1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

hoe werkt de temperatuur regeling van een Ka 2010?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door wim verleijsdonk, 26 dec 2021.

  1. Ik heb een Ka 2010 met een handmatige Airco. ik kan de temparatuur niet meer verstellen van koud naar warm. de kachel blijf in welke stand dan ook alleen lauwe lucht geven.
    weet iemand de mogelijke oorzaak en of een oplossing?
     
  2. Geen idee of het kachelhuis mechanisch of elektrisch is.
    Je zou misschien ook de vraag kunnen stellen in een Fiat forum aangezien deze generatie Ford Ka niets meer is dan een Fiat 500 in een andere verpakking.
     
  3. welkom

    als je de knop van warm naar koud draait hoor je dan wel een klep open en dicht gaan?
    zo niet, dan is de kans groot dat de kabel naar de klep los is.
    kijk ook even onder de motorkap of je paravan niet vol met bladeren ligt waardoor de kachelmotor geen verse lucht krijgt
     
    meeder vindt dit leuk.
  4. Daar kom je soms compleet oerwoud tegen! Als er iets heel slecht bij gehouden wordt dan is dat het wel.

    Ontopic.

    Thermostaat(huis) kan een probleem zijn
     
  5. #5 Koen_, 26 dec 2021
    Laatst bewerkt: 26 dec 2021
    Bij de fiat 500 met handmatige airco is de bediening van de kachelklep gewoon mechanisch via een zgn bowdenkabel. Dik kans dus dat de buitenkabel óf bij de draaiknop óf bij de kachelklep losgeschoten is.
    De Ka 2010 komt in hoge mate overeen met de 500 en bij de laatste kun je het paneel van de airco eenvoudig verwijderen door het vanuit 1 hoek los te wurmen met bijv een verfspatel, het zit alleen geklemd.

    2 waarschuwingen :
    1e : doe dit niet als het vriest, dan met een föhn voorverwarmen, het plastic breekt zo af in de vorst
    2e : bij een kleine serie vroege 500’s zat het paneel niet alleen geklemd maar ook vast met een boutje onder de draaiknoppen, die knoppen kon je er dan aftrekken en het boutje losdraaien … geen idee hoe ze dat bij de Ka geconstrueerd hebben, maar een gewaarschuwd mens telt voor 2 ;)
     
  6. Bij de Ka is het andere koek! kijk maar,
     
  7. Dat ziet er idd heel anders uit, maar ik vond ook een plaatje van een Ka 2010 met een handmatige airco, die veel overeenkomsten heeft wb de draaiknoppen etc :

    2E77B2E3-1DD1-4CFD-B04B-F527E504E5B6.jpeg

    het paneel moet idd anders worden verwijderd, maar ik denk dat, gezien de vrijwel identieke draaiknoppen, ook hier de bediening mechanisch is
     
  8. thnx voor de info, ik ga het zo snel mogelijk uitzoeken. en laat het dan weten.
    dot kan vanwege tijdgebrek wel een paar daagjes duren
     
  9. thnx voor de info. blijkbaar is de aansturing electronisch de accuklem los en even later weer bevestigen zodat de electronica zich kon restten was de oplossing.
     
  10. komt vaak voor, effe de accu lossen en het FORDje is weer klaar....
     

Deel Deze Pagina