Ford focus 2001 rijdt beter met nieuwe accu

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door fordvragen, 6 jan 2021.

  1. Goedenavond allemaal,

    Sinds 2010 rij ik alweer in mijn focus mk1. Top auto.

    Afgelopen periode begon, na een hele tijd weggeweest te zijn door het vervangen van de bobine en bougiekabels, mijn focus weer wat te stotteren. Wat ik vreemd vond want zo heel lang geleden was die reparatie niet.

    Ik stond vandaag met pech langs de weg, want hij startte niet meer. ANWB is geweest en wist te vertellen dat de accu dood(4 volt) was. Dat kan natuurlijk, dus een nieuwe erin en hij startte weer prima. Ook reed lekkerder dan ervoor.

    Het stotteren is ineens weg!

    Nu vraag ik me dus af. Hoe kan dat? Haalt hij piekspanning bij lage toeren en veel power moeten leveren uit de accu en is dus de dynamo defect aan het raken?

    Ik hoop dat jullie hier meer ervaring mee hebben. Alvast bedankt!

    Groetjes,
    Tim
     
  2. Hoe oud was de accu?
     
  3. Tijdens het rijden zal de dynamo auto voorzien van stroom. de accu zal de spanningspieken opvangen en stabiliseren van de spanning.
    defecte accu is hier niet goed in staat en is het mogelijk dat spanning teveel op en neer gaat. vandaar mogelijk stotteren/ haperen.
    zelf meegemaakt dat auto start, rijd je stuk en alles is opgewarmd. daarna motor afgeslagen. niet mogelijk om te starten geen vermogen in de accu.
    10min wachten en daarna zonder probleem gewoon kunnen starten met accu.
     
  4. Bijna 5 jaar
     
  5. Oke! Bedankt voor de reactie. Dat hij nu met een nieuwe accu niet meer stottert is dus niet gek en niet direct te wijden aan een mogelijk defecte dynamo?
     
  6. is niet echt zo direct te zeggen.
    5jaar is jong maar niet te vroeg. accu gaat meestal 8-10jaar mee. in mijn mk1 heb ik accu vervangen na 12jaar, mits het originele accu af fabriek was.
    met start/stop systemen wil de accu wat zwaarder belast worden door opnieuw starten met de accu en hedendaagse auto verbruiken wat meer als je hem op slot doet.gevolg dat dan de accu na 6-8jaar op is.
    kans is groot dat die accu die er in zat niet origneel is en dus dat hij daardoor eerder de geest gaf.

    je kan alleen zien op moment dat hij slecht loopt, dan is je voeding ook niet stabiel. vuil contact wil soms al voor problemen zorgen met de accu.
    op basis van je verhaal lijkt er niet veel mis met de dynamo. zolang je spanning maar netjes bij rijden boven de 13.5v en niet boven de 15v komt is er eigenlijk niks mis met de dynamo
     
  7. Het kan goed zijn dat jouw dynamo het begeeft.Koolborstels bijna op en dan gaan ze hangen.Ik weet eigenlijk niet hoe dit bij de Focus zit maar in t gunstigste geval kan je het zetje simpel vervangen.Zou wel eerst even controleren of de dynamo bij staionair al voldoende spanning geeft.Zo niet even een paar tikken tegen de dynamo.Willen de borstels nog weleens weer los schieten.
    Succes.
     
  8. Vandaag even gemeten met multimeter. Dynamo staat op 16,9 volt. Dat is dus flink teveel...
     
  9. Dat wordt minimaal een nieuwe spanningsregelaar
     
  10. Dat is idd veelste veel. Als je dit constant hebt.
    16v kan na starten even hebben, maar dat moet zakken onder de 15v.
    Dan kom je toch op een dynamo uit. Spanningregelaar vv is te doen, alleen revisie dynamo wordt vaak alleen geleverd
     
  11. zou er niet te lang mee wachten, want zo gaat je nieuwe accu weer naar de kl*te.
     

Deel Deze Pagina