P132b:21 storing

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Herman Lolkema, 15 aug 2022.

  1. Na de eerste melding bij FORScan P132:21 storing, klepje vervangen bij vacuümpomp deze was helemaal vergaan, dacht dat het probleem was opgelost, maar helaas, dus het membraan op de turbo na gekeken en deze was heel, maar ik kon het asje van de turbo heel erg bewegen, dus ook de turbo vervangen, echter was dit niet de oorzaak van de foutmelding, nu alle leidingen vervangen en de 2 magneetklepjes en de vacuümpomp zelf ook vervangen, maar vanmorgen weer de fout melden, hebben jullie nog tips wat het zou kunnen zijn, alvast bedankt
     
  2. Goeie kans dat er een draadje los zit in de actuator van de turbo. Dan krijg je ook die melding. Actuators kun je vaak makkelijk uitbouwen en open maken om te controleren. Ik weet niet hoe dat bij de Focus zit hoor. Check even de 1e foto in deze post: https://www.talkford.com/threads/code-p132b-and-flashing-glow-plug-light.184102/ daar zie je omcirkeld welk draadje ik bedoel. Dat gaat over een Mondeo, maar even als voorbeeld.
     
  3. Het gaat om mk3 1.0ecoboost blijkt uit het voorstellen van jezelf, toch?

    je zou het vacuumsysteem moeten checken met meter.
    door middel van vacuummeter op de toevoer van de turbo aansluiten (waar betreffende membraam zit) Dan kijken of je goeie vaccuum daar hebt. zo ja dan kun je vacuumsysteem als goed ervaren. Ivm je alles al vervangen hebt zou dit goed moeten zijn. Heb je ook de terugslagklep op de vacuumpomp vervangen.
    https://www.focusclub.nl/index.php?...lezen-met-forscan-pcm-dtc-p132b-21-6c.118188/


    Als je vacuumsysteem gemeten is en goed is. dan is de vraag en rest.
    melding betekend dat hij te weinig turbodruk heeft. Dan ga je kijken of er nergens een slang defect is en zo turbo druk verliest.

    Echter je kan dit perfect van te voren met forscan en meting gegevens (zie anders het filmpje over de gegevens die je kan en zal moeten meten)
    achterhalen hoe en wat het zit.
    turbo asje spelling, bedoel je de wasteklep zelf in de turbo. dit is bekend issue bij alle turbo's en zelfs door ford officieel gezegd product eigenschap, geen nadelig effect op rijden.
    dat is ook de ratel die je soms hoort als je stationaair draait, dan ligt dit klepje te trillen
     
  4. er zat speling op de schoepen van de turbo, ik heb ook alles gemeten met een vacuum meter gemeten en deze blijft mooi stabiel op vacuum,
    ik ga morgen me MAP sensor meten
     
  5. Net de MAP sensor door gemeten had tussen poot 3 en 4 94Ohm, uitvoorzorg een nieuwe gekocht en deze meten ik 1900Ohm nieuwe geplaatst en de alles gewist en daarna een stuk wezen rijden, na het warm draaien het blokje flink door de toeren heen gejaagd en tot op heden de melding niet meer terug gekregen
     
  6. helaas melding terug gekomen, van de week naar de garage, ben er klaar mee :?
     

Deel Deze Pagina