1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Grote beurt Focus MK1.5 1.6 - advies gevraagd in welke onderdelen te bestellen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door MK1Futura, 18 apr 2021.

  1. #1 MK1Futura, 18 apr 2021
    Laatst bewerkt: 18 apr 2021
    Ik ga mijn Focus MK1.5 1.6 komende maand trakteren op een grote onderhoudsbeurt bij de garage van een kennis en laat dan tevens de condensor-radiateur unit (condensor gedeelte is lek) vervangen door een losse condensor + losse radiateur zodat ik tijdens de zomermaanden weer lekker koel zit.

    Ik wil binnenkort de onderdelen gaan bestellen en een shopping list aanhouden voor zaken die n.a.v. de APK keuring mogelijk nog extra vervangen moeten worden (remmerij, veren etc.) en had gehoopt of de gevorderde sleutelaars mij kunnen helpen met bevestigen of ik de juiste onderdelen bestel en of er wellicht betere alternatieven zijn met meer value for money.
    Heb voor het gemak in onderstaand overzicht alles bij Winparts in het winkelmandje gegooid.
    Als er andere websites zijn waar jullie goede ervaringen mee hebben die dezelfde onderdelen voor een betere prijs kunnen leveren hoor ik het ook graag.

    Bougies:
    Bosch HR7MEV 4x:
    https://www.winparts.nl/motordelen-...ougie-hr7mev-bosch/p363287.html#specificaties
    Is de elektrodeafstand voor de 1.6 benzine inderdaad 1,2 mm?
    Ik lees namelijk wisselende verhalen over 1,3 mm vs 1,2 mm.
    Heeft het verder toegevoegde waarde om de bougiekabels ook meteen preventief te vervangen?:
    https://www.winparts.nl/motordelen-.../c1180/bougiekabelset-b208-bosch/p748799.html

    Bobine:
    Bosch ZS-K-2X2 1x:
    https://www.winparts.nl/motordelen-toebehoren/bobine/c612/bobine-zs-k-2x2-bosch/p742812.html

    De bobine wil ik graag alvast in huis halen aangezien deze vroeg of laat toch een keer stuk gaat bij de Mk1 en het onderdeel toch bijna niks kost.
    Is bovengenoemde van Bosch de juiste?

    Olie + Oliefilter:
    Olie:
    https://www.winparts.nl/filters-vlo...on-oil-34203-duranza-lsp-5w30-5l/p257336.html
    Nog suggesties voor welk merk olie de 1.6 lekker vindt of is bovengenoemde 5W30 prima?
    Oliefilter:
    https://www.winparts.nl/filters-vloeistoffen/oliefilters/c466/oliefilter-h105-bosch/p364013.html

    Interieurfilter en luchtfilter:
    interieurfilter:
    https://www.winparts.nl/filters-vlo...c468/interieurfilter-a8516-bosch/p691710.html
    Gaat deze passen? Hij zit bij de Mk1 onder de paravanplaat toch?
    Luchtfilter:
    https://www.winparts.nl/filters-vloeistoffen/luchtfilters/c82/luchtfilter-s3686-bosch/p171306.html

    Remblokken:
    https://www.winparts.nl/remsysteem/remblokken/c633/remblokken-set-p-24-046-brembo/p419628.html
    Zit er nog veel verschil onderling tussen verschillende merken remblokjes? Suggesties evt?

    Remschijven:
    Suggesties voor schijven voor en achter?
    https://www.winparts.nl/remsysteem/remschijven/c632/remschijf-voor-09-7806-14-brembo/p162945.html

    https://www.winparts.nl/remsysteem/...5231/remschijf-08-4931-21-brembo/p556336.html

    Condensor + droger:
    Condensor:
    https://www.winparts.nl/koelsysteem...05268-international-radiators-plus/p2239.html
    Is deze ok?
    Droger:
    https://www.winparts.nl/koelsysteem-verwarming/airco-droger/c44/airco-droger/p2240.html

    Radiateur

    https://www.winparts.nl/koelsysteem...elradiateur-interieurverwarming/p1251897.html
    Gaat deze passen samen met bovengenoemde condensor?

    Voor- en achterveren + schokdempers
    Suggesties zijn welkom, loont het om voor een iets duurdere veer te gaan of is de eerste de beste Febi veer prima?:
    https://www.winparts.nl/onderstel-a...606-15231/chassisveer-46815-febi/p524998.html
    https://www.winparts.nl/onderstel-a...-bouwjaar-1998-10-2004-11/c470-606-15231.html

    Idem voor de schokdempers.

    Overig
    Zijn er nog zaken die ik mogelijk over het hoofd heb gezien en net zo makkelijk even kan meepakken als we toch bezig zijn?

    Alvast bedankt voor het meedenken!
     
  2. Brandstoffilter?
     
  3. @bws723 mee eens, zeer zeker doen.
     
  4. Brandstoffilter is vorig jaar in juli nog vervangen door de vorige eigenaar. Heeft het nut om deze meteen weer te vervangen?
     
  5. Niet noodzakelijk, maar voor die paar euro zou ik hem meepakken persoonlijk.
     
  6. Hmm ja dan pak ik 'm denk ik maar mee. Als ie die dan toch op de brug staat is het zo gepiept.

    Verder nog op- of aanmerkingen op mijn lijstje?
     
  7. @MK1Futura volgens mij heb je het verhaal wel compleet zo te lezen.
     
  8. Ik heb alle spulletjes gekocht bij MisterAuto, allemaal budgetspul. De Bolk-bougies bevallen mij erg goed, de motor loopt erop als een zonnetje. Ook de olie voldoet aan de specificatie.

    Veren zou ik nimmer preventief vervangen, alleen als ze defect of gebroken zijn. Bij mij werden de draagarmen achter afgekeurd tijdens de APK. Het vervangen hiervan was niet het leukste klusje. Remmen vervang ik pas als dit nodig is, meten is weten! Laatst heb ik de remvloeistof ververst en dit gaf een merkbaar positief resultaat.

    Kun je niet beter eerst de bevindingen van de keurmeester afwachten alvorens te investeren? Overigens, remwerking tijdens APK zegt vrijwel niets over de staat van onderhoud.
     
  9. Wat @Martin123t zegt kan ik me wel in vinden. Zaken die goed functioneren en heel zijn zou ik ook niet vervangen... Maar goed, een ieder heeft daar natuurlijk zijn eigen smaak in en respecteer ik.
     
  10. @Martin123t Ik was ook niet van plan om de veren en remmerij preventief te gaan vervangen maar wil advies inwinnen over welke veren + remonderdelen ik het beste kan bestellen mocht ie op een gebroken veer of remschijfdikte afgekeurd worden.
    Ik zie namelijk op de facturen van de vorige eigenaar die teruggaan tot 2015 dat er aan de remmen de afgelopen 5 jaar niks aan gedaan is dus ik verwacht dat de remmerij er wel aan zit te komen binnenkort. Vind dat ie ook wel wat pittiger mag remmen. Mijn vorige Fiesta uit 2016 deed dat toch een stuk beter. De remvloeistof is vorig jaar nog wel vervangen overigens.
    Ik bestel vooralsnog alleen de spullen die ik nodig heb voor het reguliere onderhoud.

    Zie ook onderstaand overzicht van de onderhoudshistorie van de afgelopen 5 jaar:
    Datum Omschrijving Prijs Waar
    22/06/2015 Ruitenwisserbladen vervangen, remmen gereinigd, interieurfilter, olie en oliefilter vervangen 310.96 Ford dealer
    13/06/2016 Uitlaatvoorpijp en uitlaatkatalysator 587.00 Kwikfit
    15/07/2016 Interieurfilter, bougies, olie en oliefilter, brandstoffilter, luchtfilter vervangen Ford dealer
    18/07/2017 Geurfilter, oliefilter en olie vervangen, dimlicht rechts voor vervangen, wisserbladen voor en achter vervangen, langsdraagarmen rechts en links vervangen, fusee kogel rechts vervangen 916.12 Ford dealer
    06/07/2018 Interieurfilter, olie en oliefilter, remvloeistof vervangen 410.47 Ford dealer
    27/06/2019 Lamp pit vervangen 22.17 Ford dealer
    08/07/2019 15 jaar onderhoudsbeurt: Interieurfilter, bougies, olie en oliefilter, brandstof filter, luchtfilter, uitlaatspruitstuk vervangen 765.38 Ford dealer
    16/07/2020 Oliefilter en olie, bougie, luchtfilter, geurfilter, brandstoffilter, remvloeistof, wisserblad voor, kentekenverlichting vervangen 530.89 Ford dealer
     
  11. @MK1Futura ik zou er eens eerst onderdoor lopen en kijken hoe de vlag erbij hangt qua onderstel. Kijken is weten waar je aan toe bent.
     
  12. @Hendrikje dat gaat helaas lastig. De kennis waarbij ik 'm op de brug kan zetten woont op 2 uur rijden namelijk.
    Heb 'm begin dit jaar vlak na aanschaf wel even op de brug gehad en het zag er zo op het oog allemaal prima uit.
    Alleen wat roest op een van de achterste draagarmen. Deze was nog lang niet doorgeroest en er zaten geen gaten oid in dus die zou de APK in mei nog wel moeten overleven. Waarschijnlijk is dat een klusje voor volgend jaar.

    Maar nogmaals, qua onderdelen bestel ik alleen hetgeen wat nodig is voor de onderhoudsbeurt (welke we uiteraard pas gaan uitvoeren na de APK) en alleen als er uit de APK afkeur- of aandachtspunten komen ga ik extra dingen vervangen.
     
  13. @MK1Futura dat zou voor mij ook de logische route zijn om te bewandelen, eerst APK, dan beurt en reparaties die eventueel nog nodig zijn.
     
  14. Ik koop altijd schokbrekers van KYB; niet extreem duur maar ze gaan wel lang mee. Ik heb de laatste keer de Excel-G serie schokbrekers besteld (ik vervang schokbrekers iedere 150k km). En als je schokbrekers gaat vervangen, bestel dan ook de stabilisatorstangen mee. Meestal komen die slecht los. Gezien je onderhoudshistorie denk ik dat de schokbrekers nog nooit vervangen zijn en die zijn essentieel voor een goede wegligging & remweg.

    De draagarmen & rubbers zijn ook een punt van aandacht maar ik zie dat de draagarmen al gedaan zijn.
     
  15. Even een update:
    Inmiddels is de MK1 voor de APK geweest.
    Met veel genoegen kan ik mededelen dat hij er fluitend doorheen is gefietst.


    Twee puntjes van aandacht: beginnende roest op een van de draagarmen wat ik van tevoren al wist en de welbekende roestende dorpel bij het voorwiel.
    De draagarmen hebben we lichtjes opgeschuurd en vervolgens overgespoten met Hammerite zodat de boel voor het komende jaar goed beschermd is.
    De roestende dorpel hebben we ook aangepakt voor zover dat mogelijk is. We hebben de wielkuipen voor losgehaald en alles even goed schoongemaakt + vervolgens in het vet gezet wat het roestproces zou moeten vertragen.

    Daarnaast onder de motorkap de boel weer even netjes gemaakt en de vloeistofjes + filters + bougies allemaal vervangen.
    De remmerij was er qua blokjes en schijven nog goed aan toe dus die hebben we alleen even schoongemaakt.

    Helaas hebben we geen gelegenheid gehad om de lekke condensor-radiateur unit te laten vervangen waar ik achteraf heel erg van baal gezien het warme weer van de afgelopen dagen:weird:.
    Weet iemand toevallig een adresje in de regio Utrecht waar dit tegen een redelijke prijs kan of is er handige focusclubber die dit (tegen betaling uiteraard) voor mij wil doen?
    Ik heb een aantal garages in de buurt gebeld en de prijzen die ze vragen variëren tussen de 750 en 1100(!) euro wat mij iets te gek gaat voor een condensor, radiateur en droger + wat o-ringen wat samen nooit meer dan 200 euro zal kosten en een 1-2 manuren aan werk.
     
  16. Volgens mij mag niet iedereen het systeem zomaar legen/vullen. Hier zullen eisen aan zitten ivm milieu
     
  17. Inderdaad.
    Heb het systeem eerder dit jaar nadat ik de auto had gekocht al laten legen toen ik 'm bij wou laten vullen en bij de garage bleek dat de condensor lek was.

    Bovenstaande verzoek is puur voor het vervangen van de condensor, radiateur, filter/droger en o-ringen.
     
    Patman vindt dit leuk.
  18. #18 M.Blaak, 2 jun 2021
    Laatst bewerkt: 2 jun 2021
    Lijkt idd een hoop geld, maar je vergeet dat het aircogas er ook nog bij komt voor 't vullen en die is het duurst van allemaal..

    En ik ga er even vanuit dat de garage waar je hem zou brengen niet 't goedkoopste spul monteert. Ik lees hierboven dat je zelf liever een losse radiateur en losse condensor wilt monteren terwijl er nu een combi-unit in zit. Kan dat überhaupt wel? De garage zal waarschijnlijk een combi-unit monteren, want dat zal ook in hun onderdelenlijst tevoorschijn komen. Waarom iets aanpassen als 't origineel ook werkt. Straks moeten er diverse delen aangepast worden om 't passend te krijgen. Wat dus uiteindelijk alsnog resulteert in een hogere factuur.
     
  19. Als de installatie leeg is en je durft het zelf aan dan zou je de onderdelen zelf kunnen vervangen.
    Daarna ermee naar een aircoservice en weer laten afpersen en vullen
     
  20. Het vullen van de airco kost de wereld niet omdat in deze oude barrels nog R123a gas gaat. Afvullen kan daarom voor onder de 100 euro.

    De Focus MK1 is zowel met een combi unit als een losse radiateur + condensor geleverd dus de onderdelen los monteren kan wel degelijk en is ook al meerdere keren gedaan door andere forumleden.

    De garage heeft destijds aan mij bevestigd dat de installatie leeg is dus dat is het probleem niet.
    Het is meer dat ik zelf niet de handigheid en het vertrouwen in mezelf heb om aan deze klus te beginnen.
     

Deel Deze Pagina