Hulpvraag

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Peter van het groenewoud, 14 apr 2021.

  1. Wie kan mij helpen met problemen met mijn Ford focus station van 2002 want ik weet het niet meer en ben een leek op motorisch gebied.
    Zal het nogmaals uitleggen en hierbij een topic maken zodat iedereen mee kan denken en raad kan geven.
    Als ik met mijn Ford in de bebouwde kom rij is het een fantastische auto om mee te rijden maar zodra ik op de snelweg kom en dan met 100+ ga rijden trek ik een hele grijs/witte walm achter mij aan en als ik de snelheid weer laat zakken naar bijvoorbeeld 80 kilometer per uur rijdt hij weer gewoon .
    Heb al nieuwe koelvloeistof erop gedaan en de olie nagekeken en daar verliest hij niks.
    Wie weet raad?
     
  2. Dag Peter! Schommelt de auto in toeren? Of heb je wel eens een stotter ook al is het maar heel heel licht? Of is het echt bij continue belasting? Of juist niet?
     
  3. Het lijkt namelijk wel dat er op wat voor manier wat bij in je verbrandingskamer komt, of het moet de uitlaatlijn zelf zijn, al is dat niet echt aannemelijk.
     
  4. Nee helemaal niks van dat alles hij loopt stationair als een zonnetje
     

  5. Hmm, ik zou bijna denken, als er in z’n hart niks mis is, dat het simpelweg door het warm worden van de uitlaat de boel schoon wordt gebrand..

    Ik kom zelf ook uit Enschede net als een aantal meer hier, dus ik denk dat er zeker opties zijn voor hulp!
     
  6. Ik weet wel dat er bij de uitlaat net ter hoogte van de katalysator een reparatie geweest is door een pijp te vervangen
     
  7. Ik hou me aanbevolen om samen met mij een keer te brainstormen
     
  8. We kunnen namelijk niet zonder auto qua werk en a.s. vrijdag een ziekenhuisopname van mijn vrouw
     
  9. ik zou haast denken dat er tijdens die reparatie toch wat in de uitlaat terecht is gekomen, wat door de hitte deze witte walm veroorzaakt,

    wat misschien zou kunnen helpen is de auto simpelweg onder belasting blijven monitoren, dan zul je wel iemand moeten hebben die ook laptop etc heeft.. maar dat is binnen een garage nog wel te vinden!
     
  10. Ik heb hem gisteren laten uitlezen en daar was geen storing te vinden ook niet in het motormanagement dus vindt het wel raar
     
  11. Ik heb het laatst ook gehad en dacht dat dit schoonblazen van de uitlaat was. Maar was ook een flinke wolk zoals je omschrijft. De auto moest voor een beurt en ook daar even naar gevraagd maar auto aan de computer gehad en geen foutmelding oid. Erna heb ik ook niet echt problemen gehad. Heb het motorblok wel met een soort champoo laten reinigen alvorens er nieuwe olie in te laten lopen. Heel raar maar maakt je op de een of andere manier los van twijfels wat er aan de hand zou kunnen zijn. Ik rij wel korte afstanden en toen was het net juist dat ik een langere afstand reed en flink doortrok om de snelweg op te rijden en in te voegen.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G988B met Tapatalk
     
  12. Dit is idd bij mij ook het geval maar heb net weer een stuk gereden (woon aan de N35) en bij terugkomst kwam er best wat rook onder de motorkap vandaan ineens en dat heb ik niet eerder gehad dus was wel schrikken
     
  13. #14 2015focus, 14 apr 2021
    Laatst bewerkt: 14 apr 2021
    Hmm rook onder de motorkap heb ik gelukkig niet. Niet ergens een lek oid?

    Verstuurd vanaf mijn SM-G988B met Tapatalk
     
  14. Heeft er niet toevallig wat gelekt rondom de motor/uitlaat wat verbrand als de auto echt op temperatuur komt?

    Als het permanent is en iedere keer weer, moet gebruikt de auto iets koelvloeistof gebruiken, maar wellicht zo weinig dat je het (nog) niet ziet. Kan lekker roken. Heb ooit hetzelfde gehad met mijn eerste focus, dat bleek na lang zoeken toch de koppakking te zijn, maar dan een inwendige scheur waardoor er koelvloeistof verband werd.
     
  15. hmm, het zou kunnen zijn dat er ergens rest olie heeft gezeten en dat warm is geworden, of iets anders,

    ik denk in eerste instantie nog steeds aan iets wat niet zo heel veel kwaad kan, aangezien er bij het doorlezen niks naar voren is gekomen, wat je zou kunnen proberen is het blok de volgende keer ook reinigen tijdens een grondige was.

    Maar het is tot nu toe nog een raadseltje..
     
  16. Wd40 gebruikt oid misschien? Zit me dat te bedenken dit heb ik wel gebruikt bij de achteras bij schoonmaken van de vering etc.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G988B met Tapatalk
     
  17. Heb je die wolk ook als je hem op lagere snelheid doortrekt in zijn toeren? Dat je bijvoorbeeld 50 rijdt in z'n 2. ik meen dat je 3000 toeren maakt bij 100 km/h, dus als je dezelfde situatie op een lagere snelheid kan nabootsen, dan heeft 't iets met de inspuiting te maken.
    Misschien iets in de bougies/bobine.
    Geen vreemde geur ? Dat ie koelvloeistof verbrandt o.i.d.
     
    Peter van het groenewoud vindt dit leuk.

  18. Goedemorgen , heb vanmorgen wederom een stuk gereden en helemaal niks kunnen vernemen en ook geen vreemde geur o.i.d. Heb zowel 50 en 80 en 100 km per uur gereden zonder problemen behalve als ik bijv. 110 km per uur ging rijden begon het weer iets te walmen maar niet noemenswaardig.
    Tevens vanmorgen geen enkele olielekkage niet bij de motor als onder de auto.
     
  19. Even een update over onze Ford Focus van 2002 , ik heb mijn monteur ernaar laten kijken en hij heeft geconstateerd dat het walmen bij 100 + veroorzaakt werd door een teveel gevulde olie.
    Hij had qua olie aan de peilstok ongeveer de helft meer dan nodig was.
    De olie wordt nu afgetapt en op nieuw gevuld met nieuwe olie en hierdoor was de hoofdzakelijke schade een niet meer te repareren oliefilter .
    Morgenvroeg wordt dit gerepareerd en nu maar hopen dat we de oorzaak gevonden hebben .
    Zal hieronder jullie op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen want anders kan ik de auto naar de sloop brengen wegens een kapotte motor want de kosten voor reparatie zijn dan te hoog .zijn
     

Deel Deze Pagina