1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Witte rook en licht dalend kvs niveau focus 1.6 ecoboost 2012

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door DennisHaai, 28 feb 2021.

  1. Dag allen,

    Dennis hier; nieuw op het forum. Heb sinds een dikke maand een mooie focus ecoboost 1.6 uit medio 2012.
    Rijdt erg fijn, strak en de motor is werkelijk heerlijk qua vermogen en souplesse.

    Nu lees ik allerlei zaken over de kvs..de mijne heeft de terugroepactie gehad enzo.

    Valt mij op dat er in mijn optiek meer dan normaal witte rook uit de uitlaat komt. Ook met de warmere dagen van afgelopen week. Kvs niveau daalt licht ( heb over ruim 1000 km 300 a 400 ml bij moeten vullen)
    Zie geen zichtbare lekkages kvs, geen olieverbruik, temperatuur is snel goed en blijft stabiel. Heb geen vermogens verlies. Wel vindt ik het benzine verbruik wat hoog..gemiddeld 1 op 12.

    Wat zijn jullie ideeen?

    - koppakking?
    - thermostaat?
    - regelklep kvs?

    Ik hoor graag, zodat enisgzins gericht kan verder zoeken..

    Alvast bedankt , Dennis
     
  2. Welkom. Ik neem aan dat je nog garantie hebt. Even het koelsysteem onder druk laten zetten.
    Zou ook even het reservoir van de koelvloeistof checken. Deze willen wel eens lekken.
     
  3. Dankjewel,

    Ik heb de bougies ook recent vervangen. Viel me op dat bougie in cilinder 3 wat vochtig leek en ook enigszins geoxideerd was.. vocht in cilinder?
     
  4. @Andre,

    Waa zou kvs reservoir nog meer kunnen lekken? Bij de aansluitingen? Daar zie ik geen vloeistof/vocht.
     
  5. even terug te komen op je verbruik. 1op12 is niet verkeerd.
    me werk is 11km verwijdert en is 5km 80weg. dat is 1op13 gemiddeld. Beste is 1op16.5 constant snelheid.
    me verbruik is wel over een volle brandstoftank steeds.
    Wat me wel opvalt is als je op cruisecontrol of cruiselimit zet je verbruik stabielen en constanter is. Wat wil zeggen dat met je rechter voet je verbruik minder stabiel is.

    in jouw verhaal haal je witte rook,zakkende kvs niveau, natte bougie 3 naar voren.
    Dat geval zou je cilinderlektest en compressiemeting wat meer vertellen.
     
  6. Dank voor de reacties. Ik ga die testen binnenkort maar even laten doen.
     
  7. Ff update,

    -- Druktest kvs was goed. Lang op druk gestaan, geen verlies in koude toestand
    - Compressie van alle 4 de cilinders was prima, geen verschillen.
    - gelijk apk laten doen. Alles goed
    - Heeft ook een meting gedaan op vocht uit de uitlaat. Waardes zijn laag. Even kort 25, daarna consistent op 4 of 5.

    Viel de monteur wel op dat er meer dan normaal witte rook uit uitlaat komt.. en heb hem mn onlangs vervangen bougies laten zien. Die in de 2e cilinder was wit uitgeslagen.. volgens hem kan dat toch duiden dat er wel iets in de cilinder gebeurt ..

    Heeft iemand hier verder idee bij?

    Iemand opperde lekstop voor koppakking vloeistof. Voor minime lekjes zou dat kunnen helpen?

    Om de hele cilinder kop eraf te halen en koppakking preventief te vervangen zit ik ook niet echt op te wachten.

    Benieuwd of iemand hier verdere ideeen of ervaring heeft

    Gr Dennis
     
  8. Zou wel kunnen helpen, echter denk ik dat dit alleen maar uitstel is van vervanging.
    Ik zou de koppaking preventief (laten) vervangen om kromtrekken van de cilinderkop te voorkomen.

    Groet,
    Marc
     
  9. Als druktest en compressie goed zijn. Dan verwacht ik niet zo snel technisch problemen met de koppaking. Alleen je weet maar nooit soms. Nu preventief koppakking vervangrn zie ik ook niet zo zitten.

    Als kvs nog steeds zakt zou je koelsystrem kunnen afpersen. Dan weet je waar het lekt.
    Echter let op dat turbo via kvs gekoeld wordt. Daar kan tuurlijk ook iets mis mee zijn.
    De kvsdop komt soms ook voor lees je hier.
     
  10. Heb je geen garantie? Je hebt hem net een maand zei je
     
  11. Bij een koelvloeistof verlies van 0,3 tot 0,4 Liter op 1000 KM kan je spreken van een aanzienlijk koelvloeistof verlies.

    Dat een druk / vacuum test van het koelsysteem geen drukverlies laat zien betekent niet dat er ook daadwerkelijk geen druk / vacuum verlies is. Wanneer er bijvoorbeeld een klein scheurtje in de cilinderkop of cilinderwand zit kan het voorkomen dat er bij een koude motor geen druk / vacuum verlies waarneembaar is maar wanneer de motor volledig op bedrijfstemperatuur wel.

    Bij de 1.6 ECOboost is dit niet ondenkbaar. Zeker als de motor in het verleden een keer is warmgelopen (bijvoorbeeld door een gescheurde koelvloeistof retourslang) wat bij een gebruikte auto niet te achterhalen is kan het zomaar voorkomen dat dit op de langere termijn alsnog tot problemen leidt.


    Persoonlijk zou ik met een dergelijk aanzienlijk koelvloeistof verlies absoluut niet doorrijden. Het gebruik van een Leak Stop middel in de hoop het lek te dichten is in mijn ogen een lapmiddel waarmee het symptoom (koelvloeistof verlies) aan te pakken in plaats van de oorzaak (het defect dat het verlies veroorzaakt) aan te pakken.

    Wanneer 100% zeker is dat er geen andere lekkage in het koelsysteem aanwezig is en ook de overdrukklep in de dop van het koelvloeistof reservoir goed zijn werk doet (en dus niet te vroeg opent) zou ik persoonlijk geen risico nemen en de cilinderkop demonteren en de koppakking, cilinderkop en cilinders goed controleren op schade welke verantwoordelijk kan zijn voor het koelvloeistof verlies.
     
    meeder vindt dit leuk.
  12. Heeft die niet een waterpomp wissel gehad vlak voor je hem kocht en hebben ze hem niet goed ontlucht? En nu met rijden heb je de bellen eruit gehaald waardoor het vloeistof niveau zo gedaald is.

    Ik zou koud eens een streep zetten waar het niveau nu is en dan er een paar dagen flink wat km maken. En dan controleren of het peil weer daalt.
     
  13. Dank voor al deze tips en adviezen....

    Bij de kvs dop en ook elders zijn geen zichtbare sporen van lekkage.
    Zal vrees ik toch intern zijn..

    Ik ga de komende tijd even extra goed de kvs stand in de gaten houden en tevens de staat van de bougies dan bekijken op evt. kleurverschillen om te zien bij welke cilinder er dan iets kan zijn met de pakking of cilinderkop.

    En waar ik gekocht heb is ook meedenkend in oplossingen.

    Wordt vervolgd...


    Goede zondag allen
     
    F O C U S vindt dit leuk.
  14. Succes, hopen dat het allemaal meevalt!
     
  15. ik had bij de dop ook geen lekkage sporen maar de dop was wel de boosdoener.
    de ring die in de dop zit was helemaal ovaal geworden waardoor die (heel weinig) kvs lekte, dop vv en geen last meer gehad.
     

Deel Deze Pagina