Hallo hallo. Mijn naam is roy en ben sinds 2 weken trotse eigenaar van mijn witte focus st3. Nu merk ik wel een probleem met de auto die ik tijdens mijn proefrit niet gemerkt heb. Ik heb ook al contact gehad met het bedrijf waar ik de auto gekocht heb en daar gaat hij volgende week naar terug maar ik ben toch benieuwd wat jullie denken. Het probleem is dus dat de auto af en toe het toerental niet terug regelt.... dus als ik moet afremmen en de koppeling erbij pak dan zakt hij onder de 500 toeren en slaat hij af. Ook als ik stil sta wil hij wel eens van 500 toeren naar de 1500 schieten en dan terug naar de 800 alaof de ecu merkt dat hij bijna afslaat en dan wat lucht erbij geeft. Nu is de auto al bij de garage geweest waar ik altijd kom voor een olie beurt en een nieuwe accu en hebben ze meteen de gasklep gekeken. Die was brandschoon. Ook hebben ze meteen de inlaatkleppen gekeken en die zijn wel erg vervuild zou dat de oorzaak zijn?.(schoon is natuurlijk altijd beter haha) nu vraag ik mezelf ook af of het toch ook niet de stappenmotor kan zijn. Ik ben benieuwd wat jullie denken P.s. is er ook toevallig een whatsapp groep van de focus club? Mvg roy
Drive by wire. Kortom de ST is voorzien een electronisch gaspedaal en die kunnen kuren vertonen. De door jouw beschreven problemen behoren tot het rijtje van deze kuren. Let wel het gaspedaal hoeft niet de oorzaak te zijn, maar is wel een grote kanshebber. Er zijn een aantal topics op het forum waar deze problematiek wordt beschreven. Zoek bv maar eens op drive by wire.
Ohh oke. Bedankt voor de reacties ik vraag me alleen af of er dan niet een motorlampje aan moet gaan omdat het dan wel echt een storing is lijkt me.. (bij het uitlezen konden we ook nix vinden) maar ik kan het wel meenemen. Alvast bedankt ik was daar anders nooit naar gaan kijken
In Amerika zijn 2 bekende problemen die dezelfde symptomen hebben als je nu beschrijft. - slechte massa contacten - problemen met de purge valve Misschien dat ze die kant nog op kunnen zoeken als ze niks anders vinden
Ik heb ook weer wat gekocht hoor nee maar bedankt. Ik zal het meenemen... ik ga er wel vanuit dat het bedrijf waar ik hem gekocht heb het gewoon netjes oplost. Ben nu wel benieuwd wat het is. Aangezien er ook geen storings meldingen komen
Klopt, ook een slechte kabelboom hoort daarbij. Dit zijn wel issues voor auto's die specifiek in Amerika gemaakt zijn (USDM varianten). Deze issues spelen voor zover ik weet niet bij de europeze varianten.
Inmiddels rijden er al een aantal usdm ST's in Nederland. Omdat niet vermeld staat of het een Europese auto is, wilde ik het even toevoegen
Yess is een europese ik heb het wel kunnen filmen wat hij doet.. weetniet of je hier videos kunt uploaden?
Alsof het al niet erg genoeg is.... merk ik zojuist ook dat de radio bediening (rechts op het stuur) het af en toe wel en af en toe niet doen. Dus volume harder en zachter en volgende en vorige nummer. Ook als ik volume knop voor zachter wat harder induw gaat de claxon af? Hebben hier meer mensen last van En is het gewoon slecht contact? Ik ga het trouwens zeker van de week erbij vermelden als ik de auto terug breng maar vroeg me af of het anders makkelijk zelf op te lossen is. Alvast bedankt voor de reacties
UPDATE: gister de inlaatkleppen schoon gemaakt maar helaas geen succes.... Ik kreeg nog wel gevonden dat er veel problemen waren die hetzelfde zijn als mijn probleem. Nu lees ik ook dat de PCM de boosdoener kan zijn en dat die geupdate moet worden?. ( zie link) Zou het dit kunnen zijn? Ik hoor graag wat jullie er van denken haha https://www.focusst.org/threads/new-idle-fluctuation-tsb-15-0039.36585/ Mvg roy
Kwam een paar dagen geleden deze TSB tegen op mn computer. Misschien heb je er wat aan en is eigenlijk alleen van toepassing als je foutcodes P0106 of P0236 hebt. De oplossing is, zoals je kunt zien in de pdf, om de kabelboom aan te passen. Hier is ook een filmpje van op YouTube. Ik vond in het begin mijn motor niet zo mooi stationair lopen, dus dacht ook dit probleem te hebben. Had nooit last van heftige dips in het toerental of afslaan. Zoals hierboven al is gezegd, is dit meer een probleem van USDM ST's, hoewel ik er ook over gelezen heb op het Engelse ST forum. De dealer hier wist ook helemaal niet van deze TSB en bovendien wordt hier een ander systeem gebruikt. Ik heb heel af en toe eens last van onregelmatig stationair lopen, maar dat is ook zo weer weg. De map waarop mijn auto draait (Stratified), zorgt ook ervoor dat mijn stationair toerental is verhoogd naar 1000 rpm. Misschien dat dat ook helpt in mijn geval. Het toerental is verhoogd om eventuele trillingen door de achterste motorsteun te vermijden. Grappig is ook dat mijn Cobb Accessport mijn auto registreert als een ADM auto (Australian Domestic Market) terwijl de auto hier in Europa is gebouwd. Succes
Bedankt voor het reageren. Maandag word er bij ford de pcm geupdate.. ben benieuwd of het iets doet maar ik kan het op zn minst proberen voor die 50 euro
UPDATE: vandaag telefoon gehad van ford.... was geen pcm update beschikbaar (de laatste versie stond er al op) donderdag gaan we zelf verder zoeken en het begint er toch echt sterk op te lijken dat het de welbekende wire splice is. (De kabelboom van de usdm varianten) Ook te vinden op google en youtube via: ford tsb 14s17 Mocht het dat zijn... vind ik het alsnog raar dat het ook bij deze auto is... omdat als ik hem opzoek via mijn VIN het echt duitsland aangeeft. mss dat iemand er achter kan komen of hij toch in amerika gemaakt is. dussss of hij is in amerika gemaakt en in duitsland verkocht... of ik heb net de verkeerde kabelboom haha Al met al... donderdag weten we meer en zal ik de update weer posten Fijne week allemaal
Het lijkt me sterk dat het hier om een USA model gaat, die zijn redelijk makkelijk te herkennen, o.a: -Mijlenteller (maar is natuurlijk te verwisselen) -Andere radio -Oranje reflectors in de koplampen -Andere zijspiegels -Andere achterbank etc etc Succes met het oplossen van het probleem.