1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Distributieketting

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door firefighter, 5 mrt 2021.

  1. Goededag,

    Ik wil een ford focus 1.8 limited van 2010 kopen.
    Mijn vraag is of deze motor een distributieriem of ketting heeft en bij een ketting moet deze ook vervangen worden bij aantal jaren of kilometers

    Mvg Peer
     
  2. Die zijn voorzien van een ketting. Bij mijn weten hoeven die niet te vervangen te worden.
     
  3. Hartelijk dank voor de snelle info
     
  4. Goedenavond,

    Ter aanvulling:
    Een ketting behoeft wel periodieke inspectie en dient zelfs na 100.000 km / 150.000 km vervangen te worden. Dit omdat een ketting op den duur op gaat rekken.
    Laat dit dus wel controleren is mij advies!
     
  5. No offence, Marc, maar de distributie-ketting van de 1.8 en 2.0 duratec motoren gaat in principe een ‘autoleven’ mee, alleen als deze bij zeer hoge km-standen zou gaan rammelen kan er aan vervanging worden gedacht
     
  6. Sorry, maar 't is geen TSI! Normaal gesproken gaat een distributieketting een autoleven mee, wat Koen_ ook al zei.
     
  7. Maar ook deze kettingen rekken helaas
     
    F O C U S vindt dit leuk.
  8. Daar hebben ze kettingspanners voor uitgevonden.
     
  9. De Duratec HE motor is voorzien van 2 distributiekettingen. 1 ketting tussen de krukas en de nokkenassen en 1 ketting tussen de krukas en de oliepomp.

    [​IMG]

    Beide kettingen zijn voorzien van een kettinggeleider aan 1 zijde en een kettingspanner aan de andere zijde.

    Zowel het uitrekken van de kettingen als slijtage van het kunststof van de kettinggeleiders en kettingspanners dient te worden opgevangen door de kettingspanners.

    De ketting tussen de krukas en de oliepomp is voorzien van een simpele veerbelaset kettingspanner. De ketting tussen de krukas en nokkenassen is voorzien van een hydraulische kettingspanner met ingebouwd ratelmechanisme.

    [​IMG]

    Hierbij wordt de ketting gespannen door de oliedruk van de motor. Het ratelmechanisme is er om het rekken van de ketting en slijtage van de geleiders te compenseren. Het ratelmechanisme is d.m.v. een geleider aan de zuiger van de spanner bevestigd. Wanneer de zuiger als gevolg van rek/slijtage verder naar buiten komt wordt het ratelmechanisme ook mee naar buiten getrokken en kan dan niet meer terug. Het doel hiervan is om ervoor te zorgen dat de hydraulische kettingspanner niet te ver ingedrukt kan worden. Dit is om te voorkomen dat vlak na het starten wanneer de oliedruk nog laag is de ketting niet te los komt te staan en een tand kan verspringen.


    Zoals op de afbeeldingen te zien is hebben de Duratec HE motoren nog een degelijke relatief zware ketting en geen veredelde fietsketting zoals veel nieuwere motortypes dat hebben. Dit wetende en het feit dat Ford geen interval opgeeft voor het controleren of vervangen van de ketting zie ik persoonlijk geen enkele reden voor het controleren of preventief vervangen van de ketting.

    Daarbij zijn de auto's waarin deze motoren in Nederland zijn toegepast gemiddeld genomen op een leeftijd gekomen waarbij je jezelf af kan vragen of het openen van de motor om de ketting te controleren of preventief te vervangen economisch gezien nog rendabel is.
     
    M.Blaak, Ecobeast en Koen_ vinden dit leuk.
  10. #10 tnagtegaaldemeer, 2 apr 2021
    Laatst bewerkt: 2 apr 2021
    Maar het voordeel van een distributieriem t.o.v. de distributieketting is wel dat je bij vervanging meteen de waterpomp kunt laten vervangen. Bij de blokken met een ketting moet je dus maar afwachten hoe lang de waterpomp het volhoudt, ik heb geen idee wanneer deze het ongeveer begeeft?
     
  11. Dan word de pomp door de multiriem aangedreven.
     
  12. @tnagtegaaldemeer
    Waterpomp wordt dan vv als er lekkage is, of als je koel- en geluidproblemen hebt.
    Kmstand er aan hangen is altijd moeilijk, waterpompen die 240.000km zonder probleem halen heb ik meegemaakt.
    Die van mijn 2.0duratec he is nooit vv toen ik hem bij 240.000km wegdeed
     
  13. Beetje raar zeggen dit. Je hoeft de motor niet los te halen, alleen de distributie afdekking. Daarbij een nwe ketting incl. spanners etc. kost een paar honderd euro. Dat is een knappe MK2 prima waard. Kijk eens wat een knappe MK2 kost op internet. Datzelfde geld betaal je voor een MK3 die niet veel jonger is. Daar komt bij dat de 1.8/2.0 Duratec motoren niet voor het oprapen liggen (spreek uit ervaring).
    1 ding scheelt wel, de kettingen van de Duratec motoren gaan eigenlijk nooit kapot. Zelfs slijtage zul je niet opmerken.
    @TS: ik zal me om de ketting geen zorgen maken. Zoals werd aangegeven, het is geen TSI. Olieverbruik zou ik wel controleren.
     

Deel Deze Pagina