1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Gmr (Olieslurperbezitter) stelt zich voor

Discussie in 'Even voorstellen' gestart door Gmr, 10 jan 2021.

  1. #1 Gmr, 10 jan 2021
    Laatst bewerkt: 10 jan 2021
    Goeiedag iedereen. Ik ben Guy en sinds kort eigenaar van Focus mk2 Titanium 1.8 met 118k op de teller. Daags na de aanschaf ging de lockdown in en bij de eerste lange rit werd al snel duidelijk dat ik het twijfelachtige genoegen heb ook zo'n extreme olieslurper te bezitten. Deze maakt het wel erg bont met ongeveer een liter per 100km.
    Achteraf bezien is iedereen wijs natuurlijk maar ik kan niet zeggen dat ik momenteel erg blij ben met deze aanwinst hoewel het een mooie luxe auto is die ondanks dit excessieve olieverbruik best lekker rijdt. Ik ruilde juist m'n oerdegelijke Space Wagon in voor een nieuwere auto omdat ik in verband met gezondheidsperikelen wat gas terug wou nemen met sleutelen.
    Naast de Focus heb ik nog een Ford Transit mk2 uit 1983 en een Mercedes w201 uit 1985 die momenteel als klassieker hun winterslaap houden. Daarnaast staan er nog een aantal motorfietsen in de garage: Triumph's (T100T 500cc (1970), T140 750cc (1978), Trident 900cc (1995) en een Yamaha XV920 custom project.
    Als ouwe sleutelaar beschouw ik als essentieel bij iedere nieuwe aanwinst een werkplaatshandboek aan te schaffen en lid te worden van een eigenaarsforum voor de schat aan kennis en ervaring die daar doorgaans te vinden is. Ik moet zeggen dat ik aan dit forum al heel veel heb gehad en hoop er ondanks deze slechte start nog lang lid van te blijven.
    Wat de Focus betreft ben ik er nog niet uit welke aanpak het beste (en haalbaar) is: auto terug naar de verkoper en een betere kopen, een ruilmotor er inhangen of deze motor uitbouwen en reviseren. Na onderzoek op het forum meen ik te hebben geleerd dat normaal verbruik max 0,5 liter per 1000km zou moeten zijn en dat het excessieve olieverbruik 3 oorzaken kan hebben: defecte carterventilatie, lekkende klepseals en vastzittende olieschraapveren. Reviseren lijkt een optie omdat er zo te zien wel revisiedelen te koop zijn voor deze motor, ruw geschat zou dat voor een euro of 600 kunnen lukken.
    Flushen lijkt me bij deze olieslurper geen optie maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel en uiteraard hou ik me aanbevolen voor goeie tips (ik heb die artikelen over dieselolie, ATF en Dot4 gelezen)
     
  2. Welkom Guy op dit gezellige forum
     
  3. Welkom en jammer van het defect.....
     
  4. :welcome: Guy op het gezelligste autoforum van NL

    jammer van deze valse start met je Focus :nocheer:, ik zou nog wel even uitleg bij de verkoper gaan halen :vingertje:
     
  5. Welkom op het forum! :clap:
     
  6. Welkom op het forum Guy
     
  7. Dat ga ik zeker doen maar alles ligt stil door die lockdown
     
  8. Hallo Guy. Welkom:thumbup:
     
  9. Wel melden bij ze! Werkplaatsen zijn gewoon open, in ieder geval nu nog wel, en kunnen ze je klacht gaan oplossen.
     
  10. Uiteraard is het gemeld zodra duidelijk werd dat er een probleem en is er een afspraak gemaakt voor aanstaande vrijdag.
     
    M.Blaak vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina