1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus mk1 1.4 hapering rond 3500 toeren en dan nog wat

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Arie78, 27 jul 2019.

  1. #1 Arie78, 27 jul 2019
    Laatst bewerkt: 27 jul 2019
    Hoi, mn Focusje 1.4 met airco heeft een kleine hapering rond 3500 toeren. Heb hem nog niet uitgelezen, of naar gekeken uberhaupt. Ben meer van t oudere OHC spul ;) Weinig verstand of ervaring van/met deze zetec dus.
    Ander symptoom is bij afremmen voor t stoplicht dat ie wel erg laag stationair gaat tijdens remmen en uitrollen.. Stilstaand voor t stoplicht loopt ie weer keurig.
    iemand een idee wat t kan zijn? kruk as sensor ofzo?

    Ander ding wat ik me af vroeg; er is denk ik iets van de airco dat vrij vaak "aan slaat".. zit op de distributie riem mee.. en heeft een ding op de poelie zitten dat af en toe aan de poelie laat aangrijpen om mee te lopen op de riem. Denk de airco pomp? maar de airco staat niet aan (of t ledje in t knopje moet stuk zijn)..

    en klopt t dat ie 3,8 liter 5W30 eet? wil em ook wel eens verse olie en filtertje geven.
     
  2. wat je zo schrijft zijn eigenlijk meerdere dingen
    laag stationaair is de vraag hoe laag het is 750-850rpm is opzich normaal.
    zit je te laag en heb je mechanische gasklep met een kabeltje. dan zou je naar je stationaair toerentalregelaar kunnen kijken.
    deze keer schoonmaken scheelt soms wel. dan kan het zijn dat hij 1200-1800rpm draait, maar de motor zal dit in loop der tijd aanpassen.
    het hikje kan veel zijn. is de komplete onderhoud pas gedaan.

    airco heeft een magnetische koppeling, deze slaat in als je hem aan zet en uit.
    je kan dan zien dat buitendeel mee draait of niet.
    de pomp slaat in en als de druk te hoog wordt of temperaturen in de auto goed zijn (wanneer je automatische airco hebt) zal; hij de pomp ook keer uit zetten.
    aircopomp zit nooit op je distributieriem. maar op je multiriem of van de old timers nog met een v-snaar.

    https://www.kroon-oil.com/nl/produc...focus-14i-16v/25365/58019/#!/component:58019/
    zoals hier staat gaat bij de mk1 focus 1.4 3.75l 5w30 in en 0.25l in oliefilter.
    er blijft altijd een deel achter. mijn advies gooi er 3.5liter in en peil hem. een vaste regel is dat tussen min en max ongeveer een liter is.
     
    Arie78 vindt dit leuk.
  3. dankje voor je antwoord :)

    hij is stationair prima, alleen tijdens uitrollen/remmen voor t stoplicht gaat ie heel eventjes erg laag.. op randje uitvallen, krijgt dan een dotje gas van de computer en dan is t als je helemaal stilstaat weer ok

    ja die magnetische koppeling is het denk ik.. maar de airco staat uit, en ik zag em toch om de zoveel tijd aangrijpen en meelopen.. het is een simpele airco, geen temperatuur instelbaar
     
  4. dan zou kunnen dat keer zuiver maken van de klep iets kan helpen, dat hij intern te stroef gaat en kleine aanpassingen niet makkelijk gaat.

    wat betreft de koppeling van de aircopomp,
    als je de ac knop induwt brand hij dan wel. uit me hoofd weet ik niet hoe hij electrisch zit. maar als je airco leiding koud word en/of condens aankomt. dan bouwt je aircopomp druk op. maar dat kan ik van hier uit niet zo zeggen
     
    Arie78 vindt dit leuk.
  5. He arie, of eigenlijk arjan, je airco draait mee als je blazer op 3 staat geloof ik, dus zo gek is dat nog niet.
     
    Arie78 vindt dit leuk.
  6. er zijn sommige ventilatorknoppen waar hij intern de knop van de ac indrukt
    hoe dit precies zit geen idee.
    het zou zomaar kunnen in dit geval, dat dit zo is gebeurt.
    mijn focus mk1 had geen airco kan dit dus niet met zekerheid bevestigen
     
    Arie78 vindt dit leuk.
  7. [​IMG]

    In het kachel bedieningspaneel zit een schakeling die ervoor zorgt dat de airco automatisch wordt ingeschakeld wanneer de luchtstroom op de voorruit is gericht (ontwasemstand) en de kachelmotor op snelheid 3 wordt gezet. Op de meeste versies van het kachelpaneel is dit visueel ook weergegeven door de oranje symbolen (zoals op bovenstaande foto. Wanneer beide knoppen op deze positie staan wordt de airco ingeschakeld zonder dat het controlelampje op de airco knop gaat branden.

    Er zijn echter ook kachel bedieningspanelen welke geen oranje symbolen hebben maar alleen witte. Ook deze panelen bevatten de schakeling waarmee de airco automatisch wordt ingeschakeld.


    Bij de focus 1 is deze schakeling overigens heel eenvoudig buiten werking te zetten door een draad los te maken.
     
    Arie78 vindt dit leuk.
  8. zal eens op zoek gaan naar dat draadje, das een beetje overdreven vind ik.. en de airco moet eerst eens getest en gevuld worden ook, zonde als ie nou draait

    en de stottering.. zal eens wat spul loshalen onder de kap.. denk dat schoonmaken met remmenreiniger daar ook nog nooit gebeurd is ;)

    wordt vervolgd!
    dank!
     
  9. de ventilator stond op 2.. t onderzoek gaat verder ;)
     
  10. als je de stationaair regelklep schoon wil maken werkt carburateur reiniger het beste.
    gasklep kun je ook doen.
    even loshalen en inspuiten, daarna met borstel of zo extra schoonmaken.
    hierna schoonspuiten/droogblazen zodat het spul weg is.
     
    Arie78 vindt dit leuk.
  11. ondanks alle lockdowns en weinige kilometers een paar langere ritten gehad en de Focus liep na de 1e lange rit alweer een stuk beter. ook de hik bij 3500 toeren is helemaal weg. en sowieso.. zo vaak komt ie niet meer in de buurt vd 3500 sinds de nieuwe snelheid verlaging op de snelwegen.
    de airco moet nog gevuld, maar hij slaat niet meer de hele tijd aan. ook daar niet veel aan gedaan. na een minuut of 15 komt er wel wat koele lucht uit.. niet koud, maar goed genoeg voor nu.
    af en toe gaan de deuren nog automatisch dicht na een paar minuten rijden. das eigenlijk nog het enige, maar stoor me er niet aan.
    bevalt nog steeds prima, rijdt erg goed voor zo'n kleine auto moet ik zeggen.
    heb een nieuwe multiriem gehaald, nog wat bougies bestellen en de vloeistofjes checken, kunnen we weer een jaartje verder. APK nul komma nul aanmerkingen.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina