1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2.0 tdci 140pk 2012 regenereert erg snel

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door AndyG, 22 dec 2020.

  1. Beste allen,
    Dankzij Corona kom ik dit jaar op ongeveer 13k uit. Veels te weinig voor een diesel, maar goed de stukken die ik rij zijn dan wel 50km enkele reis.
    Valt me op dat het regeneratieproces zeer snel opgestart wordt. Ben misschien een 8-9 minuten onderweg, motortemperatuur (volgens mij koelvloeistof temperatuur) komt op 90 graden en begint met een regeneratieproces.
    Tenminste dat denk ik.
    Normaal verbruik bij 110km pu in zijn 5 is dan 5.4/100. Valt me op dat verbruik dan stijgt naar 8 - 8.5/100. Zodra ik even onderaan een afrit kom, dan hoor ik ook de koelfan flink loeien. Gewoon gemiddeld optrekken en weer snelweg oprijden (niet volgas ofzo) gaat met het nodige stotteren.
    Dit proces komt ongeveer elke 450-550 km voor en duurt een 7-8 minuten. Vervolgens daalt verbruik weer naar de 5.4/100.
    Ik vind dit maar vreemd want normaal gesproken zou toch alles aan de eisen moeten voldoen voor een regeneratie start (>60 km/pu ; >2000rpm ; uitlaatsysteem volledig op temperatuur), maar na 8-9 minuten al als ie een weekje stil heeft gestaan.

    Geen idee of er foutcodes zijn, Fordje rijdt verder helemaal prima.

    Heeft iemand de mogelijkheid om hem uit te lezen (midden-Limburg), of is bovenstaand verhaaltje gewoon een standaard proces?
     
  2. 450-550km is normale afstand voor regeneratie proces gestart worden.
    Je zegt zelf dat motortemperatuur al naar 90graden gaat. Dus zou de motor net warm zijn. Meestal start proces als je motor temperatuur boven de 60graden is en dan in deellast rijd op 60km/h of harder
    Enige dat ik niet weet is welke regeneratie proces precies wordt gebruikt bij deze motor.
    met addatief tankje of met een brander die diesel ontbrand net boven je roetfilter.
    laatste geval zou je met rijden en vermogen eigenlijk nergens last van hebben. met eerste wordt extra diesel verbruikt om uitlaatgas temperatuur genoeg te laten stijgen, door additief wordt roetfilter al gereinigd met 450graden ipv 550graden.
    koelfan volle snelheid draait kan zijn ivm proces afgewerkt is en dat het nu extra koeling krijgt om af te koelen weer.

    heel verhaal klinkt normaal alleen het stotteren met optrekken als je de snelweg weer op gaat is beetje gek.
     
  3. Denk dat het een brander is want een additief tankje zou bijgevuld moeten worden, toch. Gekocht met 64k en zit nu op 231k, tot op heden is dat niet bijgevuld als er al een additieftankje in zou zitten. Ford in Roermond gaf aan dat het een gecoat onderhoudsvrij roetfilter is wat nooit vol zou komen te zitten.
    Wat me opvalt is dat zolang de koelfan draait, ook het verbruik hoger is. Heel soms op snelweg met cruisecontrol op 110, voel ik na enkele minuten ineens een tikje (alsof ie even inhoudt) en valt het verbruik weer terug. Hieruit maak ik op dat het proces dus is afgerond. (Bij 110 uiteraard in zijn 5 om boven de 2000rpm te blijven, in zijn 6 zou die anders rond de 1600-1700 rpm hangen).

    Zo jammer dat er nergens een icoontje of melding op de boordcomputer zichtbaar tijdens regeneratie. Soms zo vervelend, draai ik de parkeerplaats op, hoor ik de fan en dan weet ik dat ik nog even een stukje moet rijden om het proces goed te laten afronden.... Schijnt erg slecht te zijn om in het midden van het process de motor af te schakelen. Geen idee hoe slecht dit is...
     
  4. Ik denk dat je te maken hebt met een andere soort van storing.

    De 2.0 en 1.6 diesels van die jaren werken met een brandstof-verdamper in het roetfilter.
    Een regeneratie moet je dus niet echt merken in het rijgedrag. Hikken of stotteren al helemaal niet.
     
  5. onderhoudsvrije roetfilter, is hetzelfde als onderhoudsvrije accu. je hoeft er eigenlijk niet naar om te kijken maar kan zijn dat het defect is of in slechtere staat is.
    aangezien je zegt dat 450-550km elke keer de brandstofverbruik omhoog gaat, dus aan het regenereren is. dan zie ik daar niet echt een probleem mee.
    afbreken van proces is niet erg, is alleen dat hij de volgende keer weer verder gaat.
    roetfilter raken verstopt. door drukverschil over de roetfilter rekent de computer uit hoe vol hij zit.
    als je prakeerplaats op rijdt dan is het proces allang gestopt. bij mijn cursus werd 60km/h aangegeven. neem aan dat niemand in een 30km/h wijk wil wonen als er een auto langs komt die regenereert.
    Roetfilter is verkapt een opslag punt van roet om het later op de snelweg buiten de stad er weer uit te gooien.

    zoals hierboven staat zou regeneratie niet echt een probleem hoeven zijn voor hikken en stotteren.

    wanneer is voor het laatste dieselfilter en rest van de onderhoud uitgevoerd, heb en gebruik je start/stop regelmatig
     
  6. Auto standaard in onderhoud geweest bij Ford in Roermond en Heerlen, tot ze eind 2018 bij 200k melden dat ik een flink lek in de o-ring had en daardoor de koppeling vervangen moest worden. Kortom 1500,- lichter bovenop de geplande vervanging distributieriem en grote beurt. Dacht het niet... Geen olieplekken of dergelijke zichtbaar op oprit dus geloofde die diagnose niet.
    Vervolgens bij een vakgarage 2nd opinion aangevraagd en aangezien het frans spul is, zou het logisch zijn dat ie een druppeltje olie verliest. Van een flink lek was totaal geen sprake. Advies: doorrijden met die koppeling en als ik er last van zou krijgen dan nog eens langskomen.

    Deze heeft geen start/stop gelukkig. Vreselijke uitvinding zoiets.

    Het stotteren is te voelen bij lagere toeren en bij overgeschakeld naar een hogere versnelling. Ook bij afremmen/uitrollen op de motor bij afrit of richting rotonde/stoplichten, zodra ik rond de 1400 toeren kom. Rem altijd af op de motor in de hoge versnellingen en ga dan van 5 naar bvb 2 waar ik het laatste stukje afrem op motor.

    Qua storingen heb ik geen mogelijkheid om die zelf uit te lezen, dus als iemand in midden-Limburg zo'n tooltje heeft en bereid is uit te lezen, dan hoor ik het graag.
     
  7. Die olie lekkage van de 2.0 diesels komt meestal niet bij de krukas-keerring vandaan.
    Zo op het oog loopt alle olie wel achter je vliegwiel langs, maar de daadwerkelijke lekkage is bijna altijd een afdichting tussen brandstofpomp en nokkenas.
    En raad eens waar deze zit?... strak boven de versnellingsbak ;-)

    Bij het uitrollen op de motor worden er voor korte tijd nog een soort na-injecties gegeven.
    Kan me zo voorstellen dat er toch iets niet fris is met de verstuivers.

    Ik zie dat je 2 jaar geleden al op 2ton stond.
    Het is misschien goed in gedachten te houden dat het originele roetfilter ontworpen is voor 240.000km.
     
  8. ken deze motor idd in mijn tijden bij peugeot als zijn de dw10bted4
    goeie motor nooit echt problemen mee. olielekkage kan ik me niet echt herinderen, ja bij vliegwiel vervangen ging de krukaskeering direct mee. voor de rest was het wat zweten niks bijzonders. althans voor frans begrip haha.

    denk niet dat je in roetfilter moet zoeken, want heb ze al gezien dat ze ver over vervanging auto nog prima reed. echter dat je dan storing kreeg aan de hand van km-stand. reseten van teller en je kan weer zonder probleem verder rijden. hoe het bij 3ton doet.

    denk dat je het meer in dieselsysteem moet zoeken. vandaar de vraag wanneer de laatste keer de dieselfilter vervangen zou zijn.
    eventueel vervangen voor zekerheid kan. systeem moet wel ontlucht worden.
    enkele keer hogedruksensor die problemen gaf, wat vaker voorkwam bij de 1.6. Daar voor paar tientjes nieuwe sensor in, Ford kent alleen komplete brandstof gallerij van ong.500euro
    verstuivers niet echt problemen mee, vooral de hogedrukpomp kwamen vaker voor.
     
  9. 18 sept nog een grote beurt gehad waarbij alle filters vervangen zijn
     
  10. Was het probleem ervoor er ook al?
     
  11. Ja eigenlijk toch al meer dan een jaar of 3. Heb er nooit echt aandacht aan besteed, had eigenlijk al veel eerder de vraag hier moeten stellen.
    Ik gebruik ook wel eens in de 10-12k km een dpf cleaner van JLM en bij een beurt gaat er standaard forte diesel treatment in. Dacht dat die dpf cleaner wellicht iets zou veranderen aan het regenereerproces. Dus niet.
     
  12. Dpf cleaner heb je niet nodig, diesel treatment eigenlijk ook niet.

    Dpf cleaner is beetje spul dat je gebruikt als je geen andere regeneratie middelen hebt.
    Komt overeen met addatief van de eerste variant die er was voor regeneren.
    Je roetfilter wordt apart met brander schoongebrand dus addatief heeft geen nut. Addatief zorgt ervoor dat bij lagere temepratuur het schoon wordt, echter de brander heeft temp sensor en software zegt door bramden tot 600graden.

    Diesel treatment is niet echt nodig met de schone diesel de we aan de pomp hebben, tevens je hebt een dieselfilter die het extra schoonmaakt. Eerder beter deze te vroeg te vervangen dan flesje erin.

    Zou zeggen als je al 3 jaar dit hebt, beide mee stoppen, wie weet zijn hun wel de boosdoeners ervan?? Ieder geval het werkte niet om in afgelopen 3jaar probleem op te lossen.

    Geen idee of dpf cleaner eigenlijk slecht is om als vlam op roetdilter te richten. Of er dan bepaalde dingen vrij komen wat roetfilter juist aantast en dus aan vv toe is.

    Kun je zelf zeggen of je meer last van hebt na toedienen van flesje, of dat je zeker weet dat er geen verschil in zit van voor of na het flesje?
     
  13. DPF cleaner: merk totaal geen verschil
    Diesel treatment: Merk dat hij iets pittiger is tijdens gebruik flesje. Flesje van 400ml op 2/3 tank.
    Normaal rijgedrag, niet flink in de toeren jagen, bij snelweg oprit, schakelen bij ~2800 rpm naar 3, vervolgens bij ~3000 naar 4 en bij 110km naar 5 en in 5 blijven. Ik zorg eigenlijk altijd dat ie rond de 2000rpm hangt ondanks dat boordcomputer zegt dat ik moet opschakelen. Ik merk dat als ie onder de 1700rpm hangt en ik wil even snel inhalen of zo, dat ie er niet echt zin in heeft. Heb ook ergens gelezen dat hoge vermogensvraag bij lage toeren niet echt prettig is voor de motor.
     
  14. keer flink in de toeren jagen is nooit verkeerd, sterker nog houd de auto wat levendiger.
    meerdere hebben met 1.6ecoboost problemen kunnen oplossen door paar keer goed in zijn toeren gebied door te trekken. Daarna was vervuiling bij hun weg en reed het weer normaal.
    jouw geval kan het keer geen kwaad. Of het helpt iets of motor valt in storing. Dat geval weet je waar je bijvoorbeeld naar kunt kijken.
    Had eerlijk verwacht dat je een 6-bak zou hebben. ivm koppel, Maar je hebt een 5-bak neem ik aan.

    Langdurige hoge vermogensvraag en lage toeren is niet goed. als je optrekt bij lage toeren dan voel je direct aan de motor dat hij er commentaar op heeft. Dan had je beter terug kunnen schakelen om door te trekken.
    zelf met aanhanger gebruik ik zijn 6de versnelling niet. dan voel ik aan de motor dat hij commentaar levert als ik 80-90 rij.

    Het beste zou zijn diverse sensoren loggen tijdens het rijden. Dan precies wanneer je het stotteren voelt met loggen stoppen.
    Op basis van daar kun je mogelijk iets meer vertellen wat er gebeurt en wie weet wat er verkeerd gaat.
     
  15. #15 AndyG, 27 dec 2020
    Laatst bewerkt: 27 dec 2020
    is een 6-bak.
    Als ik een lang stuk, > 100km aan een stuk moet rijden zet ik hem bij 110 wel eens in zijn 6, maar vaak blijf ik in zijn 5, uiteraard lekker comfortabel met cruise control. Gewoon voor het gemak als je even beetje gas bij moet geven bij inhaal actie, dat de respons wat alerter is.

    Sensoren loggen tijdens rijden. Waarmee kan ik dat doen, ik heb geen apparaatje daarvoor?
     
  16. met mijn 1.6ecoboost rijd ik al vanaf 80 in zijn 6, als ik moet doortrekken naar 120 dan is het simpel terug schakelen en daarna weer in zijn 6.
    1.6ecoboost is 150pk 240nm,
    2.0tdci is 140pk 320nm koppel.
    zou niet weten waarom je in zijn 5 zou willen blijven rijden. motor is meer dan sterk genoeg om lagere toeren te draaien.
    bij mij staat hij op een stuk van 800meter al bij 80 in zijn 6, maar goed iedereen heeft zijn eigen rijstijl.

    zelf gebruik ik obdlink mx(werkt op bluetooth), is wat prijzigere eobd tester, echter met behulp van forscan kun je toch heel veel doen.
    je kan zowel een log met je gsm als met laptop maken
    enige is met pc versei is max 10 te loggen in grafiek, gsm is wel meer (pas in toekomst versie ervan zal pc versie het ook kunnen)
     
  17. Ok bedankt voor de info, ik zal eens kijken of ik dat ding ga aanschaffen.
     

Deel Deze Pagina