1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Probleem motor ecoboost 1.0

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Whizzle, 19 aug 2021.

  1. #1 Whizzle, 19 aug 2021
    Laatst bewerkt: 4 sep 2021
    We hebben een vraag over onze Ford focus ecoboost 1.0 uit 2013.
    Onlangs is hij bij de garage geweest voor een niet goed functionerende airco. Ze hebben alles uitgebreid onderzocht, gevuld met fluorescerende vloeistof, maar geen lek kunnen vinden.
    De volgende dag zijn we op pad gegaan en na plm 30 km kregen we de waarschuwing motor te heet. We zijn gestopt, klep open gedaan en toen bleek de koelvloeistof tank bijna leeg te zijn. De motor voelde niet overdreven heet aan, de hitte kwam er niet van af zeg maar en ook de motorkap was aan te raken.
    Gebeld met de garage: zouden ons komen halen met de ambulance.
    Ipv komt de monteur met een leenauto en koelvloeistof. Wij de leenauto, hij onze auto weer bijgevuld en rustig mee naar de garage gereden (plm 20km). Ter plaatse constateerde de monteur al dat de aansluiting van de leiding op de tank was afgebroken.
    We krijgen nu bericht dat de motor te heet is geweest en vervangen moet worden. Nog geen jaar geleden aangeschaft met 103.000km op de teller.

    Voor ons de vraag: kan bij het checken van de airco de leiding afgebroken zijn of is dit puur toeval?
    Zijn er meer gevallen bekend van breuk in de verbinding en daardoor schade?
    Kan de motor extra schade hebben opgelopen door het rijden naar de garage
    Alvast bedankt!
     
  2. Ik zie niet direct de relatie tussen het onderzoek van de airco en de kapotte koelleiding, wel met het rijden met een auto met te weinig tot geen koelvloeistof. Die laatste 20km terug naar de garage kunnen precies daarom killing zijn geweest.
     
  3. Hoe toevallig het ook is dat net na controle aan airco koelslang afgebroken is.
    Durf niet te zeggen hoe het precies zit bij de 1.0. Al loopt de aircoleiding eronder door en kan de fitting van de aircoslang er dicht bij zitten, wat mogelijk wat extra stress op geeft.
    Zelfs dan kun je nog steeds koelreservoir loshalen en behoorlijk bewegen zonder dat de slang aansluiting afbreken.

    wat betreft rijden terwijl je weet dat kvs eruit is gelopen, ja dat is niet slim. Vooral als ze zeiden dat ze met ambulance kwamen.
    Alleen als het in de rit na 25km is afgebroken dan loopt de motor met gemak te warm in 5km. kvs ligt ook aan welke slang het is.
    Als hij afgesleept was en dan koelsysteem ontlucht op de juiste wijze voor kon zorgen dat er verder niks aan de hand was. Die kans is er alleen dat is achteraf.
    Ivm hij niet met ambulance is afgevoerd en nooit goed ontlucht is voor een rit van 20km. Zou je niet kunnen weten hoe lang betreffende persoon met te warme motor is gereden.
    Precies zoals hierboven staat het zou zomaar de das om hebben gedaan voor deze motor

    Geen idee wat de schade precies is, want te heet geworden had je zelf al gezien. Alleen ene kan zonder probleem gevuld worden en weer rijden. Andere koppakking of nieuwe motor

    wat je nu moet doen is vooral aan jouw wat je wil doen.
     
  4. Dat ze dat durven te stellen nadat ze m zelf naar de dealer hebben gereden. Het is niet aan te tonen dat ie toen al kapot was namelijk.
    Lastige discussie, ook over wat de oorzaak van het defect kan zijn. Maar ik vind dat de garage je wel iets meer tegemoet mag komen...
     
  5. #5 jweetje, 19 aug 2021
    Laatst bewerkt: 19 aug 2021
    Wat een waardeloos verhaal zeg! Op basis van mijn eigen ervaring is een oorzaak bij het airco onderhoud goed mogelijk wat mij betreft. Ik heb een tijd geleden bijna hetzelfde gehad alleen was bij mij de slang niet afgebroken maar los getrokken. Zie Tijdens A/C onderhoud dealer KV sla...nk-leeg!.109061/&share_type=t&link_source=app
    Bij mij is geen motorschade geconstateerd en nu, circa 3 jaar verder rijdt hij nog zonder kv verlies. Ik hoop dat je er op een nette manier uit kunt komen. Rechtsbijstand misschien?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  6. Issues met het koelvloeistoftankje is niet vreemd bij de 1.0 ecoboost.
     
  7. Bedankt voor de reacties en ervaringen. We hadden ook iets meer vanuit de garage verwacht dus dit valt idd tegen. De monteur geeft aan dat de motor gelijk onrustig was. Wij hebben echter tot aan stilstand geen rare geluiden gehoord, de motor hield niet in, we hebben geen brandlucht geroken. Verder was het na het vullen starten en lopen en reed hij naar ons idee soepel weg zonder horten en stoten. Dat er schade is ontstaan doordat de motor te heet was op moment dat wij er in reden zou kunnen maar voor ons is dan idd de vraag of dat nog repareerbaar zou zijn geweest als hij gewoon met de ambulance mee was genomen. We hebben rechtsbijstand dus zullen ook eens met hen overleggen.
     
  8. Volgens mij is het sowieso al bijzonder vreemd dat een garage / monteur met een auto die overduidelijk een serieuze koelvloeistof lekkage heeft gaat rijden, weliswaar na bijvullen van koelvloeistof. Je weet immers niet hoe snel de koelvloeistof er weer uit lekt, kan al na 1 km zijn geweest, en hij is vast niet iedere kilometer gestopt om te checken.

    Als de garage met het argument komt dat de schade al ontstaan is voordat de monteur terug reed moet je zeker heel grote vraagtekens zetten bij die garage / monteur, dan ga je gewoon niet meer met die auto rijden. Zeker niet als de monteur constateer dat de motor direct onrustig was.

    Ik had nooit geaccepteerd / toegestaan dat de monteur met de auto zou gaan rijden, maar goed, daar heb je niks meer aan.

    Succes met de oplossing.
     
  9. 3cil is altijd onrustig voor een monteur. Die is meer 4cil gewend. Wetende dat het te warm is geweest en geen kvs in reservoir zat, had monteur nooit de keuze moeten nemen met de auto te rijden.
    Alleen voor de 1.0 is er geen niveau sensor gekomen als terugroepactie. Dit zou je veel eerder hebben kunnen waarschuwen dat tankje leeg was en niveau te laag.

    Er van uit gaan dat temperatuursensor te laat meet dat motor te warm loopt. Dit door gebrek aan kvs dat er langs stroomt bij leeg systeem. Kan de kop velen malen warmer zijn geworden, hoe warm is moeilijk te zeggen.
    Zou niet gek van staan kijken als na koppakking vervangen en kop vlakken motor nog goed gebruikt kan worden.
    Alleen voor hetzelfde geld ligt er ook ruilmotor in die jonger is. Welke problemen na een van de 2 opties naar voren komen is niet van te voren te zeggen.

    als monteur acht ik de kans aannemelijk dat als het met ambulance afgevoerd was er een grote kans is geweest dat na reparatie de motor nog goed was.
    Ja dan had ook de kans geweest dat toch koppakking bij kwam of als goedkoper was nieuwe motor

    offtopic:
    Te warm is moeilijk begrip, 120graden kan je als te warm bestempelen echter heb ik een kvs sensor ook keer storing zien geven ivm te warm was geworden 150graden gaf hij aan. ivm gebrek aan kvs meette hij dus 150graden luchttemp in koelsysteem, daar was kleppendeksel ook wat gesmolten op de kop. wegens wel rotzooi te zien in koelsysteem (misschien een pil om lek in koelsysteem te dichten), kvs pomp schoepen zaten er vol mee. Is er daar nieuwe motor ingegaan ivm we niet hard konden maken dat foutief omgegaan was met auto.

    ontopic
    succes idd met de oplossing en fix ervan
     
  10. Als er een kvs leiding gebroken is ga je toch niet meer rijden voordat het gefixt is lijkt me.
    Aparte aktie van de (n)monteur.
     
  11. @trucker0werner Waar haal je deze wijsheid nu weer vandaan? ik denk als je nu bij een willekeurige Ford dealer naar binnen loopt er meer drie cilinders in de werkplaats staan dan vier cilinders
     
    meeder vindt dit leuk.
  12. Waarom zou een monteur onrustig worden van een 3 cilinder? Wat een onzin...
     
  13. @Kees37
    tuurlijk staan er nu meer 3cil in de showroom dan 4cil. Dat is puur om aan de wettelijke eisen voor uitstoot te voldoen.

    @meeder
    monteur wordt niet onrustig van 3cil. monteur merkt dat het niet zo lekker loopt als hij het vergelijkt met een 4cil.
    Bedoel 80 in zijn hoogste versnelling halen meeste 3cil niet. Dat loopt niet lekker. Al heb ik de laatste fiesta mk7 in 2017 als leenauto meegehad, maar naast de cil mis je toch echt de turbo heel erg.
    Heb wel enkele 3cil erna mee gereden maar voelbaar voelde ik toch die ene cil ontbrak. Al was daar dankzij de turbo voldoende vermogen
     
  14. Of een auto 80 in de hoogste versnelling kan rijden zegt natuurlijk geen moer over of een motor soepel draait of niet.
    Ik heb genoeg 4 cilinders gereden die dat ook echt niet fijn vonden en in 3 cilinders gereden die het met 2 vingers in de neus deden.
     
    Kees37 vindt dit leuk.
  15. Goed lezen @trucker0werner
    Ik heb het niet over de showroom maar over de werkplaats


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    meeder vindt dit leuk.
  16. Moet je toch eens in de MK4 hybrid met 155pk rijden. Geen enkel probleem om 80 in 6 te rijden. Daarbij, de Ford 3 cilinder loopt echt heel glad. Niet te vergelijken met het franse spul of de 3 cilinders van Volkswagen.
     
    Kees37 vindt dit leuk.
  17. #17 Whizzle, 24 aug 2021
    Laatst bewerkt: 3 sep 2021
    ...
     
  18. Lekker de omgekeerde wereld, waarom zoeken zij dat niet uit voor jou? Nu moet je zonder enige vorm van juridische kennis informatie naar boven halen bij de instantie die mogelijk nalatig is geweest. Die gaan nooit meewerken met een particulier.
     
  19. raar, precies van doubled zegt, nou moet jij bewijs gaan verzamelen? daar heb je die verzekering toch voor.
    de vraag is, wanneer is het blok te heet geworden?
    als hun dat beweren dan moeten ze het ook bewijzen wanneer het is gebeurt.
    jij hebt de auto direct aan de kant gezet en de monteur is willens en wetens nog 20 km gaan rijden zonder exact te weten wat het probleem was.
    ik denk dat je bij een rechter een goede kans maakt op schadeloos stelling.
     
  20. Dat was ook mijn reactie. Die had een sleepwagen moeten regelen.. Kan zomaar zijn dat ie door die rit van 20 km de boel juist kapot gereden heeft..
     

Deel Deze Pagina