1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Bizar weinig olie aanwezig zonder melding…

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Steffanito, 3 mei 2022.

  1. Hi all,

    mij heb vandaag mijn olie voor t eerst ververst. Was een gezeik want de carterplug was door een beunhaas vastgedraaid. Maar t is gelukt.

    Ik had sinds enkele maanden een korte tik bij starten. Dit was waarschijnlijk de kleppenstoters waar de olie uit gelopen was…
    Dus ik had al eerder ff een halve liter olie bijgevuld…

    Bij het legen van t blok heb ik de rest van die goedkope Action olie er even doorheen gespoeld als t ware.

    Nu komt t… totaal is er INCLUSIEF die goedkope olie (1l) slechts 3,4 liter uit het blok gekomen! Dat betekent dat ik tot twee weken terug met 2,4 liter ongeveer heb gereden!!
    Hoe kan t dat ik geen oliedruk lampje heb gezien?!

    Het is wel zo dat die tik erin kwam en ik de laatste weken na een lange rit rook dat de motor dusdanig heet was dat hij naar verbrande koelvloeistof/olie rook. Een keer zelfs de fan aansloeg na parkeren. heb toen koelvloeistof gecheckt en gevuld en kwam op dit idee om olie te vervangen maar toch wel heel bizar dat ik nergens melding kreeg.

    Ik heb nu 4,25l erin gegooid (filter eerst gevuld), dat is toch net iets meer dan opgave (4,1). Kan dat kwaad denken jullie?

    En wanneer geeft oliedruk sensor normaal melding?!
     
  2. Zolang de oliepomp in de olie zit heb je druk het is geen niveau sensor.
     
  3. idd niet alle motoren hebben olie niveau sensor. enkele hebben zelfs oliekwaliteitsensor, bij sterke vervuiling eerder melding van ververs olie.
    oliedruksensor werkt op druk. Maar lucht is ook samendrukbaar.
    bij halve bak olie aanzuigen met lucht, krijg je schuimige olie. Kennelijk voldoende voor oliedruksenosr om te registreren dat druk ok is.
    eerder gezien dat 0.75l olie uitkwam terwijl 3.25 in moest. Dit ook zonder melding.
    Het is ook zo dat je altijd geregeld keer olie moet peilen. Kan zelf zomaar zijn dat het in manual staat om 1000km keer peilen. Vooral als je net auto hebt is het van belang dat je een idee hebt wat verbruik is zodat je op tijd weer olie kan bijvullen.

    opgave van 4.1l kan zijn dat die vullen is zonder filter. dat beetje kan meet afwijking zijn. gaat om dat het op max staat en dat je met peilen optijd weer olie bij doet als het moet
     
    Steffanito vindt dit leuk.
  4. Dit type motor heeft (zoals de meeste Ford benzinemotoren) geen hydraulische klepstoters maar vaste klepstoters. De olie kan dus niet uit de klepstoters lopen waardoor deze gaan tikken.

    De klepspeling dient elke 160.000 KM of 10 Jaar (wat het eerste voorkomt) te worden gecontroleerd en indien nodig te worden afgesteld. Omdat voor het afstellen (vervangen van de betreffende klepstoter) de nokkenassen moeten worden uitgebouwd is dit dezelfde termijn als vervanging van de distributieriem.


    Zorgelijk is dat er zo weinig olie in de motor heeft gezeten. Indien er geen uitwendige olielekkage zichtbaar is betekent dit dat er sprake is van olieverbruik. Ford schrijft voor dat dit type motor maximaal 0,5 Liter olie per 1000 KM mag verbruiken Wat natuurlijk al behoorlijk hoog is). In dit geval is het aan te raden om eerst te bepalen hoeveel olie er wordt verbruikt en indien dit inderdaad zeer hoog is te onderzoeken wat de oorzaak hiervan is.
     
    Steffanito vindt dit leuk.
  5. 4.1 is met filter, 3.75 is zonder. Dus er zit echt iets meer in. Zag op kroon-oil wel dat de totale capaciteit 4,7l is dus..

    Idd olie peilen heb ik geprobeerd maar die peilstok is een drama of er zit olie in het kanaal… want zelfs met veel te weinig olie zat het hele meetstukje onder de olie. Totaal geen ‘niveau’ te zien.. vet vervelend.
     
  6. 0,5 per 5000km is idd best veel.
    Ik zag wel wat olie hangen maar geen vlek in de kap ofzo. Als hij olie verbruikt zou ik wellicht ook zien/ruiken bij de uitlaat toch?
    Als ik dus niet goed kan peilen ben ik blind voor t verbruik enzo. Misschien dat de oprit net wat afloopt en dit verschil maakt.. ga eens proberen een nacht helemaal horizontaal. Of in de parkeergarage na een uurtje winkelen.

    ik heb wat foto’s gemaakt van hoe ‘nat’ het onder t blok was. Hoe voegen we afbeeldingen toe? Alleen links?! :frusty:
     
  7. Op het moment dat je het kan zien bij de uitlaat is er vaak al sprake van een behoorlijk olieverbruik. Het hoeft niet altijd direct zichtbaar te zijn, ik zou voor nu de olie op het juiste peil zetten en regelmatig controleren of er verbruik is. Daarbij ook de kilometers bijhouden en de hoeveelheid die je bijvult. Zo krijg je in ieder geval een beeld van je olieverbruik.
    Peilen doe je inderdaad het beste op een vlakke ondergrond. Ik zelf doe het meestal als de auto ongeveer een 10-15min na een rit heeft stil gestaan.

    Afbeeldingen toevoegen kan door lid of donateur te worden (gaat dan rechtstreeks via het forum) of via een hostingwebsite. Je uploadt dan je foto's en de links kan je dan via de button in je bericht toevoegen.
     
  8. Zonder het forum door te spitten, over welke
    motor hebben we het?
     
  9. 1.6 ecoboost 2012 als het goed is. Die werd in ieder geval vermeld in het voorsteltopic
     
  10. Bij mijn 1.6 ecoboost was precies 4 liter goed. Bronnen geven 4,05 aan.
     
  11. Ah 1.6ecoboost. Pff durf het zo niet uit me hoofd te zeggen maar toen ik laatst ie ververste ging er ook 4.25l in.
    Althans had eerder 0.75 over dan liter
    Voor vakantie toen nog keer olie bijgevuld.

    0.5 op 5000km is nog binnen fabriekopgave. Dat mag namelijk 0.5 op 1000km vaak zijn.
    0.5 op 10.000km zou ik echter eerder normaal vinden
    Dat was ieder geval ongeveer mijn verbruik.
     
  12. 4,05 staat op kroonoil idd. Bij dealer nagevraagd zij gooien er 4,1l in. Totale capaciteit is 4,7 dus zal wel goed zitten.

    Ik snap alleen niet waarom de peilstok zowel met 4l als met 2,5l hetzelfde eruit ziet en eigenlijk niet af te lezen is (of flink over de max heen gaat. Die peilstok van de ecoboost is ook een stom ding…
     
  13. Ik hoor wel nogsteeds een tik bij het koud starten. Heb t idee dat deze nu zelfs wat langer aanhoudt als eerder. Ik zal eens een geluidsopname maken.
     
  14. Er zijn idd onhandige peilstokken bij. Eentje met veer principe, is leuk flexibel. Alleen aflezen ramp.
    Wat we vaak deden is schoolboard krijtje erop om het zo zichtbaar te maken.
    Was alleen als we twijfelde bij het bijvullen.
    Na oliewissel ging gewoon via de meter en dan even peilen.
     
    meeder vindt dit leuk.
  15. Ik peil om de ca/ 2 weken altijd de olie van mijn oude FoFo 2 uit 2007 met 1,6i Ti VCT motor! Niet dat hij nou veel olie gebruikt, eigenlijk helemaal niet (net zoals mijn vorige FoFo 1 1,6i 16V SE motor overigens), maar dit is essentieel om een dure reparatie en/of motorschade te voorkomen, want met te weinig of zelfs zonder (tot het motorolie (lees oliedruk) lampje gaat branden) heeft onherroepelijk altijd één of andere motorschade tot gevolg! Misschien niet altijd dat direct de motor moet worden vervangen, maar bijvoorbeeld dat door de extra slijtage de motor veel olie gaat verbruiken en/of hij wel 100.000 km minder lang mee gaat! Ook de juiste olie is van essentieel belang in deze en olie van goede kwaliteit, dus geen goedkope olie gebruiken van één of andere winkelketen! wat zoals alle in het leven is goedkoop is helaas vaak duurkoop! Ik zou als ik een duurdere auto zou kopen altijd de auto laten keuren en de onderhoudshistorie opvragen, vaak te vinden via de VIN code op het internet of via de merkdealer! En als de aankoop keuring positief uitvalt altijd een motorcompressie laten uitvoeren, want beter ten halve gekeerd dat ten hele gedwaald met grote financiële kosten helaas!
     
    Iodokus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina