Hallo allemaal Gisteren op de terugweg van vakantie na een inhaalactie ineens het motorstoringslampje oranje aan het knipperen. Vermogen in de motor kwijt en bij afremmen/zachter rijden enorm schokken. Motor loopt dus op 3 cylinders Savonds uitgelezen en gaf deze storing Vandaag de bobine en de bougies vervangen, waarvan bougie 4 er zo uitkwam Maar na het vervangen van de hele bende, blijft de motor op 3 cylinders lopen. Help!!
Toch maar een compressietest laten uitvoeren. Omdat de keramiek van die elektrode is afgebroken. Gaat het hier om een 1.6 of 1.8/2.0?
Met een compressie test wordt er gekeken hoeveel lucht de zuiger kan samenpersen zonder dat er lucht weg lekt. Hoe lager het resultaat de meer lucht lekkage je hebt. Wat er stuk kan zijn, zijn je kleppen of de zittingen waarin de kleppen liggen. Om lucht en brandstof in de cilinder te krijgen gaan de inlaat kleppen open en zuigt de zuiger er lucht en brandstof in met naar beneden gaan. Daarna gaan de kleppen dicht en perst hij de lucht en brandstof samen. De vonk van de bougie ontsteekt het geheel en de mini ontploffing die hierbij ontstaat duwt de zuiger weer naar beneden. Dan gaan de uitlaat kleppen open en duwt de zuiger bij weer omhoog komen de verbruikte lucht er weer uit. En dan begint het weer opnieuw.
Ik heb wel zo'n compressie tester. Als je in de buurt bent kom je maar langs. Ooh dat wordt natuurlijk moeilijk als de auto t niet doet..
Ja dat is tof aangeboden, maar inderdaad..in de buurt zal ik niet snel zijn nu. Maar volgens mij ben ik nog nooit in de buurt van Friesland geweest
Zou eerder advies geven om met camera in de motor te kijken. Kans is groot dat stukje porselein voor schade heeft veroorzaakt. Met camera weet je direct meer. Of er krassen op de zuigerwand zijn en of de zuiger en kleppen beschadigd zijn. Compressietest laat alleen zien of betreffende cilinder met startmotor juiste druk in de cilinder kan leveren. Cilinderlektest, laaf zien waar met stilstaande motor en gesloten kleppen. Lucht weglekt, beetje is niet erg. Als het veel is dan weet je direct waarheen.
Ik denk dat het hele kleine stukje keramiek niet direct een probleem oplevert, een vonk die zijn weg vindt binnen de cilinder des te meer. Aangezien je de bougie er toch al uit hebt, kijk eens met daglicht en een klein zaklaantaartje via het bougiegat in de cilinder. Ben benieuwd of de zuiger geen gat heeft.
Voor zover ik in het gat kan kijken ziet het hey goed uit. Geen gat of schade of gruis, camera heb ik niet voorhanden helaas. Bougiedop is wel warm na starten
Olie uit de uitlaat duid aan op slechte afsluiting van je verbranding kamer en carter. Draai je olie vul dop d'r eens uit als je motor draait. Als daar nou echt een hoop lucht druk uit komt, is t wel duidelijk dat er een probleem is met zuigerveren van een of meer cilinders. Hoe of wat. Kan schade zijn. Of versleten zuigerveren. Dan idd kijken met zo'n camera of een cilinder lek test doen. Compressie test kan. Maar geeft nog niet een precieze conclusie
In mijn ervaring is olie uit de uitlaat meestal een lekkage in het blok maar dat is vooral bij wat oudere auto's. Of dat hier ook het geval zal een test moeten uitwijzen vrees ik. Ik hoop echt dat ik ongelijk heb.
Wie zegt dat het daadwerkelijk olie is wat uit de uitlaat komt? Loopt op 3 cilinders dus onverbrande brandstof icm vervuiling in je uitlaat/dempers Meten is weten en gokken is brokken/dokken
Lijkt me ook geen olie, maar roet. De auto heeft een onvolledige verbranding, roetdeeltjes lijkt me dan logisch.