1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Accu oplaad problemen

Discussie in 'Electronica' gestart door Piet47, 15 mei 2022.

  1. Hallo Harold,

    Bij mij valt de airco en de keyles entry aan de passagierskant uit als de accuspanning te laag is. Ben nu aan het uitzoeken bij welke accuspanning dat is. Vreemde is dat als de airco weg gevallen is en ik dan vervolgens een rit van 100km of meer maak ik de accuspanning nooit zo krijg dat de airco weer gaat werken, dat ging alleen na opladen in de garage.
    Heb nu een druppellader gekocht zodat ik zelf alles wat beter bij kan houden en een beeld kan vormen.
    Eergisteren de druppellader aangesloten en na 24 uur zat hij op 12,5 V en daarna kwam er niks meer bij en nu 24 uur later is de spanning teruggezakt naar 12,3V. Weet niet of dit normaal is.
    Kreeg ook de tip om de accu door de ANWB te laten testen nu de garage niets meer voor mij wil doen.
    Succes met jouw problemen, groetjes Piet47
     
  2. @Wheeley
    25km rijden is voldoende voor normale auto, om juist direct weer te kunnen starten voor later.
    echter zoals hier werd vermeld is de DCDC (degene die hybride voeding naar 12v brengt) zwakker als een dynamo. 100A tegen 120-140A normale dynamo.
    met batterycharger bedoel je denk ik een startaccu. batterycharger is een accu lader en die als je een sterke hebt is 20A laden maar dan moet je hem ook uur laden.

    @Piet47
    zoals jij het probleem beschrijft is er gewoon iets niet goed.
    althans je mag verwachten dat je geen nadelen hebt met hybride.
    dat je normale stukken die je eerst reed ook zou moeten kunnen rijden.
    als ze lekstroom hebben gemeten vraag ik me af hoeveel dit was.
    Want als het gemeten is, dan is het ook genoteeerd.
    een receptionist kan heel simpel zeggen dat lekstroom goed is. zonder bij na te denken dat hij iets zegt wat totaal niet gecheckt is.

    wat wheeley zegt zou zomaar kunnen dat de modem juist te veel aanblijft en hierdoor de accu leegtrekt. Dit zou met lekstroom meting eruit moeten komen.
     
  3. Dankje Truckerowerner,
    Je hebt gelijk: het was een startaccu en niet de charger :?
    Maar anyway; daarmee kon de auto gestart worden en gereden worden. Had wel de automatische start-stop voor de zekerheid uitgezet....
    Het plezier was van korte duur want de volgende dag hetzelfde probleem en dat zit hem kennelijk in de "normale" (12V) accu en m.i. niet de hybride accu (48V).
    Nu ben ik geen techneut, maar het lijkt mij dat de deze accu 's niet met elkaar verbonden zijn? Ik snap dat de dynamo zorgt voor het opladen van de accu, maar dat het opladen van de "normale" accu niet ten koste gaat van de hybride accu en vice versa.
    Ik ga er van uit dat dit gescheiden circuits zijn maar dat deze auto, met al zijn elektronica, op de één of andere manier teveel vraagt van de gewone accu en deze zelfs met "normaal rijgedrag" niet tot een correct niveau wordt bijgeladen. Anders kan ik ook niet verklaren waarom dit na vijf maanden de kop opsteekt (rij dagelijks en niet alleen korte stukjes).
    Het enige gedrag wat vorige week ánders was, is dat ik een aantal maal de airco op low en vol vermogen heb gebruikt, maar ook dat zou normaliter geen problemen mogen veroorzaken, toch?
    Of misschien is het een inferieur type accu? Geen idee van het merk of de specificaties en of die passend zijn voor deze auto.
    Auto blijft overnachten in de garage want de software update schijnt een aantal uren te duren. Hopelijk weten we morgen meer....
     
  4. je dynamo laat de hybride accu. daar zit een omvormer die deze voeding naar 12 volt voor de accu brengt.
    er is dus geen normale 12v dynamo voeding naar de accu.

    althans zoals ik het van andere hier begrepen heb
    https://www.rutronik.com/suppliers/infineon/48v/
    daar staat van een fabrikant van systeem die door autofabrikanten toegepast kan worden.
    echter nu lees ik daar dat de 12v systeem de 48v systeem kan voeden. dat de DCDC beide kanten op werkt
    de vraag is dus, is dit ook bij ford focus zo.
    dan is het veel rustig gas geven op de verbrandingmotor rijden en zoveel mogelijk remmen op de electrische aandrijving.
    dus dat de hybride meter zoveel mogelijk in het linker kant zit en zo min mogelijk in het rechter kant.
    dat samen met constant rijden zodat ook de motor blijft lopen ook al is dat niet nodig.

    dit tuurlijk als idd dcdc ook andersom wordt gebruikt bij ford.
    in mijn tijd bij peugeot heb ik geregeld SOC (waarde dat de computer weet dat accu 100% is of 0% vol is) Dit was op sport hem leeg rijden ( range was 2km met volle accu) en dan weer volledig opladen. dit 3x doen om computer een betere SOC aan te leren.
    dit duurde me soms 3-4uur voor het gelukt was.
    Geen idee of dit ook zo is met de 12v en 48v accu dat SOC op den duur verloopt met werkelijkheid

    maar goed ken het systeem van ford niet dus daar kan ik niet veel over zeggen. kans is groot dat hybride deel van bosch afkomt.
     
  5. Hoe je het ook wend of keert, het klopt niet dat je accu zo snel leeg is en ben benieuwd waar de garage mee terugkomt.
    Theoretisch zou zelfs de hybride accu stuk kunnen zijn waardoor de systemen alles van 12v accu proberen af te halen waardoor hij zo snel leeg is.
    Dat betekend ook dat ze dus wel verbonden zijn op een of andere manier.
    Hybride bestaat in zo veel mogelijkheden en configuraties dat het zo goed als onmogelijk is om dat via het forum aan te geven.
    Meten is weten en in dit geval helemaal.
     
  6. Zojuist auto weer opgehaald. Accu is weer volledig opgeladen, maar de software update (of reset?) kon niet voltooid worden. Geen idee waarom niet, want daar zijn ze bijna 24 uur mee bezig geweest. Ik kan het de monteur ook niet kwalijk nemen want die heeft echt z'n best gedaan (is gisteren tot half 8 s'avonds doorgegaan!).
    Volgens de garage zou het (accu)probleem veroorzaakt worden door een permanente verbinding (van de connect-modem) met de FordPass app. Die heb ik inmiddels van mijn mobiel verwijderd. Hierdoor is ook mijn registratie op de thuis PC bij Ford (sso.ci.ford.nl) verdwenen, maar daar kan ik niet om malen. De info op de app was incompleet en incorrect en weinig nuttige features. Het 1e jaar gratis, maar ik ga daar écht niet voor betalen!
    Nu even afwachten of het euvel inderdaad verdwenen is en garage gaat contact opnemen met Ford. Dan hoor ik nog of er opnieuw een update of reset van de software (hij had het over "inleren"?) uitgevoerd gaat worden, of anders vervanging van het computer-motormanagementsysteem en/of connect-modem? Tja, ik snap dat ze een softwarematige bug met een update of fix wel kunnen verhelpen, want dat is in principe plug-and-play, maar zit er (ook) ergens een hardware-matige fout in dan is er natuurlijk geen automonteur die dat kan repareren.
    Ben benieuwd of de andere (hybride-)rijders ook de FordPass app geïnstalleerd hebben. Als dat zo is, zou je kunnen proberen of het verwijderen van de app je probleem met de accu verhelpt? Op Ford US is te lezen dat de FordPass app en Lincoln Way ook de batterij van iPhone en andere ios-toestellen snel leegmaakte (daar zou een fix voor zijn / ios versie 14.3). Dat speelt niet bij mij want ik heb Android (Samsung Note).
     
  7. @Piet47,
    Sorry dat ik jouw item nu een beetje "gestolen" heb omdat het m.i. hetzelfde probleem is;).
    Maar je schrijft dat je auto van oktober 2021 is en via private lease. Dan is het je leasemaatschappij die de eventuele problemen moet (laten) oplossen, want daar heb jij een overeenkomst mee.
    En als dat niet naar tevredenheid kan, moeten ze voor (tijdelijk) vervangend vervoer of wellicht een andere leaseauto zorgen!
    Het is van de gekke dat je met een splinternieuwe auto moet afwachten of hij A) wel wil starten en als je kunt rijden of je B) wel gebruik kan maken van de Airco. Gewoon niet accepteren en dan maar onvriendelijk doordrammen als het vriendelijk niet lukt. En leg dingen vast (emails / foto's e.d.) om dat later eventueel als bewijs te kunnen gebruiken. Maar hopelijk komt het niet zover en is je probleem snel opgelost.
     
  8. Nadat ik met mijn FoFo mk4 ook accu issues had, eens out-of-the-box gaan denken. Ik heb een aantal maanden geleden de WiFi optie uit geschakeld. Ik heb de auto voor mijn deur staan en net binnen WiFi bereik. Ik vermoed dan ook dat deze telkens aan het verbinden is en naar updates aan t zoeken is (wat bij mij als optie ook aan stond: automatisch updaten).

    Ik moet zeggen dat ik tot op heden geen issue meer heb gehad, sterker nog: Start and Stop werkt inmiddels ook weer gewoon zoals het hoort.

    Tip van Flip dus aan de mensen hierboven : probeer eens de WiFi en automatische updates uit te zetten in SYNC3, mogelijk is dit voor jullie ook de oplossing.

    Greetz Emiel
     
  9. Goede suggestie. Het is mij ook opgevallen dat de wifi verbonden blijft met mijn huismodem. Het proberen waard.
     
  10. Jammer TWA,
    Heb je advies opgevolgd en niet alleen FordPass app verwijderd (van mobiel), maar ook Wifi en automatische updates uitgezet. Kreeg de auto dinsdagavond terug (vanaf zondagavond) en heb er woensdag ca. 170 km gereden. Slecht audiogeluid; alleen speaker middenvoor op het dashboard (heb het uitgebreide B&O pakket) en ook geen werkende airco (alleen ventilatie). En jawel; donderdag weer auto dood/accu volledig leeg. Die acties en het werk van de garage hebben dus weinig geholpen. Sinds vanmorgen auto weer in de garage en nu een leenauto (Fiësta). Hoop dat ik de Focus maandag terugkrijg (werkend). Zijn wederom met de software bezig.... Overigens maar liefst 42 minuten in de wacht bij Ford Assistance (om die leenauto te regelen)! :(
     
  11. Hallo,
    Ben ook nog steeds aan het worstelen met de accu.
    Het is me opgevallen dat ik de accu nooit verder krijg dan 12,5V, niet met de druppellader en niet na een rit van 100km.
    Is dit normaal?
    Gisteren de druppellader aangesloten op een capaciteit van 12,2V en nu, 17 uur later, staat de druppellader te knipperen op een stand van 12,3V/12,4V.
    Lijkt wel of de accu heel moeizaam oplaadt. Zou dit kunnen?
    ANWB raadde me aan om de accu door de wegenwacht te laten testen, moet ik toch maar eens laten doen.
     
  12. Als je accu met een lader niet op 12,75 volt krijgt zal hij stuk zijn even laten testen.
     
  13. Heb je hem aangesloten gehouden wanneer je druppellader gebruikt. Dan laat hij idd niet bij ivm de stroom direct door de auto verbruikt wordt.

    12.5v kan vol zijn. Ivm je losgekoppelt 12.8v hebt. Verbruik je iets dan zakt de spanning in
    Dus 12.5v zou zomaar kunnen.
    Mijn accu is ook niet veel voller als dat, althans bij me mk3. Dat was met nieuwe accu.
    Tevens agm of ebe accu is iets anders als loodaccu van voorheen. Die spanning ligt wat anders bij volle accu
    Zelf als ik hem op contact zet zakt het al naar 12.2v

    Dus als je met acculader zoals een ctek oplaad kun je het beste met los gekoppelde accu laden. Dan gaat alle energie naar de accu.
     
  14. Kun je bij een hybride auto uberhaupt de reguliere accu wel opladen meet een lader als je hem niet afkoppeld? Ik bedoel gaat daar de hybride batterij niet stuk van?
     
  15. dat ligt idd aan de DCDC omvormer.
    bij een ev heb je er 1 die 400volt dc omzet naar 12v dc. daar kan je de 12volt wel bijladen maar je zou nooit de 400volt echt bij laden.
    sterker nog voor software update hang je juist een acculader aan om te updaten. echter dat is er vaak 1 van 20A. een ctek druppellader doet vaak 3.5 tot 7A maximaal laden.
    tevens moet je hem ook instellen op de juiste type accu.
    ctek kun je instellen dacht ik op normaal en op AGM accu. dit omdat elk een andere laad curve heeft om opgeladen te worden. lood accu is 13.5v voldoende voor agm moet je hogere voeding hebben om te kunnen opladen
    ivm de lage stroom 3.5A is de lader ook deel de auto voorzien van stroom.
    dit is het zelfde als je gsm gebruiken terwijl aan de voeding zit. maar wel navi of dergelijks gebruikt. dan kan je accu ondanks alles toch leeg raken, alleen gebeurt het minder snel.

    maar goed het is gissen welke lader is gebruikt.
    tevens zelf had ik vandaag ook dat ik me auto starte na vrijdagmiddag, en gaf direct aan dat sync3 niet op start ivm accu spanning te laag werd.
    terwijl donderdag toch nog 150km heb gereden en vrijdag 2x 12km voor werk-woonverkeer.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  16. Heb gisteren een vraagje over de Hybridemeter waarschijnlijk onder het verkeerde topic gezet, sorry!!
    Hieronder dan mijn vraag, nog steeds in het kader van de problemen die ik heb met het uitvallen van de airco door accuproblemen.
    De accu zelf is door een onafhankelijk bedrijf getest en goed bevonden.
    Hier dan de vraag:
    Rij een Focus MHEV (mild hybrid) met digitaal dashboard.
    Als ik de auto uit laat rollen slaat de hybridemeter naar links uit ten teken dat de energie van het op de motor afremmen op dat moment omgezet wordt in electriciteit, precies zoals het hoort.
    Op het moment dat ik ga remmen om uiteindelijk tot stilstand te komen gaat de hybridemeter meteen terug naar het midden dus wordt er op dat moment blijkbaar geen energie meer omgezet.
    Ik heb echter wel het idee dat ook de remenergie omgezet zou moeten worden, zo staat het in de folders omschreven, maar ik zie dit niet gebeuren.
    Dit gebeurt ook niet als ik in druk verkeer moet bijremmen of bij andere acties waarbij geremd moet worden.
    Hopelijk zijn er lezers die ook een hybridemeter in hun auto hebben en mij willen berichten of het bij hun wel aangegeven wordt of dat alleen bij het "uitzeilen" de meter naar links uitslaat.
    Vraag dit omdat ik grote (oplaad) problemen met de accu heb.
    Bij voorbaat bedankt.
    Groetjes, Piet
     
  17. Hoi Piet,

    Nogmaals.
    Bij mij geeft de hybrideMeter ook bij het zelf afremmen aan.
     
  18. Gisteren hetzelfde probleem; Ik wilde de auto op afstand starten en kreeg toen in de APP de melding dat de auto in "deep sleep modes" stond om de accu te sparen.
    Toen ik instapte en hem startte en ging rijden merkte ik dat de airco niet meer werkte.
    Thuis aangekomen de auto aan de acculader gehangen en de hele nacht eraan laten hangen. De volgende morgen was (volgens de acculader) de accu nog maar voor 75% vol.
    Auto gestart en naar de zaak gereden (slechts 7 km). Eigenlijk niet op gelet of de airco het weer deed want het was smorgens vrij fris. Wel staat nog steeds de melding over "deep sleep modes" in de app en werkt geen enkele functie op de app.
    Morgen heb ik een rit van 55 km en zondag weer terug. Eens kijken wat er dan gebeurd anders maandag naar de dealer.
    PS. mijn auto is van januari 2023 en 7000 km op de teller
     
  19. Ik heb precies het zelfde als wat jij hebt. Zelfs als ik een stuk van 200km heb gereden dan lijkt hij het weer te doen, maar na verloop van tijd komt het probleem dus toch weer opdagen.
    komende week ook maar weer de dealer bellen.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  20. Kijk maar eens op het Engelse Puma forum (Battery problem update - Ford Puma Forum (pumaforums.co.uk)).
    Veel problemen worden daar gemeld. Helaas is er geen 'smoking gun' wat betreft de oplossing. Bij sommigen was de oplossing de 12v ROMBAT accu(Roemeens) te vervangen door een echt merk accu, bij sommigen d.m.v een software update. Vaak de opmerking van Ford dat wanneer je korte afstanden rijdt, de auto niet geschikt voor je is. :think::shock:. Normaal krijg je de Deep Sleep melding na 14 dgn stilstaan. Dan pas gaat oa het modem uit. Ik ga in de winter een maand op vakantie en ben er dan ook niet gerust op dat ik zonder problemen P3 op Schiphol kan verlaten....
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina