1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Werking airco twijfelachtig

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Emil, 6 aug 2022.

  1. Bij de meest recente onderhoudsbeurt bij de Ford dealer kwam aan het licht dat de airco radiator lek was. Aangezien ik de airco toch al niet geweldig vond werken stond ik op het punt om deze reparatie uit te laten voeren. Toch nog ff rondgebeld voor wat prijsopgaves en het verschil was dusdanig groot dat ik de vervanging hiervan elders zou laten doen. Auto gebracht bij de andere garage, na een uurtje ging mijn telefoon met de vraag wie had vastgesteld dat de radiator lekte. Want volgens hun lekte hij helemaal niet. Systeem is onder druk gezet maar geen lek te vinden. Er zat wel weinig koude middel in. In overleg met mij dus alleen afgevuld inclusief contrast vloeistof erin. Enkele weken rondgereden zonder iets te merken.

    Maar nu met de auto naar Oostenrijk geweest. Temperaturen liepen zelfs op tot 38 graden en toen viel mij op dat de airco het eigenlijk niet kon bijbenen. Bij lagere snelheden kon hij op de laagste stand nog wel verkoeling brengen maar naar mijn idee alsnog te weinig. Voordat ik de auto nog een keer wegbreng, aan jullie de vraag: is dit herkenbaar? Verwacht ik wellicht teveel van de Ford airco? Betreft trouwens een 1.0 125pk ecoboost.
     
  2. Mijn ervaringen met de OEM airco is uitstekend, nooit problemen gehad. Het betreft dan eigenlijk alle Ford mobielen die ik de afgelopen 20+ jaar heb mogen bezitten, Fiesta (MK7), Focus (MK1, 2, 3 en 3.5), Mondeo (MK4) en Puma.

    De laagste stand is vaak zo koud dat zelfs bij buiten temperaturen van 40°C of hoger (Italië - Spanje) een paar thermosokken en wanten geen overbodige luxe zijn :mrgreen:
     
    Emil vindt dit leuk.
  3. Emil vindt dit leuk.
  4. Even voor de zekerheid. Je bedoelt denk de airco condensor. Want radiateur is voor de koelvloeistofsysteeem.
    Gaag het om een mk3 of mk4 focus.
    Dit ivm ene r134a gebruikt en de andere r1234yf.
    Althans dat laatste is iets wat bij mij erin zit in me mk4 als ik het goed zeg.

    Wel gek dat ene zegt het vervangen moet worden en ander niet.
    Zelf in me mk3 vond airco beetje tegenvallen. Ondanms schoonmaken van de sensor en de airco opnieuw gevuld.
    In de mk4 doet het beter.

    Als je airco op AC max zet. Dan werkt het volle bak ondanks welke temperatuur het is.
    Dan moet je de uitstroomtemperatuur meten. Dit zit dan rond de 4graden. Kouder kan je niet echt krijgen.
     
    Emil vindt dit leuk.
  5. #5 Emil, 7 aug 2022
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 aug 2022
    Condensor idd

    Als ik het zo lees ga ik eerst eens terug naar de garage waar hij is afgevuld. Moeten ze daar maar vaststellen of er toch een lek is en of er dus nog genoeg koudemiddel aanwezig is.

    Bedankt voor jullie reacties weer!
     
  6. Met 38 graden heeft een airco wel een hoop te doen. Zeker als het een donkere auto betreft. De kans dat ie het dan minder koel krijgt is dan wel groot.
     
  7. Wat Marco ook al zegt, die 38graden is een behoorlijke belasting voor de airco! Zeker omdat met dit soort temperaturen er weinig bewolking is en de auto dus ook vol in de zon rijdt (uitgaande van de gemiddelde snelweg). Hoe doet de airco het momenteel? Nog steeds onder verwachting? Dan zou ik inderdaad ook eens naar de temperatuur sensoren kijken of deze niet vervuild zijn. Ik heb zelf een Mk3.5 en daar krijgt de airco het toch echt Siberisch koud...
     
  8. Even een temperaturen meter in het rooster doen en airco voluit laten draaien kan je snel de uitblaas temp meten
     
  9. nou, dan moet die bij mij wel op 'auto' staan.
    ik merkte laatst dat die dan veel kouder (kan) worden.
    een vuistregel is ook om de airco ongeveer op 10 graden minder moet staan dan de buitentemperatuur.
    ook beter voor als je in 1x de auto uit moet.
     
    meeder vindt dit leuk.
  10. Even een update. Condensor bleek toch lek. Is nu vervangen en airco is weer heerlijk koud. Alleen portemonnee leeg
     
    Wilko vindt dit leuk.
  11. Wat kostte een nieuwe condensor?
     
  12. Tijd en euros.
     
  13. Ha das duidelijk!
     
  14. Op serieuze toon, de prijs ligt er natuurlijk aan of je hetzelf vervangt en welk merk je kiest. En als je het laat doen kan het schelen als dit bij de dealer of bij een vakgarage doet. Zelf denk ik dat zelf vervangen prima te doen, mits de ruimte en wat handigheid. Afvullen moet je dan wel elders regelen.
     
  15. Gebaseerd op mijn ervaring en afhankelijk van merk en welke garage ergens tussen de 400 en 800 euro.
    Condensor zelf tussen de 150 en 300 euro de rest is manuren.
     
  16. Vergeet niet dat je er met de condensor vervangen nog niet bent. Het koudemiddel moet ook nog gevuld worden. Dit kost, afhankelijk van de hoeveelheid koudemiddel, ergens tussen de 100 en 200 euro volgens mij. Dat ben je sowieso kwijt, of je hem nu zelf vervangt of niet.
     
  17. officieel mag je condensor niet vervangen. Althans deze moet eerst leeg gehaald worden.
    Echter is het zo dat ook al is je systeem leeg gehaald er rest druk achterblijft. Vooral als leeggehaalt is met lagere temperatuur dan dat wanneer je begint met werken.
    Dus ga je zelf de slang loshalen komt er nog gas uit. Dit is slecht voor milieu en vandaar dat je dit officieel eigenlijk niet zelf mag.
    begin was altijd STEK gediplomeerd iemand die het leeg haalde en dan mochten we van hem er aan werken, waarna hij het weer vulde.
    Tuurlijk op den duur ken je elkaar en doe je het net zo eenvoudig het zelf.

    Het is idd dat erna je airco nog gevuld moet worden.
    100-300euro moet je rekenen.
    Dit ligt aan waar je het doet en welke airco koudmiddel je hebt. In oudere autos zit nog R134A. en de nieuwere zoals de mk4 zit R1234YF.
    kijk je naar vakgarage die zegt 119euro(R134A) en 145euro(R1234YF)
    echter staat erbij dit ligt aan de hand van hoeveel gas er gebruikt wordt. Nu is de vraag is de prijs voor 500gram wat ongeveer meeste auto's gebruiken of anders?

    bij dealer is het simpeler. 179euro(R134A) en 299euro(R1234YF) want daar wordt niet vermeld aan de hand van hoeveel gas. Prijs is van nefkens peugeot, dit ivm daar beide apart vermeld staan. Andere plekken hebben ze over vanaf prijs. Bij van mossel ford is het vanaf 119euro, dan weet je eigenlijk nog niet veel wat het precies kost.
    Net alsof ze dat speciaal doen zodat niet iedereen kan vergelijken online waar het goedkoopst is. Houdt in dat je zelf telefoontjes moet plegen om te kijken waar het goedkoopst is.
    Want ja elke bedrijf kan het vullen
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  18. Als de condensor lek was dan zal die na een tijdje ook wel leeg zijn, helaas, maar daarvoor hoef je de auto dan niet meer weg te brengen. Condensor vervangen en opnieuw laten vacumeren en vullen.
     
    Marco Morello vindt dit leuk.
  19. @paul vingerhoets
    Denken dat hij leeg is en weten dat hij leeg is, zijn 2 verschillende dingen.
    Ondanks je ventiel indrukt en daar geen gas uit komt. Kan het nog steeds zo zijn dat als je bij condensor de slang loshaalt er nog genoeg gas uit gaat.
    Dit zelf keer zo gehad en de motor was daar dan direct stukje groener geworden door het spul wat er allemaal extra in zit.
    Zelfs 30min vacumeren en dan slang loshalen, komt het nog voor dat er druk ontsnapt.

    Zeg dit niet zozeer om bang te maken. Vooral om te zorgen dat je niet zomaar denkt dat er niks op staat. Altijd oppassen met dit, nooit fan van gas ivm dat altijd tijd duurt voor het weg is. Vloeistof op druk is in 1x drukloos maar gas niet
     
    Edgar Focus en M.Blaak vinden dit leuk.
  20. En daarom bestaan er gespecialiseerde Aicro bedrijven maar feitelijk kan elke monteur je dit vertellen. Tenzij je weet wat je doet maar dan weet je dit ook.
     

Deel Deze Pagina