motorstoring tot 3 x toe verkeerd gerepareerd.

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Roy1979, 28 jan 2021.

  1. Goedemiddag,

    Ik had met mijn Focus Wagon 1.6 TDCI uit 2013 een motorstoring. Display gaf aan: Motorstoring, onderhoud nu. Tevens kon ik maar heel langzaam versnellen, soort noodloop. Power was er volledig uit. Ik ben er mee naar de garage geweest, deze heeft em aan de computer gehangen en er kwam een defecte EGR klep uit. Dit heb ik met mijn eerdere TDCI ook gehad, die gaf toen ook een fout aan en vervolgens soms wel normaal vermogen en soms niet. Uiteindelijk de EGR klep laten vervangen. Ik rij de garage uit, ben net 2 kilometer onderweg en de auto rook binnenin naar diesel. Gelijk terug gegaan. Er bleek een diesel retourslang kapot te zijn (raar). Is opgelost en vervangen. Rij daar weer weg, kwam dezelfde storing als de eerste keer weer terug. Motorstoring, onderhoud nu en weer vermogen weg. Versnellen ging erg langzaam.

    Weer naar de garage. Nu bleek het active shuttersysteem ineens defect, kosten €850,-. Motor bleef gewoon koel en had verder geen probleem. De shutters waren, voor zover te zien, gewoon heel. Unit moest in z'n geheel vervangen worden. Een andere Ford dealer vertelde dat het of de aansturing was of de shutters zelf. Volgens deze garage waren de shutters defect. Laten vervangen a €427,-. Je raadt het al. Ik rij daar weg, net een kilometer de snelweg op en weer dezelfde storing. Motorstoring, onderhoud nu.
    Inmiddels was ik er goed ziek van en weer terug. Weer aan de computer gehangen, bleek het een drukprobleem. Ze hebben gezocht een bleek de turboslang gescheurd te zijn. Dit vervangen, €340,-!! Voor een slangetje van €31,- en max een half uurtje werk.

    De voorgaande reparaties (EGR en Active Shutters) heb ik mijn bedenkingen bij. Wat denken jullie?
     
  2. Niks mis mee alles opgelost toch?
    Nee met alleen melding motorstoring kunnen we helemaal niks. Als je weet welke motorstoringen er elke keer aanwezig waren. dan kunnen we meer zeggen.
    Dus storing 3x verkeerd gerepareerd denk ik niet. Mogelijk leide de storing die kant uit.
    Egr klep heb ik bij de 1.6 uit de mk2 vaak kapot gezien. in de mk3 zit nieuwe type motor in met 8kleppen en enkel nokkenas. waar mk2 met dubbel nokkenas en 16kleppen had.
    Die in mk3 heb ik toen ik bij peugeot (daar bekend als dv6c)werkte nog nooit kapot zien gaan. Tuurlijk hoe het na 5-10jaar is weet ik helaas niet.
    egr klep zit achterop en daardoor kan het zijn dat ze retourslang los hebben genomen. Wetende dat deze slang terugroepactie had bij peugeot. Dit ivm de aansluiting niet goed afdichtte en diesellekkage aanwezig was. nieuwe slang en vastkitten was de oplossing.
    Dus ja dat hij defect is geraakt kan ik begrijpen.

    shutterpaneel kan verwijdert worden of gedeactiveerd. Sommige hebben andere intercooler en zit de moto alleen nog aangesloten. van daar dat het van 850 naar 427 gaat ivm die alleen de motor hebben vervangen.

    Daarna te lage inlaatdruk gemeten. Daarvoor is slang vervangen.

    alle storingen zijn zover ik zie steeds netjes opgelost. Had ook zo kunnen zijn dat bij de eerste reparatie je alle 3 de issues naar boven komen en tegelijk opgelost waren.
    Het zou kunnen dat turboslang van begin af aan niet goed was. Alleen als de storing niet aanwezig is als hij bij de garage komt. zullen ze het ook niet weten.
    Echter alleen in geval van de shutter zou ik bij de andere wel hebben gereden met de auto. Kijken of de storing wegblijft en de auto goed rijdt.
    Als dit is gedaan dan is de auto volgens de monteur goed.
    En ja ik heb ook gehad dat we bij proefrit geen issue naar boven kwam maar paar dagen later de auto terug kwam. Als monteur baalde ik vreselijk daarvan. Bang dat ik iets verkeerds had gedaan. Vaak was het kompleet andere storing of klacht waar de auto voor stond.
    Soms zelfs gewoon dat de auto onderhoud zou krijgen
     
  3. Ik vind het dan wel bizar dat de auto dan 3 x met dezelfde klachten/ symptomen terug komt. Als ik dan vraag naar welke foutcodes het zijn geeft men daar geen antwoord op. Dan krijg ik extra het gevoel dat ik belazerd wordt. En dan vind ik €340,- voor een slangetje van €31,- ook bizar veel geld. Ze waren er volgens de balie medewerker 2 uur mee bezig geweest en dan ook nog het uitlezen vragen van rond de €100,-. Terwijl het uitlezen bij het "shutterprobleem" €38,- was bleek men uiteindelijk heel snel bereidwillig de rekening te halveren. 2 uur rekenen voor een half uurtje werk vind ik ronduit schandalig. Ik zal in het vervolg vragen naar de vervangen onderdelen en de foutcodes want ondanks dat het opgelost is (storing is weg) voel ik mij wel belazerd. Ze hebben de shutters vervangen en niet de aansturing ervan. Als je als monteur da onderdeel eraf haalt en geen schade heeft dan ga je toch nadenken en jezelf afvragen waarom deze defect aangeeft?
     
  4. Die turboslang heb ik ook gehad.
    De dealer had het overigens direct gevonden.
     
  5. veel rare dingen bij dat garage waar jij bent geweest. Shuttersysteem veroorzaakt geen power-loss. Iedere keer vinden ze iets anders kapot !?
    Verander van garage !
     
  6. Sowieso altijd de vervangen onderdelen vragen of je die even mag zien. Een foutcodes moeten ze je ook kunnen geven, je hebt tenslotte betaald voor het uitlezen ervan!
     
  7. helemaal eens. Als je uitdraai wil van de storingen dan moeten ze dat doen. Is niks geks, je betaalt 70-100euro voor diagnose. storingen printen ze al uit. kunnen ze altijd scannen en door sturen
    shutterpaneel geeft idd geen powerloss issue.

    maar goed begrijp dat niet elke klant storinguitdraai mee wil nemen, dit ivm ze er totaal niks van begrijpen
     
  8. jammer dat je het forum niet eerder had gevonden Roy.
    er zijn hier leden die voor minder je auto uit kunnen lezen en het probleem met de shutters was dan ook goedkoper opgelost.

    de garage komt ook niet echt klantvriendelijk over.
    vervelend voor je dat je iedere keer terug moet, ook voor een garage lijkt me, en dan iedere keer weer opnieuw diagnose kosten rekenen?
     
  9. Ja en dat van Ford dealers.. Ik ben ook nog niet klaar met die garages want ik heb heel duidelijk het probleem aangegeven en ze lossen het probleem niet op. Mijn inziens moet een defecte EGR klep ook niet een constante power loss geven. Ik heb bij mijn vorige Focus dat ook gehad maar die hortte en stootte en gaf af en toe vermogens verlies.
     
  10. Ik zou toch echt even persoonlijk om de tafel gaan zitten daar en vragen hoe dit op te lossen. Persoonlijk praat altijd makkelijker. Geld erin blijven pompen terwijl het niet is opgelost lijkt mij niet goed. Een goed gesprek is noodzakelijk.
     
  11. Dat stadium van persoonlijk om tafel gaan zitten is niet meer aan de orde. Garage houdt vol en ik ook. Dus we gaan even een trapje hoger in dit geval. De redenering van de garage is dat de computer het aangeeft. Daar gaan zij blindelings van uit. Naar mijn idee is dat niet echt de juiste aanpak, helemaal niet als de storing wel terug blijft komen.
     
  12. Zoals eerder gezegd zal het idd zonder storingen vanuit forum moeilijk iets kunnen vertellen wat goed en niet goed is gegaan.
    Hebben ze na elke reparatie een proefrit gemaakt?

    De garage heeft gelijk, computer geeft op dat moment een storing aan, echter als je zelf de motor keer opnieuw start kan zijn dat de boosdoener degene die je stil laat vallen verdwijnt. Elke keer als je opnieuw op contact zet wordt er gekeken of de sensoren en dergelijke goed werken. Als ze goed werken dan verdwijnt de storing
    Kan zomaar zijn dat egr klep problemen opleverde vandaar de storing die aanwezig was. Echter dit geen nadelig effect heeft op het rijden.
    shutterpaneel kan vastzitten ivm hij afgebroken is.
    Aansturing van de paneel kan communicatie storing geven.

    Turboslang kun je alleen achter komen bij een proefrit. Je geeft vol gas en hopen dat de slang dan net ver genoeg open scheurt waardoor de storing naar boven komt. Dit is helaas op het einde pas naar voren gekomen.

    zo nam ik vaak de uitleeslaptop mee bij een proefrit. Als storing weer op display kwam ik direct het uit kon lezen zonder de motor af te zetten. Vooral als de klant zegt na opnieuw starten het probleem weg was.
    Vaak zat ook gevraagd of de klant akkoord ging dat we hem avond mee naar huis namen om zo over langere afstand te checken. Vaak krijgen we dan akkoord en kun je tegen de klant zeggen, hebben 80km gereden totaal maar geen storing naar boven gekomen.

    In jouw geval zal het laatste keer geweest zijn dat je bij hun bent geweest en je nu elders naar toe gaat. Dat is volledig je recht.
    Je hebt de rekeningen al betaald neem ik aan. Dan valt er hierna weinig te doen. Met betalen van de rekening ben je ook akkoord gegaan om te betalen.
    Ja we hebben gespreken gehad waar de klant niet blij was dat totale rekening 5000-6000euro was. Helaas voor hun kunnen we aangeven dat we elke keer telefonisch overleg is geweest en de klant ook daadwerkelijk akkoord met alles is gegaan.
    We doen wat korting ter compensatie op de rekening. Nadat die betaald is, krijgen ze de sleutel terug van de auto.
     
  13. Shutterpaneel was niet gebroken en men heeft na het repareren geen testrit gemaakt. Tevens heb ik duidelijk tegen de garage, elke keer dat ik flink gas geef springt de auto in storing. Dan moet zo'n monteur toch gaan nadenken?? Dat heeft niets met shutters te maken. Ik heb ruim 200 km gereden zonder storing. Op het moment dat ik flink gas geef dan komt de storing. Ja ik ga akkoord met betalen omdat ik mijn auto nodig heb. Als ik niet betaal dan krijg ik mijn auto niet en kan ik niet aan het werk. Dat argument slaat natuurlijk kant nog wal. Telefonisch overleg is er niet geweest, enkel een belletje dat de auto klaar was.
     
  14. Zoals ik je verhaal lees, snap ik je frustratie en van jouw kant uit is er idd niet goed gehandeld door de garage.
    Verhaal heeft altijd 2 kanten en geen idee wat de garage te vertellem heeft.

    Op basis van jouw verhaal. Kom je met klacht als ik volgas geef valt hij in storing.
    Ervaring leert wat je dan moet doen.
    Wat ik dan vaak deed is alle storingen uitprinten, wissen en proefrit maken.
    Tijdens proefrit zelfde doen door volgas te geven. Dan valt hij in storing weet je exact wat het is.

    Als je de auto neerzet en ze bellen je daarna op dat ze de egr vervangen hebben dan klopt daar niet iets.
    Eerst bellen dat na diagnose de egr naar voren komt. Of je deze mag vervangen. Pas daarna ga je het vervangen.
    Ja we hebben ook soms de gok genomen op een reparatie. Ja enkele keer was de klant niet mee eens en dus moest de rekening aangepast worden.

    Ja er is slecht diagnose gesteld, als de klacht goed vermeld was bij de monteur. Ja het is slecht dat er geen proefrit is gemaakt. Ja na melden van klacht heb je alleen akkoord gegeven voor diagnose. De reparatiekosten is niet vooraf doorgebeld en apart akkoord voor gegeven.

    Hoe dit verhaal eindigd geen idee. Jouw geval moet je kunnen aantonen dat het verkeerd is gedaan. Bewijs dat er geen telefoontje is gedaan. Bewijs dat er na reparatie geen proefrit is gemaakt. Telefoontje kun je zeggen, hun kunnen de opgeslagen telefoontje erbij halen.
    Belangrijkste bewijs hebben ze daadwerkelijk het onderdeel vervangen, is iets wat je kan kijken.
    Geloof dat dit wel gedaan is

    Wat wel zo is dat je er niet zo makkelijk de auto daar nog voor wat dan ook wil hebben staan.
     
    Roy1979 vindt dit leuk.
  15. Stapje hoger is dan logischer inderdaad. Wel zuur zo, hoop dat het snel en keurig wordt opgelost.
     
    Roy1979 vindt dit leuk.
  16. Kijk als iets geld kost en het moet gerepareerd worden ben ik de laatste die daar moeilijk over doet. Hetgeen waar ik mij over verbaas is dat men tot 3 keer toe reparaties heeft uitgevoerd terwijl het een defecte slang was. Ik heb ook geen idee hoe dit eindigt. Ik heb in ieder geval een officiële klacht ingediend bij de garage. Anders zou ik misschien eens bij Ford Nederland kunnen gaan aankloppen.
     
    Patman vindt dit leuk.
  17. het is duidelijk dat ze niet de tijd hebben genomen om een grondige diagnose uit te voeren. Hoe dat kan ? Tja, niet alle monteurs zijn technisch op het zelfde niveau, je hebt normale monteurs maar ook zeer goede tussen en tegenwoordig is niet meer als vroeger maar een monteur moet ook goed kunnen omgaan met test programma zelf ( IDS, FRDS ). Moet je ook denken dat als ze aan een reparatie beginnen, moeten ze het uitvoeren onder bepaalde tijd grens. Dit is een eis van Ford NL zelf, in geval van garantie / vergoeding, maar ook van werkgever / garage zelf ( in jouw geval geen Ford / fabriek garantie )
    Heb zelf twee keer kleine beurt laten doen bij Ford dealer, twee keer te veel olie erin ! Sindsdien niet meer, ik doe die kleine beurt zelf !
    Klagen bij garage zelf heeft weinig zin denk ik want dat doen zij gewoon intern behandelen. Moet je bij Ford Nederland doen, dan worden ze wakker.
     
    Roy1979 vindt dit leuk.
  18. ik denk niet dat Ford NL wat voor je doet maar je kunt het altijd proberen.

    als de communicatie naar jou toe over vv van onderdelen en afspraken al niet goed was dan verwacht ik dat ze met jouw klacht niet anders om zullen gaan.
    het is wel klöte en ik hoop dat je er uiteindelijk uit komt met de garage.
    succes!
     
    Roy1979 vindt dit leuk.
  19. Als de monteurs niet de vaardigheden hebben om een juiste diagnose te stellen moeten ze daar ook geen toptarief voor aanrekenen. Aangezien je tegenwoordig een toptarief moet betalen voor die gasten, mag je ook topprestaties verwachten.
    Zoiets kun je eventueel verwachten bij Teun Beun van om de hoek die voor twee tientjes per uur in het zwart wat bij klust, niet van een gerenommeerde merkgarage.
     
    mario75 en Roy1979 vinden dit leuk.
  20. Snap je ook volledig, op basis van jouw verhaal kan ik niet begrijpen dat dealer zo heeft gehandeld vanaf eerste melding van je klacht.

    dealer heeft 5-14man in werkplaats rondlopen. Dan heb je nog een chef werkplaats. die meer planning en klanten contact doet.
    daarvan zijn maar 30% die het mogelijk zouden kunnen doen door ervaring.
    je hebt dus afleveringsmonteur, assistand monteur, 1ste monteur en diagnose specialist. om het zo ff te noemen.
    Eerste twee moet je idd geen diagnose werk geven. echter voor de klant is elke monteur gelijk en ook uurtarief. chef werkplaats moet de werk bij de juiste persoon neerzetten. tuurlijk soms bij andere puur om te zien of hij het in zich heeft om meer te doen.
    daarnaast is ook vaak de receptionist probleem, die krijgt juiste info vanuit de werkplaats maar formuleert het verkeerd naar de klant. klant boos terwijl als hij de monteur hoort compleet omdraait en je begrijpt. vaak zat gehad dat ik boze klant kreeg die als blije klant vertrok.
    @mario75
    dat met olie verkeerd is gegaan heb ik ook aantal keren gezien bij collega, van versnellingsbak aftappen en motorolie bij vullen aan toe. motor die op hol slaat ivm 10l ipv 5l aan olie in zat.
    bij beurt weet je uit ervaring hoeveel liter olie erin moet. Ze kijken op de meter van 3.5liter moet erin dus 3.5l gaat er in. echter hoe nauwkeurig is de meter.
    standaard ging er bij mij 3liter in en checken, zit tussen min max keer motor starten. daarna keer peilen en op peil zetten via de peilstok.

    probleem is tegenwoordig dat bedrijf een 18jarige jongen wil hebben met 20jaar ervaring.
    monteur zit in je of het zit niet in je. zelfde als diagnose
     
    Brombeer59, mario75 en Roy1979 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina