkant gezocht ik merkte dat er speeling zit op de stangen aan de voorkant die vanuit de bak komen naar de wielen gaan.

    Ik kan de stangen als ik deze vasthoud een klein beetje verder en terug draaien. Het is maar een tikkeltje.

    Verder heb ik de motor aan gezet op de brug met de wielen van de grond af en beetje snelheid gemaakt, als ik dan langzaam draai met het stuur hoor ik ook een lichte knak zou gerelateerd kunnen zijn maar is lastig te zeggen

    Zitten er lagers tussen de bak en deze stangen of is dit een enorm dure reparatie als ik deze spelling eruit wil hebben.
     
  7. Denk dat je aandrijfassen bedoelt. Daar kan beetje spelling op zitten. Dit vooral omdat dan de wielen hangen en dus volledig uitgeveerd is. Als de as horizontaal staat zal het stukke minder zijn. Maar zelf nieuwe as heeft nog beetje spelling.

    Dit ga je niet merken als je bocht in gaat
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. Dat zijn volgens mij je aandrijfassen en ja daar zitten homokineten en lagers in volgens mij.
    Heb je de mogelijkheid om iemand in de auto gas te laten geven zodat je zelf er onder kan kijken waar het vandaan komt?
    Dat zal denk ik meer soelaas bieden dan alles met speling te gaan vervangen
     
  9. Mooi dan sluit ik dat van de assen uit. Ik kan iemand gas laten geven maar het vreemde is dat ik het alleen hoor in bochten als ik rij en de wielen dus op de grond staan. Dat is ook het vervelendw van het zoeken.

    Met regen is het wel weg dan zou het naar mijn mening een rubber moeten zijn aan gezien die met regen een beetje gesmeerd worden door het water

    Ik denk dus dat ik alleen nog alle rubbers kan vervangen maar is een heel zoekwerk de juiste te vinden.

    Wat ook nog zou kunnen is de stabilisator stang aan de achterkant in het midden kan deze in bochten geluid maken?
     
  10. Als het met regen wel weg is betekend niet dat het per definitie een rubber zou moeten zijn, afgelopen weken is behoorlijk heet geweest (dus uitzetten van staal) en met regen koelt het dan behoorlijk af.
    Ik verdenk stuurstang of stabilisator stangen voor. Heel vaak is dat namelijk de oorzaak bij vreemde kraakjes of geluiden in een bocht.
     
  11. De kleine stabilisator stangetjes aan de voorkant zijn nog niet zo lang geleden vervangen. Alleen voor en achter de grote stabilisator stangen in het midden nog niet ,hoe kun je zoiets testen zonder het direct te vervangen
     
  12. De titel zegt heel wat anders dan wat jij bekijkt.

    Rammelend geluid achter: achteraslagers (rubbers zoals je wilt), deze zitten geperst in je voorste draagarm van de achteras. Is geen fijn klusje om te doen en is eigenlijk zonder pers niet te doen. Iig deze zitten ongeveer ter hoogte van je achterbank gemonteerd (aan de onderzijde).

    Vervangen stabistangetjes achter en stabistang rubbers: dit is een simpel en relatief goedkoop klusje. Zeker als je de auto op de brug hebt.

    Knakkend geluid met sturen: is dat op de einduitslag van de wielen of zeg maar tijdens het draaien? Op de einduitslag is dit normaal, tijdens het draaien dan moet je het probleem zoeken in je stuurhuis. Vaak betekent dit een ander stuurhuis.

    Schurend geluid tijdens rijden en bochten nemen: ondanks dat je je wiellagers hebt vervangen zou ik die toch nog eens controleren. Zowel voor als achter.
    Controleer dan ook of de remmen vrij lopen en er voldoende voering zit op de voorste blokken.

    Voor de rest blijft het lastig om zonder geluidsfragmenten en op afstand een dergelijk iets te constateren.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. Het knakkend geluid is niet op het einde van draaien maar halverwege dus zal het stuur huis niet zijn.

    Ik heb de grote stabilisatorstang bekeken en is erg roestig dus zal deze inclusief rubbers binnekort vervangen.

    Ik heb gister op de brug wel nog een rubber aan de linkerkant bovenin (de rubber in de soort van bus) los zien zitten. Deze was relatief goed gangbaar en volgens mij moet deze rubber toch vast zitten in de bus of niet.

    De remmen zijn rondom nieuw gemonteerd en de achteras lagers zijn dubbel gecontroleerd.

    Geluidsfragment zal ik proberen te maken en als dat lukt zal ik deze posten.
     
  14. Homokineet geeft ook een knakkend geluid. is die al gecheckt?
     
  15. Uiteraard heb ik de homokineet gecontroleerd
     
  16. Even goed lezen, als het kraakt tijdens sturen, zonder dat de wielen belast zijn, dan zou ik het dus wel in het stuurhuis zoeken.

    Rubbers is voldoende.

     
  17. Heb je al eens een andere set banden geprobeerd?

    Ik heb ooit bijna een rechterachterwiellager vervangen, bleek het een remplek/plat vlak op de rechterachterband te zijn.

    Dit kan een zoefend, grommend of bankend geluid veroorzaken als er meer druk of minder druk op die betreffende band wordt uitgeoefend.


    De rest van alles wat verdacht kan zijn heb je al vervangen...
     

Deel Deze Pagina