1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Even voorstellen. In de markt voor een Focus mk2 st?

Discussie in 'Even voorstellen' gestart door Hyperfocus, 29 jan 2021.

  1. Dank je wel voor je reactie. De auto staat nu op 180k maar de onlogische km stand baart me toch wel zorgen moet ik zeggen. Andere meningen/ gedachtenkronkels van mede forumleden zijn welkom.
     
  2. Ik zou een aankoop keuring laten doen. En eventuele gebreken door de garage laten uitvoeren voor die prijs. Anders de auto laten staan.
     
  3. Dank je wel Rykers. Misschien wel zo wijs ja. Weet je toevallig ook wat ik daarvoor kwijt zou zijn?
    Inmiddels heb ik met de sympathieke hulp van een medeforum lid de laatste eigenaar die de auto, zoals hij er nu bij staat heeft opgebouwd kunnen achterhalen. Deze heeft de auto zelf in onderhoud gehad. Daar heb ik wat summiere aanvullende informatie van gehad en zojuist kreeg ik zijn telefoonnummer door om hem rechtstreeks wat vragen te kunnen stellen. Ik wil hem zo even bellen. Welke vragen achten jullie van belang?
    Sorry voor al mijn vragen maar ik wil met mijn gebrekkige kennis zo goed mogelijk beslagen ten ijs komen. Bedankt voor jullie reacties alvast.
     
  4. Als het onderhoud zelf gedaan is zou ik de auto laten staan.
    Maar dat is mijn persoonlijke mening.

    Je kan vragen of het onderhoud volgens Ford schema en maatstaf is gedaan. En welk extra onderhoud is gedaan. En welke onderdelen zijn vervangen. Vooral motorisch en aandrijflijn is belangrijk.
     
  5. Ja precies. Dan zitten we qua gedachten op hetzelfde spoor. Mogelijk is hij zelf monteur en heeft hij alles netjes volgens de boekjes gedaan. Ik vind wel dat hij de auto maar kort heeft gehad (2 jaar) na zo’n grote investering in de auto maar mogelijk is daar een logische verklaring voor. Inmiddels heb ik mijn afspraak op vanmiddag drie uur staan voor de bezichtiging.
     
  6. @Rykers ik kan het niet vinden, als onderhoud wordt gedaan door iemand zelf je de auto laat staan.
    Ik ben van mening dat het normale onderhoud vaak beter door je zelf kunt doen, je inspecteerd de gehele auto en niet zoals in de werkplaats met een papiertje waarop bv staat of de vestjes of driehoek in het voertuig zijn.en je een stempelte krijg.
    Iemand die niet technich is zal er ook niet aan beginnen.
    Als voorbeeld kan ik je zeggen dat ik de auto retour kreeg van beurt en mij niet werdt verteld dat de schijfen te dun waren. Ik was dit zat en ben het zelf gaan doen.
     
  7. Precies, jij bent technisch genoeg om het zelf te doen. Maar de topic starter is, net als ik, niet technisch.
     
  8. #28 Hyperfocus, 30 jan 2021
    Laatst bewerkt: 11 feb 2021
    Goed heren, een verslag van afgelopen middag. Ik heb nog een tweetal fotootjes gemaakt van het vooronder die ik zal proberen te posten. Hoop dat het lukt want ik heb hier geen ervaring mee.

    Zoals altijd was ik keurig op de afgesproken tijd op plaats delict. De Focus stond achter op het terrein.
    Begonnen met een rondje buitenkant. Op het eerste gezicht zag de auto er heel goed uit. Wat steenslag voor op de motorkap. Eén plekje van een mm of 3 doorsnee tot het blanke metaal met wat lichte roestvorming. Voor een 13 jaar oude auto niets spannends. Wel leek ik op de motorkap licht kleurverschil te zien en deze lag er ook niet helemaal vlak in. Aan de bestuurderszijde lag de motorkap een 3 tal mm lager. Zou ik me zorgen moeten maken over schade in het verleden?
    Rondje verder gemaakt. Alle naden van alle carrosseriedelen bestudeerd. Leken allemaal mooi recht te lopen en nergens uit te steken of iets dergelijks. Zag er prima uit. Tegen alle banden geschopt. Zat lucht in.
    Alle banden mm of 6 profiel, voor Hankooks. Dat kan beter denk ik. Rondom zag hij er gewoon prima uit.
    Kofferbak open en vloertje opgetild, lichte vochtvorming, wat druppeltjes aan de achter/ bumperzijde, geen roest te zien. Verklaring garagehouder ‘hij heeft lang stilgestaan, daarom wat condensvorming. Klop ta?

    Tijd om het kloppende hart te aanschouwen. Hoop dat het lukt met de foto’s.
    (pic)
    (pic)
    Oliefilterhuis zweet een beetje. Voor de rest geen gekke dingen. Oliedop los, geen boter. Koelvloeistof helder.
    Tijd om te starten. Sleutel in contact, draaien naar rechts, starten. Mooi stationair, meteen aanwijzing van het dashboard. Geen rare geluiden, prima. Onder de motorkap sprongen ook geen onderdelen om m’n oren dus tijd voor een proefrit. Ik moest in eerste instantie heel erg wennen aan de lichte koppeling.
    Duurde welgeteld 5 minuten toen was het gewend. Eerste indruk vd rijeigenschappen: Ondanks niet heel veel stuurgevoel heel fijn sturende auto. Als boter door de versnellingen. Sjezus wat een korte verzetten zeg! Heerlijk! Als altijd rustig op temp laten komen. Onderstel doet zijn werk goed. (Eibach veren, Billstein b8). Geen rare geluiden of rateltjes uit de cabine, niets. :thumbup:
    Olie netjes op temp dus gas erop....inhouden. Handrem lampje op dashboard en rood lampje linksonder naast km teller gaan branden. Oh jee. Nog paar keer geprobeerd, soms inhouden, weer doorschieten, inhouden, weer doorschieten, hmmm. Ik meende gezien te hebben dat esp uit staat...Dan maar weer terug.
    Overlegd met GH. Esp bleek nog aan te staan en greep dus steeds in. Hierna kon ik nog maar een klein rondje rijden want GH moest weg voor een afspraak. Het was inmiddels tegen half vijf. Kort rondje gemaakt, auto liep bij vollast nu wel mooi door de toeren maar de tijd was te kort om het echt goed uit te testen. Ik miste wel wat oempf boven de vijfduizend toeren maar dat heeft vermoedelijk alles te maken met de karakteristiek van de standaard turbo.
    Al met al vond ik het een heerlijke auto om in te rijden! Lekker lui schakelen met de rechterarm rustend op de armsteun. Fijn. Viel me wel op dat de oliedrukmeter onder het rijden heel even van ong 4 bar heel even wegzakte naar ong 1,5 bar. De rest vd rit bleef hij netjes tussen de 3 en 5 bar schommelen. Turbodruk bij vollast 1 bar.
    Na het tweede ritje nog heel even met GH gesproken over km standen die wel of niet zouden kloppen. Hij heeft me een uitdraai vanaf 2016 (71k), die kloppen gewoon. Ik mis alleen het stuk 2008- 2016 maar de RDW registreert pas vanaf 2014 als ik het goed heb.
    GH heeft me nog heel even de stempeltjes in het boekje laten zien tot 2018. Helaas geen rekeningen.
    Tijd voor meer vervolg was er niet.
    Plan van aanpak: Maandag nieuwe proefrit, werking airco controleren, tussentijds laatste eigenaar bellen voor wat aanvullende vragen, die kreeg ik vandaag niet te pakken ( inmiddels weet ik dat in 2013 distributieriem is vervangen, raar, hoefde toch pas na tien jaar? en ook aandrijfassen voor door laatste eigenaar zijn vervangen) en voorstel doen voor een aankoopkeuring.
    Nou, dat was het wel zo’n beetje. Was al met al een leuke middag.
     
  9. Wauw wat een mooi en uitgebreid verslag. Ik ben heel benieuwd (en met mij vele anderen) hoe dit afloopt.
    Keep us posted!
     
  10. Zal ik doen. Foto’s doen het bij jullie ook niet zeker?
    Ik ben niet zo’n forumridder. ;)
     
  11. ben benieuwd Jack.
    zoals je naamgenoot (Rykers) ook al zei, even opletten hoe dat zit met eigen onderhoud.
    @focus-piet geeft ook al aan dat hij het doet volgens Ford specificaties en zo zullen er wel meer zijn, die houden het onderhoud dan ook op papier of digitaal bij.
    degene die het doen uit kosten besparing die rommelen vaak wat aan maar denk niet dat dat hier het geval is.
    onlogische km stand zou ik wel meer over willen weten.
    dat zou betekenen dat er een keer een verkeerde km stand is doorgegeven tijdens een keuring of garagebezoek waardoor die nu onlogisch is.
     
    Rykers en focus-piet vinden dit leuk.
  12. Haha, dit leest gewoon als een spannende roman! Geweldig! Ik ben ook heel benieuwd wat je gaat doen!
     
  13. Zou inderdaad heel goed kunnen dat er ergens in de pijplijn een keer een foute invoer is geweest. Een aankoopkeuring die ik wil laten doen zal dat uit gaan wijzen. Ik ben heel benieuwd.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  14. Interessant topic met een leuke zoektocht! Maar als ik het zo even kort bekijk lijkt er nergens sprake te zijn van een onlogische kilometerstand? Het rapport op de foto is van december 2020 en daar staat logisch op. En wanneer je het kenteken invoert op RDW.nl krijg je ook logisch te zien. Mijn auto heeft overigens wel een onlogische km-stand, dit is zo gekomen omdat er een andere tellerbak in gezet is, scheelt een paar 100km en de verkoper gaf me de oude er bij. Wellicht dat dat hier ook aan de hand zou kunnen zijn?
     
  15. Vooralsnog is het een beetje koffiedik kijken. Ik heb inderdaad ook gezien dat de uitslag van het RDW en mijn kentekencheck rapport elkaar tegenspreken. Een aankoopkeuring zal duidelijkheid moeten verschaffen.
     
  16. Wat denk je uit de aankoop keuring te halen? Het is geen standaard 13 in een dozijn auto, ze kunnen niet in de motor of bak kijken. Een gerenommeerde Ford tuner kan er waarschijnlijk meer over vertellen.
    Je zal toch al op zoek moeten naar een soortgelijk bedrijf voor het onderhoud als je dit niet zelf kan. De Ford dealer of universele garage heeft maar weinig kennis van auto's die getuned zijn en speciale onderdelen behoeven.
     
  17. Daar heb je een goed punt. Google leerde mij gisteren dat carhost sowieso specialistische aankoopkeuring doet voor 5+ cilinder auto’s waarbij oa de software wordt uitgelezen en wederom een kilometer check. Die zogenoemde zekerheid zat hem dus vooral in laatstgenoemde. Ik weet (nu) nog niet of ze uit dezelfde databank lezen als het RDW maar een telefoontje leert me dat snel. Met mijn gebrekkige kennis kan ik moeilijk de waarde van software uitlezing inschatten, alsmede of een getunede 5 cilinder überhaupt representatief door hen is uit te lezen valt. Mocht jij of een medeforumlid daar meer kijk op hebben verneem ik dat graag. Ook de waarde van het uitlezen van de software kan ik moeilijk inschatten nu ik er wat langer over nadenk. Als iemand daar iets zinnigs over te zeggen heeft hoor ik het graag.
    Link: https://www.carhost.nl/carhost-aankoopkeuring-exclusief/

    In het verhaaltje spreekt men van minimaal 5 cilinders en in de grafiek van minimaal 6. Ik vermoed dat eerstgenoemde juist is. Nogmaals, mijn kennis is gebrekkig en ik probeer ook maar te toen wat ik denk dat juist is. Nieuwe inzichten zoals de jouwe zijn dus altijd welkom.
     
  18. Overigens zie ik nu dat de cilinderinhoud minimaal 2.8 liter moet zijn. Ik weet niet waarom maar ik kan ze morgen altijd even bellen als dat zinvol is.
    Laat ik het anders eens zo stellen. Wat zou jij/ zouden jullie doen in mijn geval?
    Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
     
  19. Update: zojuist een berichtje naar kentekencheck.nl gestuurd met de vraag aanvullende informatie te sturen omtrent het niet logisch zijn vd km stand. And now we wait...
     
  20. Ik zou verder zoeken.

    Edit: maar dat neemt niet weg dat het onderzoek wat je doet goed is hoor.
     

Deel Deze Pagina