1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Olielekkage door te hoge carterdruk

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door alex, 10 feb 2022.

  1. Zoek eens een andere garage op. Zoveel werk is het niet om de brandplaatjes etc. vd verstuivers te vervangen. En hoe komen ze bij een te hoge oliedruk?
     
  2. Als jij zoveel carterdruk hebt dat die de pakkingen eruit perst dan moet je liters olie in je inlaat hebben vanuit de carter ontluchting.
     
    Marco Morello vindt dit leuk.
  3. Precies dat. Ik denk nog steeds dat je verstuivers lekken maar je garage dit niet wil toegeven omdat zij het carterdruk houden.
     
    Nofinger vindt dit leuk.
  4. #24 alex, 5 apr 2022
    Laatst bewerkt: 5 apr 2022
    Na het vervangen van de thermostaat rijd-ie toch zeker een halve tot driekwart liter per 100 km zuiniger, wat in deze dagen helemaal niet verkeerd is. Helaas moet ik wel nog eens werk gaan maken van die olielekkage; de hoeveelheid olie die lekt wisselt, maar op z'n ergst is het ongeveer een uitgelopen vlek van een kwart tot een derde 5-euro-briefje; soms ook maar gewoon een paar druppels. Oliepeil meten geeft geen dramatische verlaging aan.

    Vervelender is dat 't de laatste tijd ook in de cabine naar olie begint te ruiken. Dus toch maar eens kleppendeksel/seals vervangen. Garage zei destijds "dat-ie ook niet lekker klonk/liep", dus ik vrees dat er ook nog wat verstuiverellende aan zit te komen :(. Beetje bummer; destijds toen ik bij 360k km ofzo d'r een verstuiver naar god ging (lekte diesel ipv olie), moesten ze nog twee keer met loctite eroverheen om de boel dicht daadwerkelijk dicht te krijgen,

    Kleppendekselpakking vervangen is iets wat me voor zelf doen net iets te hooggegrpen lijkt (zou 't graag doen maar wel met een reserveauto ernaast :D). Hoewel de seals vervangen niet het duurste zou moeten zijn, vrees ik nog wel wat issues met een of meerdere verstuivers. Mocht het daar op uitdraaien: Is verstuivers vervangen iets wat je ook bij een 'universeelgarage' kunt doen (omgeving dordrecht/rotterdam), of moet je daarvoor echt bij een ford-garage terecht (cq: maakt het qua prijs/uurloon niet zo gek veel uit?)
     
  5. als ik het kan kan moet een "universeel" garage het ook kunnen, het is niet echt een heel spannende ingreep, ten minste dat vind ik.
     
  6. #26 alex, 5 apr 2022
    Laatst bewerkt: 5 apr 2022
    Ik bedoel meer dat d'r voor evt. nieuwe verstuivers nog wat ford-specifieke settings moeten worden 'ingetraind' enzo. Begrijp dat het voor een beetje monteur prima te doen is (behoudens natuurlijk ellende als "verstuiver nummer x zit vast", maar dan ben je sowieso de pineut). Zoek eigenlijk gewoon een garage die geen voorgeschreven fantasiebedrag rekent voor twee uur werk.


    Zeg maar, een garage met dit soort lui:



    (en ik heb d'r wel aan gedacht om 'm naar portugal ofzo te rijden :D )
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  7. Eerlijk heb niet alles gelezen, maar zelf ken ik deze motor vanuit peugeot (1.6hdi)
    hoge carterdruk is zo makkelijk te zeggen als je niks meet.
    verstuiver monteren met loctite?? bedoel je niet met vloeibare pakking? verstuiver zit nooit met loctite vast

    Motor staat bekend dat hij olie lekt/zweet. zolang er geen druppels of plasjes komen is het mee te leven

    kleppendekselpakking vervangen is net de vraag welke. Je hebt een rubbere pakking op de zwarte onderdeel, deze lekt eigenlijk nooit echt olie.
    daaronder de komplete plaat zitten de nokkenassen aan vast, distributieriem moet dan ook los. dit is veel werk logisch wijs, ga uit dat ze de andere pakking willen vervangen
    Ja als alles meezit kan je brandplaatjes met alle pakkingen snel vervangen, alleen wil je het goed doen kost het tijd.
    tapeinden moeten eruit, ivm deze met vloeibare pakking terug gemonteerd moeten worden. hierlangs kan hij ook olie lekken.
    tapeinden willen wel eens afbreken, heb meegemaakt dat ik een moer op moest lassen om hem er nog uit te krijgen.

    verstuiver vervangen is alleen met juiste software te doen. Je moet een code die op de verstuiver is namelijk invoeren in de computer. zo weet de computer hoe hij de verstuiver aan moet sturen
     
  8. Je zou ook een keer een goede motorflush kunnen proberen.
    Als je geluk hebt verbeterd dit je compressie ook
     

Deel Deze Pagina