1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Distributieriem vervangen mk2 fase 1 1.6 Duratec

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door bajaka, 17 feb 2022.

  1. Je kan die bouten ook gewoon hergebruiken. Zoals @R.Zwiers al aangaf zijn het geen rekbouten. En als je het echt op zeker wil spelen, bestel dan die bouten bij de dealer (iets wat ik sowieso zou doen als ik bouten voor de auto nodig zou hebben).
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  2. Wat Marco zegt. Zeker met die krukas bout ook. Ff langs de dealer gaan. Want zit verschil in lengtes.
     
  3. Als ik me niet vergis is de krusasbout standaard meegeleverd in de distributiesets die ik heb gezien (van bijvoorbeeld Gates of Bosch). Omdat er inderdaad verschillende lengtes bestaan zijn er drie meegeleverd, en met een schuifmaat in de krukas zou je de juiste moeten kunnen bepalen. Ik gok dat deze overigens ook gewoon dezelfde zou moeten zijn als de bout die je eruit haalt (mits de vorige sleutelaar het goed heeft gedaan).

    Zie stap 13 onder 'Installation' bij deze link: http://replace-timing-belt.com/how-to-replace-timing-belt-on-ford-focus-1-6i-2007-2011_/.
     
  4. Ik zie t. Das wel luxe 2 bouten er bij. Ik had destijds de korte nodig. Je hoeft niks te meten met een schijfmaat. Gewoon de oude naast je nieuwe houden. Zie je direct welke t moet zijn. De ene is namelijk echt een heel stuk langer. Die vergissing kan eigenlijk niet gemaakt worden
     
  5. Ik heb hier toevallig een dayco set liggen voor een 1.25 zetec uit een 2009 fiesta en daar zit alles in, 2 verschillende krukas bouten, nokkenas bouten, spanner bouten. Wellicht dat ze dit ook leveren voor de focus.
     
  6. Inmiddels zijn we een paar weken verder en overweeg ik nog steeds serieus om zelf een poging te gaan doen. Ik heb nog een paar openstaande vragen waar jullie me misschien mee kunnen helpen:
    1. Als je de motor hebt geblokkeerd middels het vliegwiel (met zo'n blokkeertool op de plek van de startmotor), kun je dan zonder verder iets vast te zetten de krukasbout weer vast zetten? M.a.w. is die tool sterk genoeg om die kracht allemaal over te nemen? In het Haynes boek houden ze ook de krukaspoelie zelf nog vast om draaien te voorkomen, maar ik snap niet zo goed waarom.
    2. Wat is de beste tool om de elastische multiriemen er weer op te krijgen? Eerder werd er verwezen naar een 'goedkope tool van BGS', maar dat kunnen er nog meerdere zijn. De simpelste/kleinste tool die ik vind is de 'stretch belt mate' (zie video), maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
    3. Als ik klaar ben wil ik ook de koelvloeistof vervangen. Is het verstandig ook te flushen met water? En zo ja, kan dit met kraanwater of moet dit demi-water zijn? Wat is de beste manier om het systeem te ontluchten? Ik heb geen compressor om bijvoorbeeld op de expansietank te zetten.
    (3) Keilrippenriemen-Werkzeug-Satz, UNIVERSAL ยท Art.-Nr. 43411 - YouTube
     
  7. Heb niet hele verhaal gelezen, maar heb zelf me riem vervangen van me 1.6ecoboost. Zover ik toen zag was het vervangen nagenoeg gelijk aan de 1.6 van jouw.

    1.
    Zelf heb ik wel de krukasblokeertool besteld, maar niet gebruikt. Mijn tdp tool die je in achterblik schroeft heb ik gebruikt. Terecht zegt jw dat deze niet sterk is en ten strenge wordt afgeraden. Echter dit samen met krukasblokeertool bij vliegwiel zijn dus sterk zat.
    Krukaspoelie wordt mogelijk vastgehouden. Puur ivm daar bdp sensor zit. En deze kan verdraaien met vastzetten. Al zit er wel vaak wel spiebaan die het tegen houdt.

    2.zolang het maar goed vastgehouden wordt en dan krukas draaien om hem er zo op te trekken. Zelf had ik een spanrol dus geen rekriem.

    3.
    Zelf systeem gevuld met kvs en boven max gezet. Paarkeer in alle slangen knijpen en als je ontluchtingsventiel zit open zetten.
    Daarna warm gedraaid. Systeem afvullen op max en dan dop erop. Stuk rijden, niveau checken. En als motor koud is pas bijvullen indien nodig.
    Warme motor zorgt voor overdruk in systeem.
    Bij mij is het allemaal goed gegaan. Maar dacht dat er officieel vacuumsysteem is om alles vacuum te zuigen en dan pas te vullen
     

Deel Deze Pagina