1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Afremmen bij hybrid camers

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Koosje, 12 mei 2022.

  1. Laatste paar kmh, onder de 20a30kmh dan gebruik je rempedaal pas.

    Retarder is idd anders. Dan sluit of een klep in de uitlaattraject zelf. Of kleppen blijven dicht.
    Dan rem je af door juist compressie van de motor. Dat is er altijd, ook bij lage toeren. Dus kunnen wielen blokkeren
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  2. Ik had het niet over een retarder, maar over een motorrem dat zijn 2 heel verschillende systemen.

    maar hoe dan ook als een generator teveel energie onttrekt aan de motor/aandrijflijn is het blokkeren van de aandrijflijn mogelijk als er niet door de systemen in gegrepen wordt
     
  3. Dat klopt maar dat zal geen enkele hybride en/of EV doen en een mild hybrid al helemaal niet.
    Dat wordt door de systemen altijd voorkomen en het regeneratief remvermogen is hij een hybride simpelweg vrij laag. Daar is echt wel over nagedacht, hybrides zij natuurlijk ook niets nieuws als je ziet dat bijvoorbeeld Toyota er al meer dan 20 jaar mee op de markt is.
     
  4. Je kan er allemaal hypothetische situaties bij gaan halen waarin je gelijk hebt, maar die zijn allemaal niet van toepassing op de Focus Mk4 in kwestie. In zo'n auto is blokkeren van de wielen door regeneratie niet aan de orde, de topic starter hoeft dus nergens bang voor te zijn (of gemaakt te worden).
     
    meeder vindt dit leuk.
  5. In de settings van de auto kun je de vertraging regelen. Van inderdaad meteen behoorlijk hard afremmen tot redelijk normaal.

    Kwestie van een beetje spelen met de settings en wat je zelf het fijnste vindt.

    In mijn huidige Kuga Plug-In is het zelfs een sport geworden om zoveel mogelijk te regenereren.......

    Overigens is het feit dat een Mild-Hybrid zou blokkeren en onbestuurbaar worden een broodje aap verhaal. Nog nooit gehad onder welke weer omstandigheid dan ook.
     
    meeder vindt dit leuk.
  6. De Kuga PHEV is dan natuurlijk ook geen mild hybrid maar zelfs die zal nooit blokkeren door het regenereren.
     
  7. Tesla en een Focus MK4 Mild Hybrid… hoe groot wil je de verschillen hebben? Nogmaals bij de Focus MK4 MHEV is het regeneratief afremmen niet in te stellen. Ook niet nodig.


    Bij de MK4 MHEV heb je de rem ook niet nodig bij 20-30km/u. Hij remt bijv. in de 1e versnelling af tot 8km/u en laadt tot dan toe nog steeds bij.


    Kuga PHEV of Focus MHEV zijn 2 hele verschillende systemen. Bij de Focus kun je de mate regeneratie niet afstellen.
     
    jaapd, gerardTDCI en meeder vinden dit leuk.
  8. klopt ev en mhev zijn heel verschillend.
    focus mhev is als ik het goed had, 48volt dynamo gemonteerd, dit als hulp in versnellen en afremmen. deze zit direct op de motor en zal altijd de motor voor lopen, alleen wordt het geholpen om het makkelijker te maken.
    ev is direct zonder koppeling of dergelijk verbonden met wielen

    dat mhev tot 1ste versnelling bij lage snelheid nog deels af kan remmen is ivm de krachtoverbrenging aan past bij schakelen. dan levert de motor meeste weerstand bij het uitrollen. perfect voor de bergen
    ev is constant 1 verhouding. die remt ook af tot 0kmh alleen hoe dichter je bij komt hoe minder sterk hij afremt. dan rem je iets bij om juiste plek tot stilstand te komen.

    maar of je nu phev, mhev, ev hebt, bij volle accu werkt regeneratief remmen niet meer. het opgewekte stroom kan namelijk nergens meer opgeslagen worden
     
    meeder vindt dit leuk.
  9. Het systeem stopt met bijladen als de accu vol zit, maar het is echt niet zo dat wanneer de accu vol zit dat de auto niet meer zo sterk vertraagd bij gas los.
     
  10. Vol is waarschijnlijk ook niet echt vol.
    Ik weet niet wat Ford doet maar er zijn andere hybrides waarbij leeg en vol respectievelijk 40 en 80% zijn.
     
  11. 12v batterij is idd 40 tot 80% vaak. Als die tegen de 100% aan komt is de smart dynamo al niet meer aan het bijladen.
    Dit is ook een loodaccu.

    Alle ev systemen van mhev phev en ev.
    Zijn allemaal lithium basis in het algemeen.
    48v lithium, als de cellen het maximale voltage hebben dan kan er geen energie meer in, of je beschadigd batterij.

    Bij 100% volle lithium accu kan bij regeneren de opgewekte stroom dus nergens heen. Die rede wordt regeneren uitgezet. Je remt dan af op de brandstofmotor als mogelijk is. Of bij ev rem je af op rolweerstand.
    Daarom wordt het afgeraden om 100% te laden. 90% wordt het dan vaak op ingesteld.

    De keer dat ik ver moest rijden en op 100% had staan. Dan voel je direct dat wagen minder sterk afremt. Pas als de accu soc gezakt is, werkt het weer. Want dan kan de stroom terug de accu in.
     
  12. Ik heb het hier juist over de lithium batterij. Bij een hybride wordt er veel vaker geladen en ontladen dan bij een EV dus ze gebruiken vaak een groter deel van de batterij niet om te zorgen dat de levensduur langer is.
    En 12V lood accu wil je juist altijd zo vol mogelijk hebben.
    En lithium batterij blijft het langste goed als je normaal tussen de 20 en 80% blijft. Helemaal vol is niet goed en helemaal leeg ook niet.
     
  13. Bij mijn Optima is de HEV accu max 75% vol en gaat de motor bij 40% weer aan. Alleen als ik door de stad rij/30km zone wil hij nog wel eens tot 30% gaan.
     
  14. Kia doet het dus op een vergelijkbare manier als Toyota.
     
  15. Komt ook omdat bij hybdride de brandstofmotor kan laten lopen om tussen tijd bij te laden. Dat maakt het ook makkelijker.

    Denk dat hybride net zo vaak ontladen wordt als ev alleen hybride kan ook opgeladen worden tuusendoor de brandstofmotor.
     
  16. ben mbt deze oplossing ( mild hybride ) wel benieuwd of deze accu ook wordt opogeladen door de motor als deze gewoon rijdt ( en dus niet afremt ).
    Zo van : als ik een paar keer optrek met dus ondersteuning en dat accuutje is leeg, wordt deze dan weer opgeladen door de motor, of wordt deze accu alleen opgeladen door weer af te remmen ?
     
  17. Hij zal ook bijgeladen kunnen worden tijdens het rijden. De ISG is 48V en die zorgt via de combinatie van de 48V batterij en DC-DC converter voor het 12V boordnet.
     
  18. Nou, volgens mij laadt onze accu alleen bij het afremmen op de motor op.
     

Deel Deze Pagina