1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Licht onstabiel stationair mk1 1.6 16V

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Bolbo, 4 feb 2021.

  1. Hallo,

    Bij onze 2002 Focus mk1 facelift met 1.6 16V 100pk motor met plm. 53.000km op de teller merk ik een licht onstabiel stationair toerental. Het is precies alsof de airco aanslaat, maar dat is het niet, want die staat uit. Ventilatie staat ook niet op die raamstand dat de airco ongemerkt wordt ingeschakeld.
    Als het toerental dipt voel je de motor wat trillen en hij bromt iets meer. Je ziet de koplampen ook heel iets dimmen. Een dip duurt ongeveer 3-4 seconden en dan is het weer even normaal, het komt en gaat met regelmaat.
    Kunnen jullie mij tips geven wat ik zou moeten nakijken mbt de motor? Bougies staan al op mijn lijstje. Heeft deze motor een gasklephuis of luchtmassameter die kunnen vervuilen en die evt schoongemaakt kunnen worden?
    VVT is geen sprake van bij deze motoren toch? Dit zijn wat mogelijkheden die ik ken uit de Volvo-wereld die dit soort verschijnselen kunnen veroorzaken.
    Auto heeft recent grote beurt en nieuwe distributie gehad, dus filters en olie zijn schoon.
    Accu is ook vrij nieuw, dus die is ook in goede staat denk ik.
    Ik heb geprobeerd uit te lezen met mijn ELM327 OBD2 dongel maar ondanks meerdere (gratis) apps geprobeerd te hebben kan het protocol niet worden herkend, dus dat lukt helaas niet momenteel.
    Bvd voor jullie tips en suggesties.
     
  2. #2 Hollender, 5 feb 2021
    Laatst bewerkt: 5 feb 2021
    Vacuumslangen even nalopen om te zien of daar ergens een lek in zit.
     
    Bolbo vindt dit leuk.
  3. Waarschijnlijk is deze slang lek.
     
  4. Goede tip, bedankt! Ik zag in deze gelijkaardige video dat behalve een lek het slangetje ook platgezogen kan worden, dus straks maar even controleren op zicht en met remmenreiniger (koude motor).
    Wel een duur slangetje, €25,86+btw bij Ford, onderdeelnr 1337254. Ik zou geneigd zijn om een generiek slangetje te monteren, maar omdat het een bochtje zit zal dat lastig zijn.

     
  5. Merci! Ik dacht dat dat niet door andere fabrikanten zou worden nagemaakt. Net de auto aangezet en alle aansluitingen bespoten met een zeer snel verdampende reiniger (LiquiMoly Schnellreiniger, verdampt nog sneller dan remmenreiniger) en dat spul is zo brandbaar als wat, maar nergens reactie. Slangetje uit video's boven wordt ook niet platgezogen.
    Uiteraard zou er toch een vacuumlek kunnen zijn ergens waar je niet zomaar bij kan, bijv. binnenin de rembooster, of ergens onder de auto een EVAP leiding, tzt maar eens nakijken.
    1 koppelstukje gevonden wat net na de LMM aftakt (een van de twee zeer dunne vacuumslangetjes waarvan er iig 1 naar de EVAP klep gaat) dat een beetje loszat, vaster gedrukt en daarna niks meer gemerkt, misschien wat dat het. Wellicht even vastzetten met een tie-wrap of tzt vervangen.
    Bedankt voor de hulp, ik ben nog niet zo thuis in benzine (altijd gedieseld) maar met dit forum en de Haynes manual die ook net binnen is krijg ik de basis wel onder de knie.
     
    Bertus 7 vindt dit leuk.
  6. #7 DexterXL, 6 feb 2021
    Laatst bewerkt: 6 feb 2021
    Idd bougies kunnen een rol mee spelen, vervuild gasklephuis en natuurlijk de stationairregelklep kan vervuild zijn,
    allemaal puntjes die zeer simpel zelf te doen zijn

    Gasklep001.jpg
    Ja sorry, die moest even....."uit de oude doos" intussen al 12 jaar geleden
     
  7. Sluit de bougie kabels ook niet uit. Als die oud zijn misschien ook maar preventief vervangen.
     
  8. Ik ga er eens naar kijken. Die foto helpt een hoop, en intussen heb ik ook de Haynes binnen dus ik heb wat leesvoer.
    Kan ik de 3 aangegeven elementen op de foto probleemloos losdraaien, of heb ik dan nieuwe pakkingen oid nodig?

    Bougiekabels zijn vermoedelijk wel oud, maar ik heb geen overslaande vonken gezien in het donker, en heb ze wat gebogen en het rubber ziet er nog wel goed uit, niet droog of bros. De bougies zelf heb ik er nog niet uit gehad, gister heb ik de auto even goed uitgelaten en naarmate de toeren stijgen voel je hem af en toe ook wel even inhouden, dat voelde toch een beetje als een ontstekingsprobleem.

    Wel kan ik met enige trots en opluchting melden dat de Focus gister feilloos, 0 opmerkingen, door de APK is gekomen. Toch een beetje een stresspuntje als je particulier een auto koop van 18 jaar oud met nog 1 maand apk (en door de situatie hier in Spanje lopen de APK-keuringsstations zo'n 4 maanden achter, dus de afspraak naar voren halen was er niet bij, en de koop uitstellen ook niet). Uitstoot en staat katalysator was mijn grootste zorg, hier meten ze CO en Lambda bij stationair en op toeren (plm. 2500) en beide waren nagenoeg perfect.
     
  9. Bougiekabels kom je pas echt achter als je in zijn 5 laag in toeren 1500-2000rpm volgas optrekt dit moet vloeiend verlopen. Vol je hikje dan bougies en bougiekabels vervangen. Eventueel bobine.

    Nullastregelklep zal veel schillen. Kun je probleemloos loshalen en met carburateurreiniger reinigen. Na monteren zal toerental stationaair hoger liggen, alleen in loop van tijd stelt de motor dit zelf bij naar lager toerental. Kan 500km duren.

    Gasklep zelf kan je ook probleemloos loshalen. Geld zelfde als nullastregelklep.
    Gaskleppositiesensor daar niet aankomen. Als je beide hebt schoongemaakt en bougies hebt gecheckt. Dan zal de auto al heel stuk anders reageren in positieve zin.

    Zo niet kun je nog wel aantal dingen doen. Dat is alleen voor later
     
    Bolbo vindt dit leuk.
  10. Mocht je het nog niet doen, ga eens Euro98 tanken ipv Euro95 E10.

    Bovenstaande problemen heb ik ook gehad. Van alles los gehaald, schoongemaakt, vervangen. Niets hielp.
    Mijn garage adviseerde Euro98 te gaan tanken. Gingen toch op vakantie, dus tank vol Euro98 en Forté fuel cleaner oid erin en rijden maar. Sindsdien geen problemen meer gehad. Auto gaat weer als de brandweer.
     
  11. Wie zegt dat het aan de E98 lag en niet aan de Forte fuel cleaner?
     
  12. Klopt, zou alleen aan de Forté kunnen liggen, maar die wordt bij elke vakantierit door mij erin gedaan, dus ook toen ik nog met Euro95 E10 reed. Had ik daarna nog steeds de problemen van hierboven. Afgelopen zomer de Forté erin gedaan en sindsdien alleen maar Euro98 getankt en geen problemen meer.
    E10 is leuk, maar voor oudere auto's vaak niet goed. Dan maar liever wat duurder tanken, maar wel goed kunnen rijden.
     
  13. of het nu euro98 of forte lag. Het kan ook aan een goeie rit hebben gelegen.

    Benzine motor hebben ook een actieve koolfilter. deze slaan brandstofdamp van de tank op. zodat het niet direct in buitenlucht komt. deze worden dan pulsgewijs vaak bij deellast in de inlaat gezogen. hierdoor wordt het mee verbrand en komt het niet de HC in de buitenlucht. zit deze vol door veel korte ritten kan dit nadelig invloed hebben. zelfde als dat de katalysator niet goed functioneert als hij de eerste keer weer goed warm is na veel kleine stukjes rijden.
    het is niet verkeerd om eens in de zoveel tijd uur minimaal te rijden of beter wat langer. zodat alles weer netjes warm is en zuiver kan worden.
    Vooral auto's van 2000 hadden dit (zover ik me kan herinderen)
    of bij de moderne auto's dit probleem beter getackeld en opgelost is geen idee

    Mijn auto rijdt altijd beter als ik op vakantie ben geweest. puur omdat je dan altijd voor langere tijd rijd.

    in geval van bolbo met 53000km is dus nooit goeie rit mee gereden. WIe weet als je keer euro98 tankt en dan in 1x zoveel mogelijk rijden. halve tank oprijden. wie weet verandert er dan alles. dat het puur vervuiling is geweest van weinig km's rijden
     
  14. Lange rit zorgt idd voor een beter rijdende auto. Maar voordat bolbo allerlei slangen en ik weet niet wat gaat schoonmaken of vervangen, eerst even een lange rit maken met én Euro98 én een fuel cleaner (Forté). Is qua kosten en tijd wellicht de goedkoopste en makkelijkste optie en ik vermoed dat de auto daarna weer goed zal rijden.

    In Oostenrijk tankte ik SuperMotion100, dat is nog beter dan Euro98 en reed er ook veel meer kilometers mee. En vele malen goedkoper dan normale Euro95 in Nederland, maar benzine is eigenlijk overal wel goedkoper dan hier...
     
  15. Ik ben niet zeker of de MK1 fase II een mafsensor heeft, als wel, reinig deze eens.

    Verder bougies, bougiekabels en bobine vervangen hept vaak ook.

    Carterventilatie (ook dat kunststofklepje?) heb je gecontroleerd en geen kleine scheurtje gevonden?

    Stationair regelklep doet niets op hoge(ere) toeren. Je kan wel controleren of deze vuil is. Reinigen kan ook. Heb je wel een echt goeie reiniger voor nodig.

    Gasklephuis, er zijn er velen die ‘m gereinigd hebben, maar ik ben geen 1 MK1 tegengekomen waarbij dat echt veel verschil maakte.

    Gezien de leeftijd en de kilometerstand, heb ik zo het vermoeden dat de auto veel kleine stukje heeft gereden. Misschien oude brandstof? Vervang eens je brandstoffilter (zit onder de auto tegen de “achterbank”). Maar als het een brandstofdruk probleem is, dan vermoed ik je brandstofpomp.

    Wat is verder de staat vd auto?
     
  16. Dank voor de reacties, ik was hier al een tijdje niet meer geweest (ook actief op 2 andere fora voor mijn eigen auto en motor, de Focus is de auto van mijn vrouw...). Nog niks aan de Focus gedaan ook, omdat ik druk ben met de motor.
    Gister weer een stuk in de Focus gereden, goed warm gereden op snelweg hier in de heuvels, goed doorgetrokken in de toeren heuvel op, dus warm is hij wel geweest. Voor mijn gevoel is het probleem iets toegenomen dus binnenkort maar eens werk maken van alle suggesties.
    Injector cleaner heb ik er al ingegooid bij aankoop, zo'n 1000km geleden.
    Onze auto heeft maar zo weinig km omdat de 1e eigenaar er simpelweg niet mee reed. Hij had een bedrijfswagen en ging in het weekend een blokje om van 20km om de motor en banden te laten draaien, voor de rest weinig, te zien aan de apk rapporten, jaarlijks 1500-2000km. Dus veel korte stukjes valt wel mee, tenminste, 20km is natuurlijk ook niet echt lang.
    Overigens doet de auto nu wel veel kleine stukjes, dus af en toe ga ik hem dan even uitlaten om hem fit te houden.
    Hier in de heuvels/bergen is de motor na een half uur echt wel goed warm, dat kan ik goed zien in mijn eigen auto waar ik koelvloeistof-, olie- en baktemperatuur live kan zien op mijn telefoon.
    Benzine is hier nog E5 aldus de stickers op de pomp, dus voorlopig nog geen last met E10. Dat mag niet in mijn motorfiets, dus ik hou het in de gaten. De Focus zou wel E10 moeten kunnen stoken trouwens.
    Euro98 zou kunnen helpen gezien de compressieverhouding van 11:1, maar 95 zou ook goed moeten zijn (zeker indien E5).
    Brandstoffilter is nieuw, net voor aankoop vervangen samen met de andere filters. Ik heb zelf het nieuwe filter onder de auto zien zitten, oliefilter ook, pollenfilter ook nieuw, dus er is niet gelogen.
     
  17. E5 is Euro98. E10 is Euro95. Allemaal nieuwe afkortingen.

    Ik heb ook een mk1 fase 2 Ford Focus. Het hielp bij mij inderdaad nadat ik E5 had getankt en daarmee naar Oostenrijk ben gereden en steeds E5 heb getankt. Die afstand, de fuel cleaner en het rijden op de snelweg zullen mijn motor veel goeds hebben gedaan. Sinds die tijd geen gedoe meer gehad. Volgens websites zou deze type Ford Focus inderdaad E10 moeten aankunnen, maar ik ga het niet meer tanken. Dan maar meer betalen, wel wat meer km's kunnen rijden, maar ik zit tenminste in een auto die ik kan vertrouwen. Dit had ik niet meer de laatste tijd met E10.

    Filters, olie etc. vervang ik ook op tijd, dat helpt zeker ook mee.
     
  18. ...als reactie op het verhaal hierboven:

    De E10 (euro 95) van nu, is totaal niet meer te vergelijken met de euro 95 van bijna 20 jaar geleden,
    vandaar dat de huidige E5 (euro 98) doorsnee genomen beter is voor auto's uit die leeftijdscategorie.
     

Deel Deze Pagina