1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Parkeren in zijn 1 of 2 aar alsnog wegrollen?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Juul, 29 jul 2017.

  1. en zorgen dat mocht de auto weg rollen dat de stuur zodanig gedraaid is dat de auto naar de stoep / kant van de weg rolt
     
  2. En als er geen stoeprand is dan zou een wielkeg een hulpmiddel kunnen zijn.
     
  3. Gewoon altijd op de handrem daar is hij voor.
     
  4. Dank voor de heldere uitleg!

    Nee alleen de blokken zijn vervangen. Schijven niet.

    Vaker de handrem gaan gebruiken dus, ook op hele lichte hellingen. Test om koppeling in te drukken en kijken of hij rolt is een goede en zal ik op die plek ook eens nagaan (zal wel anders kan hij überhaupt niet rollen.. :lol:)

    Wat wel opvalt op een vlakke weg geparkeerd in de 1e versnelling merk ik dat ik hem niet weg kan duwen, maar op een bepaald moment lukt dat wel. Dan duw ik hem een stukje, waarna ik hem vervolgens dus niet meer kan duwen. Dit gaat dan steeds op die manier. Dan bouwt hij dus weer compressie op. Is dat ook 'normaal'?
     
  5. Wellicht een hele domme vraag, maar waarom gebruik je niet de handrem?
     
  6. Is geen domme vraag hoor. Eigenlijk komt dit vanuit gewoonte. Ik heb in zulke situaties nooit de handrem gebruikt, behalve op steile hellingen uiteraard. Bij geen enkele auto heb ik dit gemerkt en nu bij deze voorheen ook niet. Nu na apk en onderhoudsbeurt constateerde ik dit. Vandaar ook mijn vraag.
    Vanaf nu ga ik op hele lichte hellingen ook de handrem gebruiken, dat is het probleem niet.
     
  7. Ook een 4-in-lijn 600cc motor is prima aan te lopen, mits deze carburatie heeft ipv injectie. Pas bij injectie, single of twins of grotere inhoud begint het lastig te worden :D
     
    DexterXL vindt dit leuk.
  8. Mocht je je handrem toch liever niet gebruiken. Kan je het beste je versnelling in de achteruit zetten. Dan is kans op rollen een stuk minder. ik zet hem altijd in zijn 1 en heb nog nooit gehad dat ie wegrolde.

    Ik gebruik mijn handrem nooit en gebruik hem ook liever niet. i.v.m. het vastroesten van de remmen. Weet niet of dit nog steeds actueel is, maar bij trommelremmen komt het sowieso meer voor.
     
    Gitzo vindt dit leuk.
  9. Hier ook maar moet de ondergrond wel recht zijn. Bij een lichte glooiing zet ik hem er wel op. Als ik op vakantie ga en de auto wordt niet gebruikt, bv vliegreis gaat hij er helemaal niet op.
     
  10. Als ik mij niet vergis, gebruikt Ford de remblokken aan de achterzijde als handrem. Gewoon, de normale remklauw + blokken die je tijdens het rijden ook gebruikt. Die worden middels een kabels aangetrokken zodat ze contact maken met de remschijf.

    Als deze vastroesten, dan is er wel echt iets aan de hand en heb je een veel groter probleem.
     
  11. Vastroesten van de handrem komt juist voor ivm het water tegen aan komt. De mechanisme zit dan vast.
    Echter gebruik je hem met enkele regelmaat dan zal dit niet snel een probleem opleveren.
    Zolang de handremkabels in goede conditie zijn zul je daar geen probleem mee krijgen. zijn ze poreus of gescheurd moet je ze vervangen

    Met trommel remmen is het ook dat er meer bewegende delen inwendig zitten. door condens op trommel kan dit snachts vastroesten/bevriezen.
    ook met normaal remmen kan het niet altijd goed gaan. soms zitten ze door opgehoopt vuil gewoon vast en lopen ze aan. Met hamer op metalen plaat slaan wil het net genoeg laten trillen dat het vuil eronder verdwijnt. Gevolg dat het wat gangbaarder is.
     
  12. Ik gebruik de handrem ook nooit.
    Vroeger toen ik nog jong (en veel knapper dan nu) was gebruikte ik wel de handrem omdat mij dit zo geleerd was.
    Totdat de handrem een keer flink vastgevroren was en ik dus niet weg kon. Sinds die tijd zet ik mijn auto's altijd in de 1ste versnelling. Wegrollen is mij gelukkig nog nooit overkomen.
     
  13. Dit zal dan wel één van de nadelen zijn van een 3-cilinder 1.0 liter motorblok. Hij bouwt dan te weinig compressie op (voor het gewicht van de auto) met als consequentie dat ik toch echt vaker moet parkeren met de handrem.. :?
     

Deel Deze Pagina