1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 1.5 ecoboost motorschade..

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door krabappel2548, 21 sep 2020.

  1. Even een oud draadje omhoog kicken.

    Is duidelijk om welk type motor dit gaat en hoe vaak dit soort gekkigheid voor komt bij 1.5 motoren?

    Ik heb een focus uit 2014 op het oog met 89dkm, ook een 1.5 ecoboost 182pk. En ik lees toch wel erg veel/vaak, niet alleen op dit forum, over de motoren waar van alles mee aan de hand is qua koeling en idd zuigers die eruit lopen.

    Het laatste waar ik op zit te wachten is een hoop gezeik. Ik ga nu (voor mij) een serieuze bak geld uitgeven aan een auto en wil echt iets betrouwbaars hebben.

    Of word ik nu helemaal para door het internet? :p
     
  2. In dit topic ging het voornamelijk over de automaat icm de 1.5 liter 4 cilinder. Koelingsproblemen is volgens mij meer een issue bij de 1.6 liter 4 cilinder.
     
  3. deze motoren hebben geen koeling problemen, er zijn wel problemen met koelvloeistof lekkage in cylinder ruimte, dit door ontwerp fout cylinderblock. Komt 80 % van de gevallen voor op motoren icm automaat bak.
    Als je de motor eerst netjes warm rijd een dan pas op de start trappen, zal je daar geen problemen hebben.Olie op tijd verversen, en vooral advies van IPC voor schakelen niet volgen ! Auto niet als een winkelkarretje rijden maar een beetje sportief
     
  4. O dat groene pijltje omhoog en omlaag, die negeer ik steevast :mrgreen:
     
    Iodokus vindt dit leuk.
  5. Groene pijltjes :confused:

    Ik schakel altijd als ik het gele logootje zie
    [​IMG]





    :schater::rofl:
     
    Edgar Focus, DexterXL, Eric99 en 4 anderen vinden dit leuk.

  6. volgens mij denkt de BCM dat het geen zin heeft bij jou dus heeft die al lang mee opgehouden :naughty::naughty::naughty:
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  7. Nu wil ik ook een geel logo!
    :kwijl:
     
    drozwolle, Edgar Focus en Iodokus vinden dit leuk.
  8. Kijk 5000 km op de teller en gas op die lollie! Doen waar die voor gemaakt is.
     
  9. #129 Iodokus, 15 feb 2021
    Laatst bewerkt: 15 feb 2021
    Na 5000 km is een auto echt wel los gereden hoor. De afbeelding betreft overigens niet mijn RS maar komt uit een YouTube video van L'argus. Ik had zelf zo snel niets voorhanden dus vandaar ;)
     
  10. Die motor is prima. Bekijk dit filmpje eens, misschien stelt je dat gerust:
     
  11. Zie deze video. Misschien heb je er wat aan.
     
  12. #132 Berlougi, 30 mei 2021
    Laatst bewerkt: 1 okt 2022
    bericht nvt
     
  13. Nu ben ik geen autotechnicus, maar ik vermoed dat de motor schade door bovenstaande is veroorzaakt en niet door het rijden in D stand.
     
    meeder vindt dit leuk.
  14. Dat lijkt mij ook zeer voordehandliggend.
    Het is niet de eerste Ecoboost die door aftermarket tuning de geest geeft.
     
  15. Wat mij verbaasd is dat een dealer garantie werkzaamheden doet op een getunde motor.
     
  16. Je getuned naar 200pk.
    Maar belangrijker is: het koppel. Naar wat is dat getuned?
    Ecoboost motoren en de versnellingsbak hebben niet zo veel marge.
     
  17. Misschien weet de dealer het niet.
     
  18. Daar zijn ze vanuit Ford wel mee bezig om
    ook getunede mappings te kunnen herkennen. Om dit soort gevallen te voorkomen zeg maar.
     
    meeder vindt dit leuk.
  19. #139 Berlougi, 30 mei 2021
    Laatst bewerkt: 1 okt 2022
    deleted
     
  20. Een officiele Ford mapping kan je niet vergelijken met een aftermarket tuner.
    Vooral bij het koppel gaan de tuners vaak veel te ver. De 182pk Ford mapping kan weinig kwaad omdat die qua koppel niet verder gaat dan de 150pk.
    De Fiesta ST met 200pk heeft de 1.5 3-cilinder als ik het goed heb en dat is dus een compleet andere motor.

    De fabrieksmaps houden veel meer rekening met de beperkingen van het blok en vooral de thermische belasting.
     

Deel Deze Pagina