1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Storing knipperlicht in combinatie met fietsendrager

Discussie in 'Electronica' gestart door joergarms, 5 apr 2017.

  1. Hoi Luitjes,

    zondag voor het eerst de fietsendrager achter mijn Focus gehangen.
    Het gaat hierbij om een Focus 2.2 eind 2008.

    De fietsendrager is uitgevoerd met ledlampen en 13 polig, net als de auto.
    Nu werkt alles naar behoren, behalve 1 ding.
    Met brandende stadsverlichting werken de knipperlichten om normale frequentie.
    Maar zodra ik de verlichting uitzet, gaan de knipperlichten sneller knipperen, alsof er een lampje kapot is, wat uiteraard niet zo is.
    Zet ik tijdens het snelle knipperen de verlichting weer aan, dan houdt het snelle knipperen weer op.
    Alle verbindingen zijn goed, 13 polige stekker op de drager is volgens het schema aangesloten.

    Iemand enig idee? Is dit doordat de auto niet echt op ledverlichting is berekend?
     
  2. Komt waarschijnlijk door de ledverlichting.
    Denk dat als de gewone verlichting erbij brand, de weerstand hoog genoeg is om de auto te laten weten dat er niets aan de hand is.

    Je zou misschien op de knipperlichten van de fietsendrager een extra led erbij inzetten om die weerstand te verhogen of een extra weerstand.

    Denk ik hoor, hoeft niet zo te zijn.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  3. Het is helaas niet mogelijk om lampjes bij te plaatsen, zijn gesloten units.
    Maar dan zet ik voortaan wel gewoon de verlichting aan als ik met de drager rij, probleem ook weer opgelost.
     
  4. Je zou eens even in de handleiding moeten duiken. Er hangt me namelijk iets bij hierover dat een aanhanger med led verlichting niet goed zou werken. Een fietsendrager is in feite hetzelfde
    voor de elektrische instalatie. (Het zou ook kunnen dat dit in de handleiding van mijn huidige focus 3.1 staat)
     
  5. Ok, ik ga dat aankomend weekend eens opzoeken. Maar, het is geen bijzonder groot probleem. Zodra ik de gewone verlichting inschakel, werken de knipperlichten ook goed.
     
  6. Ter aanvulling / voor wat het waard is, want je hebt al een oplossing: een halogeen knipperlicht is 21 watt. De led-variant - als je mazzel hebt - ongeveer een kwart daarvan, 4 - 5 watt. Omdat alle lampen op je fietsendrager continue branden, levert dit geen probleem op in het systeem, maar je knipper-relais detecteert een 'defecte lamp' (te lage weerstand door veel lager vermogen) en gaat hyper-knipperen. Oplossing is om er een weerstand tussen te monteren. (6,9 ohm die flink wat hitte aan kan...) Daarmee kom je voor het systeem terug op +/- 21 watt belasting en zou het probleem opgelost moeten zijn.

    Maar de verlichting aanzetten is natuurlijk ook prima werkbaar. :D
     
  7. Al lijkt me dat het aanzetten van de verlichting geen effect zou mogen hebben op het knipper relais
     

  8. Ik heb een soortgelijk probleem met mijn focus mk2 van 2005.

    Sinds ik een aanhanger erachter heb gehad is mijn (knipper)verlichting helemaal van slag.


    Als ik hem naar rechts doe met de dagverlichting aan, knippert hij heel snel. alsof er een lampje stuk is, maar dat is niet zo.
    Doe ik hetzelfde met de dagverlichting uit, dan knippert het knipperlicht ook snel, maar de achterlichten en verlichting van de boordcomputer doen dan ook gezellig mee.

    Ik heb de accu net 45 minuten losgekoppeld, maar dat heeft niet geholpen.
    Bij mij zit er een 7 polige stekker onder, waar volgens mij niet veel bijzonders aan te zien is.

    En af en toe als ik de deur open om in te stappen komt er piep uit de auto.. geen idee of dat relevant is, maar meld het er maar even bij.

    Iemand een idee, waar het probleem kan zitten?
     
  9. Begin maar eens met alle massa punten van de trekhaak en verlichting te controleren, schoonmaken of vervangen zowel op je aanhanger als in de auto
     

Deel Deze Pagina