1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6TDCI koppakking kapot of erger?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Sea Grey, 3 aug 2021.

  1. Dikke pech met de motor...het blijkt dat de koelvloeistof er via het overdrukventiel uit wordt gegooid.
    De druk in het koelsysteem wordt te hoog omdat er ergens via een scheurtje uitlaatgassen in het koelsysteem wordt geperst en dientengevolge de koelvloeistof dus eruit komt.
    Er komt geen koelvloeistof in de motorolie, deze is niet vervuild (sludge/mayonaise) en blijft mooi op peil.
    Kennelijk ook geen koelvloeistof in het verbrandingsproces want geen last van witte walmen.
    Zou iemand kunnen aangeven wat in dit geval het meest voor de hand liggende probleem zou kunnen zijn, een scheur in de
    koppakking, cilinderkop of onderblok?
    Is het een bekend probleem bij deze motorblokken? Bij de garage wisten ze aan te geven dat deze blokken daar kennelijk gevoelig voor waren.
    Een nieuwe koppakking is de overweging nog waard maar als het probleem groter wordt dan wordt het wel heel duur...pfff.
    Bij de garage durfden ze niet aan te geven wat het kon zijn alvorens de boel open te schroeven...
    En die gok wil ik liever niet nemen...
    Ik hoor graag jullie mening of ervaring. Het betreft een 1.6 TDCI van 2014.
     
  2. Misschien eerst eens beginnen met het vervangen van de dop? De doppen willen ook wel eens een probleem vormen.

    Ik zou ook een rookgastest doen/laten doen.
    Dit bijvoorbeeld: https://www.mvwautotechniek.nl/rookgastest/
     
  3. De 1.6TDCi uit de Mk3 is juist een hele betrouwbare motor. Alles kan natuurlijk, maar het lijkt mij vergezocht dat er een scheur oid in het blok zit. Koppakking zie je wel, dan zet je de hele straat blauw van de rook. Ik denk dat de garage in de war is met de 1.6 ecoboost motor. En anders weten ze niet waar ze het over hebben.
    De dop van je koelvloeistoftankje vervangen, zoals @meeder ook al aangaf, is aan te raden. Rookgastest, compressie en lektest kunnen allemaal gedaan worden zonder het blok open te schroeven. Laat ook je EGR koeler controleren.
     
  4. Dop is al eens vervangen omdat dit inderdaad de eerste gedachte was.
    Zoals ik beschreef komen er uitlaatgassen in het koelsysteem, dit is gemeten en aangetoond.
    Dus ergens zit er een scheurtje.
    Geen last van walmen of roken.
     
  5. Dan is de enige optie die je hebt om de kop er af te halen en die te inspecteren.
     
  6. Denk dat 1.6tdci 8klepper gaat of nog de oudere 16klepper.
    Heb nog nooit lekke koppakking meegemaak bij deze motor.
    Wel idd enkele keren een lekke egr koeler.

    Compressiemeting met koude en warme motor
    En cilinderlektest zou je kunnen doen.
     
  7. Het zou al een enorme meevaller zijn als het de EGR koeler zou zijn.
    Is er een manier om specifiek dit onderdeel op lekkage te controleren?
    Is dat een kwestie van demonteren en bekijken?
    Of valt het op basis van de symptomen te beredeneren?
     
  8. ken het meer van de oudere type 1.6tdci alleen dan zou je geen overdruk in je koelsysteem verwachten.
    tenzij je egr klep afgedopt is.

    als je met koude motor de dop eraf draait en je laat je motor lopen komen er dan luchtbellen naar boven, met andere woorden uitlaatgas.
    Met warme motor staat er al druk op koelsysteem en dan moet je niet de dop eraf draaien omdat warme koelvloeistof eruit spuit
    Heb je koelsysteem al keer afgeperst op 1bar om te zien of het zakt
    dit eventueel ook met warme motor
     
  9. Het betreft bouwjaar 2014 maar kan op het kentekenbewijs niet achterhalen of het de 8 of 16 klepper betreft.
    Het systeem is inderdaad al eens op druk gezet maar toen kwam er geen lekkage aan het licht.
    Het probleem doet zich vooral voor als de motor belast wordt. Sinds kort hoor ik zelfs het overdrukventiel sissen bij doortrekken in de derde en vierde versnelling. Tenminste ik zou niet weten wat het geluid anders moet zijn want juist na die momenten is het nat van de koelvloeistof uit de overloop.
    Bij koude motor zie ik geen luchtbellen opborrelen.
    De EGR is niet afgedopt dus ik begrijp dat het dan niet logisch is dat de EGR koeler voor een hogere druk in het koelsysteem zorgt?
    Ingeval van kapotte koppakking zou je toch veel meer problemen verwachten, roken/walmen en koelvloeistof in de olie? Dit is niet het geval...
    Toch een scheurtje in de cilinderkop of het onderblok dan...?
     
  10. Een Focus uit 2014 met een 1.6 tdci heeft een 8 klepper. Gescheurd blok, heb ik bij de 1.6 tdci niet meegemaakt. Laat staan dat ik er wat over gehoord heb. Tenzij het blok zonder koelwater/koeling heeft gedraaid of er met heel veel vermogen wordt gereden lijkt het mij sterk dat er ergens een scheur zit. Beste laat je de motor afpersen kijken wat er gebeurt. EGR koeler is optisch ook wel te controleren.
     
  11. #11 Martin123t, 4 aug 2021
    Laatst bewerkt: 4 aug 2021
    Het gaat hier toch om een Mondeo? Maakt dat uit? Is dat niet een ECOnetic?
     
  12. Het is inderdaad een Mondeo maar ik neem aan dat een 1.6 TDCI in een Focus van dat bouwjaar toch hetzelfde is?
    Econetic staat in ieder geval niet in de aanduiding, is daar technisch verschil in?
    Op kenteken in ieder geval 1600 kg trekvermogen geremd maar momenteel even beter van niet...pfff.
     
  13. Stond er niet bij :mrgreen:
     
  14. Dat klopt helemaal, er staat ook niet bij dat vorig jaar augustus een soortgelijk probleem optrad vanwege een kennelijk defecte Active Grille Shutter. Is dit een 16-klepper?
     
  15. Verschil is makkelijk te zien tussen de 8 en 16klepper.
    16klepper zijn de hogedrukleiding en verstuivers goed zichtbaar.
    bij de 8klepper zit deze meer verborgen, daar zit stuk foam omheen dat het geluid van de verstuivers tegen houdt.
    bij de 16klepper zit dit helemaal niet op.

    anders even op google zoeken naar 1.6tdci 8klepper en 16klepper en je ziet de verschillen zelf ook al snel
     
  16. Vorig jaar dacht ik het probleem inderdaad gevonden te hebben door de defecte grille schutter, dat leek even zo maar helaas....

    De verstuivers en leidingen zitten inderdaad helemaal ingepakt in zwart foam, dus een 8 klepper begrijp ik.
     
  17. Blijft dus weinig over uiteindelijk begrijp ik dan dat de cilinderkop eraf gaat om te zien wat er daadwerkelijk aan mankeert...?
     
  18. #18 Marco Morello, 5 aug 2021
    Laatst bewerkt: 7 aug 2021
    Heb je nou al een druktest laten doen? En de EGR koeler laten controleren?
     
  19. Wat mij betreft is de EGR koeler momenteel de eerste verdachte, zoals Werner aangaf, dus daar ga ik mij komende week eerst even op Focussen....:mrgreen:
     
  20. Mijn naam is niet Werner :cool:
     
    gerardTDCI en trucker0werner vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina