1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Investering/waarde behoud

Discussie in 'Algemeen' gestart door PVoorn, 6 mrt 2022.

  1. Hi leden,

    Ik heb een zeer bijzondere vraag voor de echte kenners.

    Het lijkt er op dat een Mk2 ST een auto is die zijn waarde goed behoud en op den duur weer zal stijgen. Klopt dat?

    Ik heb namelijk bijna 22 jaar een prachtige Opel kadett gsi champion in bezit. Deze houdt ik in uitmuntende en originele staat en is daarom steeds verder in waarde aan het stijgen.
    Echter is het plezier in de Opels geheel verdwenen. Klaarblijkelijk na de aankoop van onze eerste Ford. Onze focus station titanium van 2012 is zo'n fijne auto dat ik geen plezier in de oude Opels meer heb. 2 maanden geleden mijn project kadett gsi champion 16v verkocht en nu serieus overwegen mijn perfecte gsi ook te verkopen.

    Er moet natuurlijk speelgoed voor terug komen maar dan een jongere auto die ik ook dagelijks nog eens mee kan pakken als de vrouw de focus nodig heeft.
     
  2. Zeker weten doe ik het natuurlijk niet maar ik betwijfel of een MK2 ST, nu komt het en ik hoop niet dat ik bezitters van deze uitvoering tegen de schenen schop, bijzonder genoeg is om echt in waarde te stijgen.

    Persoonlijk zou ik op zoek gaan naar een mooi exemplaar van de MK2 RS. Deze zijn nu al behoorlijk waarde vast en de verwachting is dat ze in waarde gaan toenemen. Het aantal geproduceerde RS’en ligt ook beduidend lager dan bij de ST.
     
    hoomer vindt dit leuk.
  3. ben het wel met joost z'n verhaal eens, is net even iets exclusiever dan een "ST" Dan wel idd voor de rs1 of rs2 gaan aangezien de rs3 massaal geproduceerd is tov de mk1 & mk2 ;)
     
    Iodokus vindt dit leuk.
  4. Een onvertrapte, originele mk2 ST wordt sowieso al lastig aan te komen. De meesten zijn aangepakt of te versleten om in waarde te kunnen stijgen. Je zou inderdaad eerder naar een RS kunnen kijken. En dan maakt de generatie niet eens zo gek veel uit. Zowel de MK1 RS en MK3 RS zijn ook auto's die naar mijn weten hun waarde vasthouden. Zolang het maar een origineel exemplaar is.
     
  5. Klopt inderdaad, ze zijn redelijk waardevast. Alleen stijgen in waarde gaan ze echt niet doen, daarvoor zijn ze echt niet speciaal genoeg
    Groeten van een ST rijder ;)

    Mocht het budget het toelaten dan zou ik gaan voor een rs1 of een rs2 gaan, die worden alleen maar duurder. Een auto als investering kopen is een beetje geldverspilling paar uitzonderingen daargelaten dan..
    Een 'hot hatch' koop je toch om meee te rijden en te genieten ipv ergens in een garage te stallen.
     
    hoomer vindt dit leuk.
  6. een originele NL MK2 ST facelift zonder aanpassingen en met weinig km op de teller kan qua aanschafprijs wel eens tegenvallen maar of die veel meer waard worden als je er ook regelmatig mee rijdt denk ik niet.
    een MK1 RS zie je wel in prijs stijgen maar worden origineel ook steeds moeilijker aan te komen.
    een MK2 RS 500 (weinig van gemaakt) zie je ook nog niet echt in waarde stijgen, ze behouden hun waarde op het moment wel.
    een "gewone" MK2 RS is vaak "wat de gek ervoor geeft" je ziet ze te koop staan vanaf 23K tot 29K
     
  7. Misschien een gekke gedachte maar als je een "gepimpte" versie koopt en die weer terugbrengt naar origineel, wat doet dat met de waarde?
     
  8. Ligt er natuurlijk aan wat er aan gedaan is door het "pimpen", maar kan me voorstellen dat het geld om 'm origineel te maken het niet waard is.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Goed punt, externe onderdelen kun je weer verkopen, wellicht wat motoronderdelen ook maar goed, was een brainfart :lol:
     
  10. Ik zou helemaal geen auto kopen als investering. Tenzij het een echte exoot is. Maar zeker geen Ford Focus.
    Over 10 jaar kan je niet eens meer met je benzine auto over de weg.
     
  11. Dat dus. Voertuigen zijn een slechte investering. De uitschieters (zoals meer dan een half miljoen dollar voor een bijzondere Skyline uitvoering ) klinken mooi, maar zijn niet voor jan met de pet weggelegd.
    Je moet een 'investeringsauto' auto dan ook niet als daily gaan gebruiken om hem enigsinds waardevast te houden en je zal hem in top conditie moeten houden + binnen stallen.
    En hij zal z'n geld pas opleveren bij verkoop en dan moet je geduld + een liefhebber hebben die gek genoeg is een hoger bedrag te betalen dan marktcomfort.
     
  12. dat zal wel meevallen denk ik Jack, of de regering moet elektrische auto's uit gaan delen :D

    marktcomfort bestaat in dit geval niet, de waarde wordt bepaald door degene die het bedrag neerlegt.
    staat geloof ik al jaren een Sierra Cosworth te koop bij Mebu voor bijna 30K, zo lang niemand het bedrag er voor neerlegt is die het dus niet waard.
     
    Dennis182 vindt dit leuk.
  13. Mensen, dank voor alle reacties.
    Begrijp me goed, ik koop geen auto als investering maar ik ben aan het kijken wat interessant genoeg is om mijn Kadett mee te vervangen.
    Ik snap dat de RS exclusiever is dan de ST maar daar is de aanschafprijs dan ook naar.
    Ik heb gewoonweg geen RS budget van gemiddeld 25K.

    Hetzelfde geldt ook voor mijn Kadett, ook dat is geen hele exclusieve auto maar best een leuke liefhebbers auto en uiteraard, de auto is waard wat de gek er voor geeft.

    Het is vooral gevoelsmatig, een auto die kleine beetjes meer waard wordt tegenover een auto die met iedere km minder waard wordt (afschrijving)
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  14. Geduld is het probleem niet, mijn GSi heb ik tenslotte al 22jaar
     
    Dennis182 en gerardTDCI vinden dit leuk.
  15. Een driedeurs oranje ST mk2 zal het meestal wel goed doen qua waarde denk ik. Een vijfcilinder was, en is, in dat segment niet vanzelfsprekend.
     
  16. een driedeurs facelift in het zilvergrijs zijn een stuk unieker ;)
     
  17. Als je een wagen wil waar je het minst op verliest moet je een RS kopen, en er zo min mogelijk mee rijden.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  18. Nou ik denk dat je over 10 jaar gewoon over de weg kan met je brandstof moter gedreven auto of motor. Misschien nieuwe regels, maar geen verbod

    Verstuurd vanaf mijn SM-A526B met Tapatalk
     
    Berrychello vindt dit leuk.
  19. Misschien unieker, maar zou ie daarmee ook meer waard zijn? Een Focus mk1 RS hoort bijvoorbeeld ook blauw te zijn, en een mk2 RS groen :) Ik denk dat die kleuren het qua waarde ook net ff beter doen.
     
  20. unieker is hogere waarde toch?
    een MK1 RS is alleen maar in het blauw geleverd ;)
    de waarde van een MK2 RS wordt veel minder bepaald door de kleur omdat daar niet 1 kleur er uit springt, zie hier:
    Aantal Ford Focus 2.5 RS in Nederland | Focusclub.nl

    maar dat die MK2 RS groen hoort te zijn, ben ik met je eens :rock:
     

Deel Deze Pagina