1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 4 fase 1 Marco Morello: Focus MK4 ST Line X Business

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Marco Morello, 12 nov 2020.

  1. Ja, ik vond die sticker zo mooi :mrgreen:.
    Nee, integendeel oncharmant groot en aardslelijk.
     
  2. ebay.co.uk.

    “Sunvisor Focus MK4”
     
    Eric99 vindt dit leuk.
  3. Dan ga ik vast de blonde vraag stellen. Maar wat is het verschil tussen een NL en UK zonneklep behalve de locatie van de sticker?
     
  4. Ik gok de spiegel
     
  5. Ik heb ooit voor aflevering van mijn Focus MK4 ook een engelse zonneklep laten plaatsen. Dit vanwege de sticker. Ik heb er echter geen sticker op, ook niet aan de binnenkant. De sticker zit bij een engelse uitvoering namelijk bij de bijrijder, dus links. Dus je hebt de engelse bestuurders zonneklep nodig. En die plaats je in een EU auto aan de bijrijderskant :)

    De spiegel is echter afhankelijk van de uitvoering. En zelfs de verlichting. Met panoramadak heb je andere zonnekleppen bijvoorbeeld. Ook de engelse zonnekleppen zijn gewoon bij de NL dealer te bestellen.
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  6. Precies dat, de bijrijderskant zit die achterlijk lelijke sticker. Als je dan de klep van de bestuurderskant van een engelse auto neemt, dan heb je 2 zwarte kleppen.


    Ja die verlichting bij de makeup spiegeltjes.... is net zo M.I.A. als de zonnebrilhouder.... rare keuzes.
     
  7. Mag ik vragen wat je ervoor betaald hebt?
     
  8. #48 Marco Morello, 18 nov 2020
    Laatst bewerkt: 18 nov 2020
    Iets meer dan €33,- incl. verzenden.
     
  9. O, dat valt reuze mee!

    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk
     
  10. 8131CF02-62F5-4965-B847-BDB4518FF299.jpeg

    Vandaag de 10.000km volgemaakt.

    Tijd voor een kleine review.

    Aandrijflijn:
    De MK4 155pk Mild Hybrid is een heerlijke auto. En als je op de juiste momenten gebruik maakt van de opgeladen accu, dan is ie ook gewoon snel.

    De bak schakelt lekker strak, maar heeft een korte overbrenging. Dit zorgt ervoor dat de auto wel sneller is, maar bij even doorhalen in 2 raak ik nog weleens de begrenzer. Temeer deze motor niet zijn trekkracht verliest op hoge toeren, zeker icm een volgeladen accu. Maar ook omdat de toerenbegrenzer erbij 86km/u in komt. De afleesbaarheid van de digitale teller helpt daar niet perse bij mee. Daar meer over hieronder. Verder is de auto bij normale snelheden gewoon zuinig te noemen, wel met name op lange afstanden gemeten. Ik zit met deze koude dagen en alles aan op zo’n 1 op 16/17. Dit is al beter geweest met meer gematigde temperaturen.

    De motor ansich loopt ook erg soepel en stil. Al blijft een drie cilinder tov vier cilinder soms wat wennen. Helemaal wanneer de drie cilinder door de cilinderuitschakeling een twee cilinder wordt.

    Start/stop:
    Dit systeem werkt in de minder aanwezige toestand nagenoeg perfect. Zeker icm. het hybride systeem en de auto hold functie. Binnen een fractie van een tel slaat de auto weer aan. Kanttekening is wel dat je eraan moet wennen dat de auto in de eco en normale stand bij afremmen op lage snelheid al uitgaat. De eerste keer dat je dit gebeurt bij de afrit van je woonwijk is dit wat eigenaardig.

    Hybride systeem:
    Dit is een vernuftig systeem en werkt wat mij betreft erg fijn. Het laadt op bij gas los/remmen. Wat ervoor zorgt dat zeker op de snelweg er eigenlijk altijd wel voldoende kracht aanwezig is. Wanneer je het systeem door hebt en daar gebruik van weet te maken is de auto bij bepaalde snelheden in bepaalde versnelling gewoon snel. Zeg 4e versnelling, 120km/u en dan bij een volle accu het gas in... de auto blijft gaan. Maar het hybride systeem zorgt bij gas los voor een dusdanige vertraging dat je met een beetje goed inschatten je nauwelijks de rem nodig hebt op de snelweg. Persoonlijk vind ik het erg prettig.

    Digitale kilometerteller:
    Ik ben niet persé overwegend enthousiast over de digitale teller. De toerenteller en snelheidsmeter zitten voor mij “verkeerd” om. Wat de afsleesbaarheid van de snelheidsmeter niet ten goede komt. Dit heb ik aangepast door met Forscan de optie aan te zetten dat je zelf je unit kan indelen. In de eco en de normale stand heb ik dus de snelheidsmeter centraal in het midden staan (zie foto). In standje Sport zie je wel beide tellers

    De ververversingsrate van het scherm is traag. Bijvoorbeeld: Met snel optrekken ligt je werkelijke snelheid een fractie hoger dan de teller aangeeft. Dit geldt ook voor de toerenteller, de “naald” beweegt dan ook vertraagd. Buiten dat is het een teller als in zoveel auto’s met een digitale teller.

    Interieur:
    De 10 voudig verstelbare stoel is een verademing. Ik kan er uren in rijden zonder echt te moeten verzitten. De ruimte in de auto is voor mij meer dan genoeg. Ook met 2 volwassen en 2 kinderen in kinderstoeltjes. De afwerking is gewoon goed, wel zijn de harde kunststoffen, zoals het dashboardkastje zwel gevoelig voor krassen. Ook de b-stijl heeft het te verduren bij het instappen. Opletten dus met een jas of broek met iets hards aan de zijkant/achterkant. Dit geldt ook voor het skiluik in de achterbank, ideaal als je iets te vervoeren hebt wat daarin past, alleen daarna heb je er wel direct krassen op staan. Dat had anders gekund. Verder qua bediening zit alles goed op zijn plek en is het eea qua gebruik snel genoeg gewend.
    Het gemis van een zonnebrilhouder heb ik opgelost door een houder van een MK2 ST te bestellen en die met een kleine aanpassing aan het voetje passend gemaakt.

    Audio/multimedia:
    De B&O installatie klinkt gewoon goed. Het gebruik van het gebeuren spreekt ook enigszins voor zich. Voor iemand die uit een 2008 Focus komt was het wel even wennen.
    DAB is fijn als het goed werkt en er een goede dekking is, is dit niet het geval dan is het gewoon •••. Ditzelfde geldt voor Apple carplay. Als het werkt is het erg fijn, maar dan moet je wel eerst je telefoon aansluiten en dan je auto starten. Doe je dit andersom of je haalt je telefoon vh snoertje terwijl de auto aanstaat, dan kom je aan het donderen aan (zowel de iPhone SE2020 als de unit gaan dan over de zeik). Soms moet ik eerst de auto uitdoen alvorens de boel weer werkt. Daar zit dus nog wel een punt van aandacht, ditzelfde geldt voor spraakfunctie... als het werkt is het fijn, maar het komt voor dat het niet werkt (veel gebruikte contactpersonen worden ineens niet meer herkend). Ook zijn er soms wat eigenaardigheden in de bluetooth verbinding. Wanneer je muziek streamt en de telefoon gaat af, dan gebeurt het weleens dat de muziek er doorheen blijft tetteren. Niet fijn dus.

    Geluidsproductie in de auto:
    De auto is stil genoeg, al is er wel wat windgeruis op te merken rond de deuren/spiegels.

    Onderstel:
    Ook hier weer een meer dan prima onderstel. Goed vergeleken met een MK1 of een Fiesta MK8 is het iets minder scherp, maar dit heeft ook te maken met de afmetingen van de auto. Maar voor de lange afstanden vind ik het een heerlijk onderstel die gelukkig lang niet alles wegfilterd.

    Conclusie:
    Op wat dingetjes na zoals de “trage” tellerklok en het gedoe met Apple carplay en misschien de krasgevoeligheid van sommige interieur delen vind ik het een hele fijne auto. Mocht ik in de markt zijn voor een nieuwe auto en de benodigde euro’s hebben dan zou ik ‘m privé ook kopen.
     
    Rykers vindt dit leuk.
  11. Ontzettende gaymobiel zeg. Maar dat past wel bij zo'n ontzettende gaylord als jij.

    Gekkigheid, hele mooie auto! Die Vignale velgen staan m ook goed zeg!

    Zit nog steeds te puzzelen, ook omdat nu ivm de coronacrisis niet een geschikt moment is voor ons om er nog een leaseauto bij te nemen, maar ik kom met een fully loaded Kuga PHEV maar 115 euro per maand duurder uit dan voor een vergelijkbare Focus Wagon MHEV. Daar staat tegenover dat ik bij ruim 3000 km per maand wel een groot deel electrisch kan rijden met de Kuga.
     
  12. Mike valse relnicht. Als ik jou was zou ik geen Ford nemen. Jij past beter in zo’n Skoda.
     
    Kees37 vindt dit leuk.
  13. leuk verslag Marco :thumbup:
     
  14. Over die digitale teller heb ik nog wel een paar vragen.
    Kan je dan links en rechts van de teller zelf kiezen welk menu je daar wilt zien?
    Ik neem aan dat je de teller niet rechts kan zetten zoals het bij analoog is. Snap niet goed waarom ze die bij een digitale links zetten.
    Ik ben misschien van plan mijn analoog om te bouwen naar digitaal. :D
     
  15. Nee zover ik heb ontdekt kan ik niet de keuze maken of iets links of rechts staat. Wel kan ik in het rechterdeel verschillende info kwijt die er standaard niet in staat.
    Zo kan de kilometerteller (naar mijn weten) ook niet van plek gewisseld worden met de toerenteller. Ik kan er wel voor kiezen of ik al dan niet de toerenteller wil zien.

    Wat betreft dat ombouwen, bezint eer ge begint. Zoals ik al zei is de verwerking van bijvoorbeeld de snelheidsweergave vertraagd bij snel acceleren.
     
    Ksneyers vindt dit leuk.
  16. Fijn dat de auto je bevalt Marco....
     

Deel Deze Pagina