1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

P0420 foutmelding

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door RobertVlasblom, 7 jul 2021.

  1. #1 RobertVlasblom, 7 jul 2021
    Laatst bewerkt: 7 jul 2021
    Hallo allemaal, ik heb een paar weken geleden de foutmelding p0420 gekregen ( katalysator rendement onder de drempel) Nu ben ik al onderzoek uitgeweest maar toch benieuwd of jullie tips hebben… Het is een 125 pk ecoboost uit 2012 loopt op 98 brandstof… Voordat ik de kat ook echt gaat vervangen ga ik vervang ik eerst de achterdemper omdat deze slecht is en dat dat ook invloed kan hebben…

    Hebben jullie ervaring met aftermarket katalysators….??

    mvg Robert
     
  2. De achterdemper heeft geen invloed op de werking van de kat behalve als die verstopt zou zitten maar dan heeft de motor er ook last van. Na de laatste lambda sonde is er geen meetpunt meer om de uitstoot te meten. de ECU bepaalt aan de hand van het verschil in gemeten uitstoot tussen de lambda voor en de lambda na de kat of de werking van de kat nog goed is.

    Soms helpt het nog wel eens om de boel te resetten en de auto goed heet te rijden. Maar dan ga ik er even vanuit dat je de laatste tijd veel korte stukken heb gereden.
     

  3. De einddemper is dik en gezwollen van de roest… dus vervangen kan sowieso geen kwaad… is ook niet heel duur 134 euro…

    Ik heb hem al gereset…na 500kilometer gaf hij het weer aan … deze gaf hij aan op snelweg
     
  4. Heb je de storing gereset of de aangeleerde waardes van de PCM?
    Ik zeg niet dat het bij deze auto ook werkt maar ik heb ooit een fiesta sport over genomen van iemand omdat de kat stuk zou zijn en hij niet door de apk kwam.

    Ik heb toen de auto warm gereden, in een zo goed als lege tank een fles brandstof reiniger gegooid, via forscan reset all adaptations gedaan op de PCM en ben vervolgens de snelweg in zijn 3 op gegaan om hem flink heet te stoken.

    Een week er na ging die voor herkeuring en kwam die zonder problemen door de keuring. Ook de keuring het volgende jaar ging zonder problemen.
     
  5. @RobertVlasblom Ben je zeker dat de kat de boosdoener is ? Heb je de lambdas ná gemeten / gekeken?
     

  6. Volgens de computer wel… hij zegt niks over de lambdasondes zelf…
     
  7. P0420 veroudering van katalysator.
    Tot hede heb ik altijd gehad dat dit gefixed was na vv van katalysator.
    Tevens softwareupdate en waardes opnieuw inleren werd er dan gedaan.

    Mijn geval was dit toen ook servicebericht vanuit peugeot zelf.
    Maar ook keer bij andere merk deze storing gezien en die was gefixed na vv van kat
     
    RobertVlasblom vindt dit leuk.
  8. Die code kan kan ook een defecte lambdasonde zijn.
     

  9. Ik ga morgen met een collega rijden met de computer aan de focus om te kijken wat de lambdasondes aangeven
     
  10. Even een update…. Omdat ik zelf geen tijd had om hem te fixen en ik morgen met de focus op vakantie gaat heb ik hem maar bij de Ford gebracht….en dat was maar goed ook… De katalysator was inderdaad stuk en niet de lambdasondes, maar ik zag dat er wat koelvloeistof uit was. Niet veel maar toch…

    ik zag toen sporen langs de retourleiding…. De bekende Ford kwaal. En gelijk met de vraag of ze dit wilde repareren. Nu bleek dat ook de waterpomp sporen van lekkage had… inmiddels is alles gefixed…. So far so good…
     
  11. Bezoekje niet voor niets geweest. Nu kan je met een gerust hart op vakantie. Veel plezier!
     

Deel Deze Pagina