1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Remvloeistof lekken - Koppelingspedaal

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Bas van Venrooij, 29 jan 2022.

  1. Focus MK3-2011 diesel 1.6

    Sinds een paar weken had ik last van het koppelingspedaal dat bleef hangen (als hij een tijdje stil gestaan had). Vervolgens kreeg ik tijdens een rit de melding remvloeistof laag, service NU. Ik naar de garage en daar was de lekkage zichtbaar op de plek waar de leiding het blok in gaat.
    Schoongemaakt en aangedraaid maar heeft niets geholpen. De garage wilt nu die leiding vervangen maar ik heb zo mijn twijfels of het koppelingspedaal probleem dan is opgelost.

    Vrij recent is daar het vliegwiel en de koppelingsplaten vervangen maar niet de hydraulische pomp in de bak(daar kwam ik achter). De garage zei als dat het probleem is is dat garantiewerk, ik blij. Nu zegt hij dat het dat niet is maar alleen de leiding er naar toe. Heb het idee dat hij geen zin heeft om weer die bak eraf te halen.

    Ik merk met optrekken ook dat hij wat slipt. Wat denken jullie?
    Groet Bas
     
  2. koppelingcilinder lek, beetje knullig dat ze die niet mee hebben vervangen.
     
  3. koppeling druklager bedoel je denk ik? Wel apart dat die niet is meegenomen, zit meestal in een set met koppeling en drukgroep. Anders los kost die misschien 50.- Maar zit er nog wel een o ring op de slang/buis die je versnellingsbak in gaat? Of is de oring misschien stuk. Zal eerst dat eens bekijken en eventueel een nieuw oringetje op zetten. kost een paar cent. Als die lekt bij de aansluiting lijkt mij dat eerder het geval.
     
    Bas van Venrooij vindt dit leuk.
  4. Vond ik dus ook! Scheelt uren werk om die bak open te maken
     
  5. Dat zou kunnen! Hij heeft nu een nieuwe besteld. Maar zou dit ook de problemen met het koppelingspedaal kunnen geven? Of zit het probleem dan altijd in de bak? Druklager inderdaad
     
  6. Als je pedaal echt blijft hangen dan kan het je veer zijn die in je cabine zit die je pedaal weer omhoog trekt. Misschien gebroken of uitgerekt.
    Maar als je druk kwijt raakt omdat je olie d'r uit perst, zuigt die voor de verloren olie vaak weer lucht terug bij koppeling los. Dan verlies je goede werking van je koppeling.

    Versnellingsbak zelf zou je geen probleem mee hebben.
     
    Bas van Venrooij vindt dit leuk.
  7. Dank! Het gekke is dat hij even blijft hangen als hij een tijd heeft stil gestaan. Vervolgens doe ik hem 1 a 2 keer omhoog met mijn voet en dan doet hij het weer perfect, tijdens rijden daar geen last van.
     
  8. Dan klinkt t mij meer dat als die stil staat er olie uit lekt idd. Dan zakt je pedaal weg. Als je hem dan omhoog haalt en paar keer pompt zal de olie druk in de leiding wel weer genoeg zijn voor goede werking.

    Zal eerst maar eens dat o ringtje op de leiding waar die het druk lager in gaat controleren. Of controleren dat die er wel goed in zit. Dat t clipje de leiding vast houd.
     
    Bas van Venrooij vindt dit leuk.
  9. Lijkt me ook de beste weg! Woensdag kan ik hem brengen en gaat hij eerst dat ringetje enz vervangen. Dan even kijken of t is opgelost. Merci voor het meedenken
     
  10. Geen probleem. Laat maar horen of dat t nou was. Of toch wat anders
     
    Bas van Venrooij vindt dit leuk.
  11. Beginnend kaoptgaand druklager vrees ik. Mijn druklager begaf et ook nadat ik een paar keer had dat het pedaal lastiger opkwam. Ik dacht dat red ik nog wel een maand to de volgende beurt dan laat ik het nakijken. Tot ik stilstond en het pedaal niets meer deed en de auto's achter mij dat niet leuk vonden omdat het verkeerslicht groen werd en ik geen kant meer op kon.ANWB gebeld, druklager dood. Dure grap was dat.
     
  12. Dat zijn geen grappige reparaties inderdaad! Ik ben er bij mij toch ook echt bang voor. Baal er van dat die garage hem toen niet heeft vervangen samen met het vliegwiel en koppelingsplaten. Super domme actie van ze maar wel garantie
     
  13. Inderdaad beejte lakse actie. Mijn koppelingsplaten zijn wel toen meteen vervangen, helaas moest een week later de distributie want dan kon niet in 1 keer vanwege tijdsgebrek bij de garage aangezien mijn uto tussendoor kwam. Uiteindelijk heeft dat alles bij elkaar me bijna een maandsalaris gekost maar hij rijdt nu weer als een zonnetje, dat is dan wel weer een voordeel.
     

Deel Deze Pagina