1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus mk1 ecu inleren

Discussie in 'Electronica' gestart door Mike98171, 26 dec 2020.

  1. Goedenmiddag, is er iemand in de omgeving van het gooi die mij kan helpen met me ecu inleren? Ik krijg steeds foutmeldingen. Mvg. Mike
     
  2. Hierbij nog een paar fotos[​IMG][​IMG][​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
     
  3. Inleren?
    Bedoel je settings goed zetten, programmeren
    Of adeptive ingeleerde waardes resetten, waarna je motor kan starten en stationaair warm te laten draaien.

    Laatste geval denk niet dat het echt heeft op motoren van 2000 heb ik zelf dat nooit gedaan.
     
  4. In mijn oude motor computer zit een probleem dus had ik een andere van de sloop met hetzelfde nummer deze erin gezet en toen kon ik niet programmeren met de ids hiervoor een andere tool gedownload en erop gezet zodat ik dat wel weer kon. Alleen achteraf stom geweest. Ik had gwn me 2 sleutels in moeten leren zodat ik kon starten en rijden maar heb de hele pcm leeg gehaald waardoor ik hem helemaal opnieuw moet programmeren en dit krijg ik niet voor elkaar.

    Als ik eerst me oude erin laat en ids zegt plaats nieuwe pcm kan krijg ik op gegevenmoment de storingscode 9 0x0 851082

    Als ik hem probeer te programmeren met meteen de nieuwe(die van de sloop erin) zegt hij eerst kan geen verbinding maken met pcm wilt u het opnieuw proberen, dan kan ik ja zeggen maar dat werkt niet omdat ik de ecu leeg gehaald had. En dan klik ik op nee zodat hij een lege pcm gaan zoeken dan geeft hij indd aan dat hij leeg is en kan ik hem programmeren door te zeggen welk type auto en motor en alles en dan op 3 kwart blijft hij zeggen contact aan zetten terwijl die aanstaat en dan krijg ik of de testman fout van de foto's en uiteindelijk krijg ik nu enkel nog steeds de fout " deze bewerking kan niet worden gestart omdat de pcm geen onderhoudsprocedure kan uitvoeren, voer pmi uit op de pcm om deze storing te verhelpen" maar als ik dat op internet zoek betekent dat dat je hem eerst moet inleren voordat ik andere dingen ga herprogrammeren maar ik was juist met het eerste bezig. Dus nu weet ik niet zo waar dit aan ligt. Denk heel misschien ligt het aan mijn versie ids. Ik gebruik ids 86.00. Ik kan wel de nieuwe versie downloaden 120.00 maar hiervoor heb ik dan geen licentie en ook nog niet via internet weten te bemachtigen via een keygen.

    De reden voor het vervangen van de motor computer is omdat tijdens het rijden de laadstroom van de dynamo vaak weg valt naar 11,3 volt waardoor de verlichting mee gaat knipperen en de auto vaak net niet afslaat bij de rotondes en stoplichten. Bedrading en dynamo is allemaal goed tot aan de motor computer dus volgensmij zit daar het probleem in. Met uitlezen ook alleen maar de fout accu spanning te laag en als me laadstroom op 11,3 blijft staan krijg ik ook geen accu lampje te zien.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
     
  5. Gaat om een focus station 1.6 zetec se uit 2002
     
  6. Als je het contact uitlaat dan krijg je volgens mij een optie om de pcm/auto helemaal blanco te configureren, misschien dat dat werkt?
     
  7. Oke ga ik dat sws morgen even proberen
     
  8. Welke diagnose interface gebruik je in combinatie met IDS? Deze informatie is cruciaal om hier iets zinnigs over te zeggen.

    Deze specifieke fout komt vaak voor bij het gebruik van lage kwaliteit VCM 2 klonen. Tijdens het programmeren komt er vanuit de diagnose interface een 18 Volt spanning op Pin 13 van de OBD connector te staan (FEPS). Bij veel lage kwaliteit VCM 2 klonen is deze spanning te laag (of zelfs helemaal niet aanwezig) waardoor het programmeren mislukt.

    Tevens werken veel VCM 2 klonen niet met voertuigen van voor het CANbus tijdperk.


    Daarnaast is het voor het gebruik van een VCM 2 interface (of hoge kwaliteit kloon) aan te raden om IDS versie 98 of hoger te gebruiken. Versie 98 is nog eenvoudig te gebruiken d.m.v. de welbekende 3-day trial hack. Met wat zoeken zijn ook wel VMware of Virtualbox images te vinden van meer recente IDS versies.
     
  9. Ga ik dat sws morgen even proberen. Ik kaat weten of het lukt
    Dan denk ik dat de kans groot is dat het daar mee te maken heeft zal hieronder een foto maken van de vcm, deze had ik op me werk gevonden onder het stof
     
  10. Deze laptop met vcm gebruik ik, dan zal ik vanavond eerst om te beginnen ids 98 te downloaden en daarmee morgen te proberen. Of is het met deze vcm eigenlijk al verloren zaak?[​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
     
  11. Deze interface is een oude VCM 1 kloon.

    Dat het een kloon is is te zien aan de zwart dikgedrukte streepjescode en serienummer. Bij de originele VCM 1 interface zijn de streepjescode en serienummer grijs en veel dunner gedrukt.
     
  12. Oke goed dat ik dat weet, zal dat goed genoeg moeten zijn voor mijn auto? Of heeft die ook problemen zoals de meeste vcm2 clonen?
     
  13. Update, ik heb geprobeerd ids 98.00 te downloaden alleen werkt deze met de vcm2 interface en niet met de vcm 1 cloon die ik heb.

    Dus tochmaar de ford gebelt die zeggen dat het helemaal opnieuw inleren bij de focus 1 nog vaak wel wat problemen geeft ik mocht hem daar neer zetten volgende week maandag em kwa kosten zeiden ze, de tijd dat we er mee bezig zijn. We rekeken 90euro exclusief btw en we zijn wel minimaal een uur bezig. Maar ook kunnen we geen garantie geven dat dit lukt. Dus vandaag nog maar even een paar sloperijen af gegaan en toch nog 1 motorcomputer gevonden met hetzelfde nummer als ik heb.
    Vanavond kijken of ik alleen de sleutels in kan leren en hopen dat ik dan weer kan rijden. Ik hou jullie op de hoogte of het gelukt is.
     
  14. IDS versie 98 werkt ook gewoon met een VCM 1 interface (of een goede kloon).

    Ik heb naast mijn hoge kwaliteit VCM 2 kloon zelf enige tijd nog een originele VCM 1 interface gehad welke ik t/m IDS versie 106 heb gebruikt. Om met de nieuwere IDS versies te kunnen werken moet wel de firmware van de VCM 1 worden bijgewerkt. De firmware versie van de VCM 1 moet matchen met de gebruikte software versie.

    Het probleem met zowel VCM 1 als VCM 2 klonen is dat deze in grote aantallen worden geproduceerd met allemaal hetzelfde serienummer. Ford heeft op een gegeven moment de bekende serienummers van de klonen op een blacklist gezet. Vanaf dat moment zit er in de IDS software een controle op het serienummer. Wanneer een kloon een serienummer heeft dat op de blacklist staat zal IDS stoppen met de kloon te communiceren.
     
  15. Oke dan ga ik toch nog even naar en nieuwe versie zoeken, gister avond erachter gekomen dat mijn accu lader en startbooster niet voldoende lading gaven dus me zusje haar auto laten lopen met de startkabels op die van mij toen begonnen met de sleutels inleren en toen had ik een incode nodig deze heb ik via een app verkregen met de outcode en toen kon ik me eigen sleutels inleren. Starten en lopen en een stuk gereden en het laadprobleem is opgelost. Binnekort nog even een keer dan met een nieuwere ids versie proberen de andere lege motorcomputer in te leren. Maar dat doe ik wel een keer als de zon schijnt en niet savonds in de regen. Heel erg bedankt voor alle tips. Deze topic kan gesloten worden
     

Deel Deze Pagina